اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

غالب قندیل کارشناس لبنانی در گفت‌وگو با فارس:

مردم سوریه دموکراسی با طعم «مبارزان چچنی و سر بریدن» را نمی‌خواهند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس برجسته مسائل استراتژیک لبنان ضمن تشریح اوضاع استان‌های مختلف سوریه گفت مردم سوریه هم اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که مبارزان چچنی و کسانی که سر را می‌برند نمی‌توانند دموکراسی را به ارمغان بیاورند.

مردم سوریه دموکراسی با طعم «مبارزان چچنی و سر بریدن» را نمی‌خواهند

«غالب قندیل» کارشناس برجسته لبنانی در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس به بررسی جنجال رسانه‌ای اخیر درباره حمله نظامی غرب به سوریه پرداخت.

غالب قندیل، کارشناس برجسته لبنانی

وی گفت: من معتقدم که این جنجال‌ها نوعی ابزار برای ترساندن دولت سوریه بوده تا به کمک آن بتوان روحیه گروه‌های مخالف را که ضربات سنگینی را از ارتش سوریه متحمل شده‌اند، ارتقا دهند. آنها هم اکنون تلاش دارند تا با کمک موضوع خیالی سلاح‌های شیمیایی به دولت سوریه فشار وارد کنند همانطور که این رفتار را درباره برنامه هسته‌ای احتمالی سوریه انجام دادند و همین رفتار را نیز درباره برنامه هسته‌ای ایران در پیش گرفته‌اند.

وی افزود: آمریکا و غرب همواره اتهاماتی را خلق می‌کنند و بر اساس آن تهدیدات، مجازات‌ها و اقدامات دیگری را دنبال می‌کنند.

سوریه به لطف قدرت خود و ارتشش غیر قابل تسخیر است

این کارشناس استراتژیک لبنانی ادامه داد: تهدید حمله نظامی به سوریه با واقعیت استراتژیکی بحرانی که غرب هم اکنون در آن به سر می‌برد تناقض دارد. آمریکا جنگ‌های ناموفقی را در منطقه داشته و شکست‌هایی را متحمل شده است و توازن‌هایی در منطقه ایجاد شد که این کشور را به عنوان قدرتی نظامی مجبور به ترک منطقه کرد. آمریکا هم اکنون به جنگ‌های غیر مستقیم روی آورده چون از وارد شدن به جنگ مستقیم دیگری ناتوان است. اگر می‌توانستند جنگی را در سوریه ایجاد کنند این کار را از خیلی وقت پیشتر انجام می‌دادند. سوریه به لطف قدرت ذاتی خود، ارتش و کارشناسان خبره خود غیر قابل تسخیر بوده و کارشناسان آمریکایی و اسرائیلی شبانه روز درباره صلابت ارتش سوریه حرف می‌زنند.

سوریه به کمک همپیمانانش مستحکم است

وی افزود: سوریه به کمک همپیمانانش مستحکم است که این همپیمان همان مقاومت است که شامل مقاومت لبنان، مقاومت فلسطین و جمهوری اسلامی ایران است. از سوی دیگر سوریه به کمک همپیمانان بین‌المللی خود مستحکم است. روسیه و چین به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا جنگ علیه سوریه همانند جنگ علیه آنها وجنگ علیه توازن‌های بین‌المللی جدید است که در نتیجه شکست شکوه یکجانبه آمریکا در جهان بوده است.

پوتین معتقد است نظم جهان جدید از سوریه ترسیم می‌شود

غالب قندیل گفت: [ولادمیر] پوتین، رئیس جمهور روسیه معتقد است که نظم جهان جدید از سوریه ترسیم می‌شود در واقع چهره جدید جهان از نتیجه جنگی پدیدار خواهد شد که علیه سوریه انجام می‌شود به همین دلیل روسیه و چین به خوبی می‌دانند که آنها از طریق جنگ علیه سوریه، مورد هدف قرار گرفته‌اند.

کیسینجر گفته جنگ علیه سوریه موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند

وی افزود: با توجه به این برآوردها می‌توان نتیجه گرفت که غرب از انجام هرگونه اقدام عاجز بوده و هرگونه ماجراجویی محکوم به شکست است و همانطور که «هنری کیسینجر» [وزیر امور خارجه سابق آمریکا] گفت این ماجراجویی تنها خطر بروز جنگ جهانی پرهزینه را به همراه نخواهد داشت بلکه این ماجراجویی موجودیت اسرائیل را با خطر مواجه خواهد کرد و همین عامل باعث عقب‌نشینی غرب و بازبینی برآوردهایشان شده است.

وی در ادامه به موضوع جنجال رسانه‌های غربی درباره امکان روی آوردن دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی اشاره کرد و گفت: این بخشی از عملیات ارعاب به شمار می‌آید و شاید برخی از مقامات سوریه این موضوع را مطرح کردند تا کشورهای غربی مانع از مسلح کردن مخالفان به این سلاح‌ها برای استفاده علیه ارتش سوریه یا مردم شوند.

 

مخالفان مسلح در سوریه

غالب قندیل ادامه داد: ارتش سوریه به شدت مراقب تحرکات مخالفان در روی آوردن به تسلحیات شیمیایی است و در این زمینه هوشیارانه عمل می‌کند. البته کشورهای غربی همچنان به دروغ‌ و هیاهوهای خود علیه دولت سوریه ادامه خواهند داد و این تاکتیک غرب شناخته شده غرب است.

در سوریه چه خبر است

این کارشناس استراتژیک لبنانی در ادامه این مصاحبه به تشریح واقعیت‌ها در سوریه پرداخت و اینکه آیا دولت سوریه کنترل خود را بر بخش‌هایی از کشور از دست داده یا خیر.

 

ویرانی‌های ناشی از جنگ ارتش سوریه با افراد مسلح

وی گفت: می‌خواهم واقعیت آن چیزی که در سوریه روی می‌دهد را برای شما به عنوان فردی که دوست ملت، دولت و ارتش سوریه است، تشریح کنم. من از زمانی که رویدادها در سوریه آغاز شد، سفرهایم به سوریه قطع نشده و هر هفته یک روز یا دو روز را در پایتخت این کشور سپری می‌کنم و با افراد و دوستان متعددی دیدار می‌کنم. و اطلاعاتم را از منابع و دوستانم که در این کشور هستند به دست می‌آورم.

کنترل 90 درصد استان حلب در اختیار ارتش سوریه است

غالب قندیل گفت: اجازه دهید از استان حلب آغاز کنیم. حلبی که نیروهای مخالف جنگ را در آنجا متمرکز کرده‌اند و ده‌ها هزار نفر از نیروهای چند ملیتی خود را به برخی از مناطق این استان رهسپار کرده‌اند. 90 درصد از این استان تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارد و مناطقی که تحت سیطره ارتش قرار دارد زندگی طبیعی خود را سپری می‌کند و افراد مسلح در حدود 10 درصد از مناطق این استان تحت محاصره قرار دارند و مناطقی که تحت کنترل افراد مسلح بود، ارتش توانست آنها را بازپس گیرد و کنترل ورودی‌های اصلی شهر در اختیار ارتش قرار دارد و توانست راه‌های ارتباطی میان گروه‌های مسلح داخل شهر با افرادی که در حومه این شهر که متصل به مرزهای ترکیه است، مستقر شده‌اند را قطع کند.

کنترل ارتش سوریه بر مناطق مرزی با ترکیه

وی افزود: در حومه حلب درگیری‌های مستمری وجود دارد تا پشتیبانی افراد مسلح از مرزهای ترکیه قطع شود و جنگنده‌های سوریه تمامی راه‌های مرزی که اقدام به پشتیبانی و تامین تسلیحات افراد مسلح می‌پردازند را بمباران می‌کند. در ریف حلب نواری وجود دارد که افراد مسلح در آنجا متمرکز شده‌اند و ارتش یکسره کردن کار این منطقه را به پس از سیطره کامل بر مناطق دیگر موکول کرده است.

غالب قندیل گفت: راه‌های مرزی پشتیبانی از افراد مسلح به طور مداوم توسط جنگنده‌های سوریه بمباران می‌شود و ترکیه تا کنون جرات هرگونه واکنشی را نداشته است که این موضوع نیز به دلیل توازن قوایی بود که پس از سرنگون شدن جنگنده ترکیه توسط ارتش سوریه ایجاد شد. آخرین کاروان افراد مسلحی که ارتش سوریه اقدام به نابود کردن آنها کرد، 250 خودروی شاسی بلند بود که مجهز به مسلسل و افرد تروریست بوده که نابود شد.

ارتش سوریه کنترل سه شهر بزرگ استان ادلب را در اختیار دارد

وی افزود: استان ادلب سه شهر بزرگ دارد. شهر ادلب، مرکز استان، شهر اریحا و شهر جسرالشغور. این سه شهر و حومه‌هایشان تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارند. تنها منطقه ای که باقی می‌ماند منطقه نواری مرزی است که به طور تاریخی افرادی که از عدالت گریخته‌اند به آنجا پناه می‌برند. امروز افراد مسلح در آنجا مستقر شده‌اند و از ترکیه و از مناطق صعب‌العبور و خطرناک حمایت و پشتیبانی می‌شوند.

مناطق مرزی سوریه با ترکیه

وی گفت: در استان ادلب، اخیرا درباره عملیات «معرة النعمان» سخن راندند. رسانه‌های دشمن سوریه مدعی شدند که این عملیات سرنوشت ساز خواهد بود و وضعیت جنگ در سوریه را تغییر خواهد داد. و ادلب پس از این عملیات، منطقه‌ای جداشده از سوریه تبدیل خواهد شد و اردوغان گمان کرد که این موضوع امکان دارد و سلاح و تجهیزات از ترکیه و تامین مالی از عربستان و قطر در اختیار افراد مسلح قرار گرفت. امروز ارتش سوریه کنترل راه اصلی به معرة النعمان را در اختیار دارد و بیش از 100 بالگرد سوری در فرودگاه تفتناز در این استان مستقر هستند.

مردم استان درعا هرگونه تحرکات افراد مسلح را به ارتش گزارش می‌دهند

عالب قندیل ادامه داد: امروز استان درعا تحت کنترل ارتش سوریه از آرامش کامل بهره می‌برد و هر گروه مسلحی که اقدام به تحرکی کنند مردم این منطقه بلافاصله به ارتش سوریه گزارش می‌دهند تا با آنها مقابله کنند و این اقدام مردم درعا به دلیل فجایعی بود که افراد مسلح در این شهر به بار آوردند. اوضاع در این استان به صورت کامل مستقر است.

افراد مسلح حتی یک میلیمتر هم در دمشق پیشروی نکرده‌اند

این کارشناس برجسته لبنانی اضافه کرد: اوضاع در استان حماه مشابه اوضاع استان درعا است.

اجازه دهید به اوضاع در دمشق و حومه آن بپردازیم. از زمانی که افراد مسلح اعلام کردند که تمرکز اصلی خود را بر روی دمشق گذاشته‌اند و تمامی نیروهای خود را پس از شکست در عملیات معرة النعمان و همچنین نیروهایشان در حلب و در ادلب و هزاران فرد مسلح را از مرزهای ترکیه به منطقه «الغوطة» در اطراف پایتخت منتقل کردند اما با این وجود حتی نتوانستند یک میلیمتر نیز در دمشق پیشروی کنند. دمشق تحت حمایت است و ارتش در این استان مستقر است و مردم نیز با دولت و ارتش هستند. افراد مسلح در باغ‌ها و روستاهای اطراف پایتخت نظیر داریا پنهان شدند و از منطقه «سیده زینب» اقدام به تیراندازی به سوی فرودگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز ارتش سوریه در حال انجام عملیات بزرگی برای پاکسازی حومه دمشق بوده تا کمربندهایی امنیتی را به فاصله چندین کیلومتراطراف پایتخت ایجاد کنند.

زندگی عادی به استان حمص بازگشته است

غالب قندیل گفت: البته دیگر استان‌ها نظیر دیرالزور کاملا آرام هستند و حمص به طور کامل آرام است و زندگی عادی به این شهر بازگشته است و فقط دو نقطه در حمص قدیم وجود دارد که افراد مسلح در آنجا محاصره هستند و مذاکرات برای تسلیم شدن این افراد در حال انجام است. اما در حومه حمص ارتش در حال انجام عملیات بزرگ بوده و توانسته بر بخش عمده‌ای از این منطقه که با لبنان هم مرز است، سیطره یابد.

مردم سوریه به مقاصد گروه‌های تکفیری چندملیتی در سوریه پی برده‌اند

این کارشناس برجسته لبنانی گفت: تحول بزرگی که در صحنه سوریه روی داده آن است که شهروندان سوریه نیرنگ سیاسی مخالفان را درک کرد و به ماهیت و مقاصد گروه‌های تکفیری چند ملیتی در این کشور پی برد.

دموکراسی با طعم جنگجویان چچنی و بریدن سرها

وی افزود: برای مردم سوریه این سوال مطرح شده است که جنگجوی چچنی در اینجا چه کار می‌کند؟ آیا کسانی که سرها را می‌برند و حتی نمی‌توانند به زبان عربی حرف بزنند، می‌خواهند برای من دموکراسی را به ارمغان بیاورند؟

برای مردم سوریه این سوال مطرح شده که سوری‌هایی که به گروه‌های تکفیری و اخوان‌المسلمین وابسته هستند و هرگونه مذاکره سیاسی را رد می‌کنند، چه می‌خواهند؟ مسیر گفت‌وگو مسیر اصلاح است.

مردم فهمیده‌اند مخالفان خارج نشین مزدبگیران قطر و عربستان و آمریکا هستند

غالب قندیل اضافه کرد: از سوی دیگر، مردم سوریه فهمیدند که مخالفان خارج نشین مزدور و مزد بگیران از عربستان، قطر و آمریکا هستند.اما جنبش ملی که خواستار اصلاح در سوریه است گروه‌های مخالفی هستند که با آغاز گفت‌وگوها هیچگونه مخالفتی نکردند.

آرامش بار دیگر به سوریه باز خواهد گشت

وی تاکید کرد: ارتش سوریه طی ماه‌های آینده خواهد توانست که بار دیگر سیطره و کنترل خود را بر تمامی مناطق بازیابد و بار دیگر اوضاع اقتصادی و بهبود وضعیت این کشور باز خواهد گشت و همراه با آن عملیات گفت‌وگوهای داخلی آغاز خواهد شد که بر اساس آن اصلاحات و انتخابات عمومی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول