اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/نگاهی به اخبار افغانستان در 24 ساعت گذشته/

دعوت اوباما از کرزی/ رئیس‌جمهور افغانستان به آمریکا می‌رود

خبرگزاری فارس: سفر کرزی به آمریکا، شناسایی عامل حمله به سازمان امنیت ملی افغانستان و دیدار وزرای دفاع آمریکا و افغانستان در کابل، بخشی از اخبار کوتاه 24 ساعت گذشته این حوزه را تشکیل می‌دهد.

دعوت اوباما از کرزی/ رئیس‌جمهور افغانستان به آمریکا می‌رود

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، لئون پانتا شب گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزی در کابل، از رئیس جمهور افغانستان دعوت کرد تا به امریکا سفر کند.

وی گفت که اوباما از رئیس جمهور افغانستان خواسته است تا ماه آینده به واشنگتن بیاید.

پانتا گفت که قرار است روسای جمهور افغانستان و امریکا در هفتم ماه آینده میلادی در واشنگتن دیدار کنند.

حامد کرزی نیز با اشاره به سفر خود به امریکا گفت که در این سفر با باراک اوباما در خصوص حضور نظامیان خارجی پس از سال 2014 میلادی گفتگو خواهد کرد.

حامد کرزی در پایان ملاقات خود با وزیر دفاع آمریکا گفت: در دیدار با رئیس جمهور اوباما، درکنار مسایل دیگر، روى سند امنیتى، مصونیت قضایى سربازان امریکایى و شمار نیروهاى این کشور که بعد از ٢٠١٤ درافغانستان باقى مى‌مانند، بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

وی تصریح کرد: قبل از اینکه حضور نظامیان امریکایی در افغانستان قانونی شود، ما از امریکا یک سند معتبر می‌خواهیم.

همچنین در این نشست خبری وزیر دفاع امریکا نیز در سخنانی گفت که چالش‌هاىی در برابر روند صلح افغانستان وجود دارد.

وی پناهگاه‌هاى امن تروریسم در خاک پاکستان را از این چالش‌ها عنوان کرد و گفت که آنها در این مورد با پاکستان نیز صحبت کرده‌اند.

136 رهبر شبه نظامیان طالبان در 3 ماهه اخیر کشته شده‌اند

هیوجز معاون فرماندهی ایساف در جنوب افغانستان اعلام کرد که در 3 ماه گذشته 130 تن از متخصصان ساخت بمب های دست ساز در جنوب افغانستان کشته شده‌اند.

وی در گفتوگو با رسانه‌ها در شهر قندهار گفت: علت افزایش تلفات متخصصان ساخت بمب‌های دست ساز طالبان، ضعف اقتصادی این گروه است که از مواد غیر استاندارد استفاده می‌کنند.

این مقام ناتو با اشاره به کمبود در کادر رهبری طالبان گفت که در 3 ماه گذشته 136 تن از رهبران طالبان در جنوب افغانستان کشته و زخمی شدند که ضربه شدیدی به شبه نظامیان طالبان است.

‌ وزرای دفاع افغانستان و امریکا دیدار کردند

در پی سفر لیون پانتا وزیر دفاع امریکا به کابل وی با بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان دیدار و گفتگو کرد. محور دیدار این 2 مقام نظامی را تجهیز آموزش نیروهای افغان تشکیل می‌داد.

محمدی با تاکید بر این که نیروهای امنیتی افغان توانایی‌های لازم برای اداره کشور را دارند، از همتای امریکایی خود خواست تا به تجهیز و آموزش نیروهای افغان بیشتر توجه کنند.

وزیر دفاع امریکا نیز ضمن تاکید بر حضور درازمدت نظامیان امریکایی در افغانستان، گفت که تا خود کفایی نیروهای افغان، کمک‌های امریکا به این نیروها ادامه خواهد داشت.

کشت و تولید مواد مخدر عامل گسترش تروریسم در افغانستان

بازمحمد احمدی معاون وزارت کشور افغانستان در بخش مبارزه با مواد مخدر طی نشستی در کابل، کشت و تولید مواد مخدر را عامل اصلی گسترش تروریسم در افغانستان عنوان کرد.

وی گفت که منبع اصلی درآمد تروریست‌ها، تولید و قاچاق مواد مخدر است.

احمدی از فرماندهان پلیس سراسر افغانستان خواست تا در مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر، با وزارت کشور افغانستان همکاری کنند.

عامل انتحاری به جان اسدالله خالد از زندانیان طالبان بود

امرالله صالح رئیس سابق امنیت ملی افغانستان می‌گوید که عامل انتحاری که باعث زخمی شدن اسدالله خالد رئیس امنیت ملی افغانستان شد، یک زندانی طالبان بود که پیش از این توسط دولت افغانستان مورد عفو قرار گرفته بود.

وی گفت: بر اساس اطلاعات آنان، این فرد پس از آزادی دوباره به طالبان پیوست.

وی گفت که این فرد حمله به جان اسدالله خالد را به دستور شورای کویته طالبان انجام داد.

صالح ضمن این که حمله به جان اسدالله خالد را سازماندهی شده در خارج از افغانستان می‌داند، اما می‌گوید که دست‌هایی در داخل دولت افغانستان نیز در این امر دخیل بوده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول