اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اینترنشنال پالسی دیجست:

قطر و عربستان مسئول اصلی جنایات شورشیان در سوریه هستند

خبرگزاری فارس: در بحران سوریه، خیمه‌شب‌بازان اصلی قطر و عربستان هستند. عده‌ای از شورشیان بدلیل خشونت و افراط‌گرایی در عملیات‌ها مورد ستایش قرار می‌گیرند و روش آنها انتقام‌جویی و اعدام است.

قطر و عربستان مسئول اصلی جنایات شورشیان در سوریه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری تحلیلی اینترنشنال پالسی دیجست در مقاله‌ای به قلم «بینوی کمپ‌مارک» نوشت: جنگ داخلی سوریه تدریجاً امکان شکل‌گیری دولتی متحد میان گروه‌های معارض را تقلیل می‌دهد. پشتیبانان خارجی هم هریک از خروجی این نزاع سهمی را طلب می‌کنند.

* پشتیبانان خارجی هر یک در این درگیری به دنبال سهم خود هستند

یک داستان قدیمی؛ جنگ داخلی سوریه تدریجاً امکان شکل‌گیری دولتی متحد میان گروه‌های معارض را تقلیل می‌دهد. پشتیبانان خارجی هم هریک از خروجی این نزاع سهمی را طلب می‌کنند. در جنگ‌های درون‌مرزی معمولاً چنین وانمود می‌شود که نزاع در گرفته، به هیچ‌وجه مصداق جنگ داخلی نیست.

درحالی که اینگونه پیکارها، بسیار خونبار و پرتلفات از آب در می‌آیند؛ زیرا نزدیکی و مجاورت، با تزاحم و کشمکش همراه است. حمایتگران پوشالی این معارضان هم، عروسک‌گردانان منفعت‌طلبی هستند که حل و فصل امور را در راستای مصالح خویش می‌خواهند. این کشورها با تظاهر به حمایت و پشتیبانی، تنها به بازی‌گردانی صحنه و پیشبری اهداف خود پرداخته، بی‌خبر از آنکه روزی این دخالت‌های نابجا، آنها را به ورطه‌ی هلاکت خواهد کشاند.

* در بحران سوریه، خیمه‌شب‌بازان اصلی، کشورهای قطر و عربستان سعودی هستند

در بحران سوریه، خیمه‌شب‌بازان اصلی، کشورهای قطر و عربستان سعودی هستند. این حکومت‌ها تلاش می‌کنند تا هدف‌شان را که سرنگونی رژیم اسد است، بپوشانند. اما شناخت جبهه‌ اپوزیسیون‌ درهم‌ریخته و بی‌سامان سوریه از فهم انگیزه حامیان مذکور دشوارتر است. اخیراً دو کشور قطر و عربستان، امریه‌‌ای مبنی بر تشکیل یک ساختار فرماندهی واحد، به قوای اپوزیسیون صادر کرده، شرط کردند، تجهیز هر چه بیشتر نیروها به ادوات نظامی از این پس در صورت یکپارجگی اپوزیسیون انجام می‌گیرد. حال سوال اصلی اینجاست که آیا قوای مذکور زیربار چنین تعهدی خواهند رفت.

* حمایت از گروه‌های اسلامگرا تکیه آنها به گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را تخفیف می‌دهد

در میان کشورهای اروپایی، فرانسه گوی سبقت را در پشتیبانی از آن‌ها ربوده است. این کشور میزان کمک‌های نقدی خود را در حمایت از گروه‌های اسلامگرا برای خرید تسلیحات نظامی افرایش داده است. فرانسه مدعی‌ست با این اقدام، گروه‌های مقاومت دیگر برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود به گروه‌های تروریستی از جمله القاعده روی نمی‌آوردند. البته این یک فرض ساده‌‌انگارانه است، زیرا مبارزان زیرک می‌توانند وجوه دریافتی را به هر آن‌کس که مایل به فروش اسلحه به آنها باشد، ارائه دهد.

* بعضی از گروه‌ها راه خشونت و انتقام‌جویی را در پیش گرفته‌اند

مبارزان پایبندی به قراردادهای اخیر را بسیار دشوار می‌یابند. زیرا اختلافات عمیقی میان رهبران مبارزان در مورد نحوه‌ عملیات علیه اسد وجود دارد. عده‌ای از مبارزان بدلیل خشونت و افراط‌گرایی در عملیات‌هایشان مورد ستایش قرار می‌گیرند. روش آنها انتقام‌جویی و اعدام است و تحت عنوان جهاد در راه خدا، کشتار می‌کنند. دیگران هم روش‌های معتدل‌تری را که موافق مذاق غربی‌هاست بکار می‌بندند.

* گروه‌های بنیادگرا باید دیدگاه‌هایشان را به مواضع غرب نزدیک کنند

بنابر بر گفته‌ها، اخراج گروه‌های بنیادگرای مبارز از نشست ترکیه، برای اجبار آنها به نزدیک‌تر کردن مواضع‌شان به غربی‌ها صورت گرفته؛ مثل «جبهه النصره» که متهم به ارتباط با «القاعده» و «انهار الشم» است. اما چه کسی تصمیم می‌گیرد؟ اپوزیسیون سوریه ملغمه‌ای از این گروه‌های بنیادگراست: «شاهین‌های دمشق» و یا «گروهک توحید».

* باید از نفوذ گروهک‌‌های نامطلوب در جبهه‌ متحد جلوگیری کرد

کشورهای متعددی از جمله ایالات متحده می‌کوشند، جبهه متحد و رنگارنگ اپوزیسیون سوریه تا آنجا که ممکن است از نفوذ گروهک‌های نامطلوب مصون بماند؛ با اینحال تاکنون تلاش‌هایشان بی‌ثمر بوده است. اما ژست‌های سیاسی همیشه مثبت و تأئیدآمیز نخواهد بود. در میان گروه‌های اپوزیسیون احتمال اینکه تعدادی از آنها جز سازمان‌های تروریستی به شمار آیند بعید نخواهد بود. البته هنوز با چنین اعلام موضع رسمی و صریحی بسیار فاصله داریم. جنگی پیش روی ماست که باید آنرا تا انتها رفت و هر کوشنده‌ای در سوریه از جانب غرب، قطر و عربستان تشویق می‌شود تا نیروی‌ خود را برای دستیابی به صلح و آزادی در یک جهت و راستا بسیج کرده، از آنچه موجب سرنگونی رژیم اسد شد پرهیز دارند.

* تشویق گروه‌ها به پرهیز خشونت بر همه کارگر نیست

اما تشویق بر همه گروه‌ها کارگر نیست. از این دسته، «احمد عیسی‌«، رهبر «شاهین‌های دمشق» است که در مبارزه با حکومت جبار اسد، سه برادر و پسر شانزده ساله‌اش را از دست داده است. چنین تلفاتی، احمد عیسی را به انتقام‌گیری خونین از رژیم اسد سوق داده است. نیروهای تندرو، زندانیان را در خودروهای بمب‌گذاری شده قرار داده، به محل‌های بازرسی می‌فرستندو سپس خودرو را منفجر می‌کنند. این شکل از توافق حمایتگران خارجی را به تجدید نظر واداشته است.

* چشم‌ امید غرب به تحولات جبهه اپوزیسیون

500 نفر از نمایندگان جبهه اپوزیسیون، روز پنج‌شنبه برای انتخاب شورای عالی نظامی و رئیس آن که در جمع 30 نفر می‌شوند، گردهم جمع آمدند. این گروه در نظر دارد با شاخه‌های سیاسی گروه‌های مبارز که ماه گذشته در اتحاد ملی به رسمیت شناخته شدند، ملاقاتی را ترتیب دهد.حال می‌بایست منتظر ماند و دید که آیا تلاش‌های ایالات متحده، فرانسه و دیگر حامیان جنبش مردمی سوریه، پنجره‌ای به سوی گفتمان ملی برای حل بحران باز خواهد کرد یا نه.

* عروسک‌ها در ذهن خود رویاهای دیگری می‌پرورند

آن هنگام که آخرین بخش از سمفونی غروب اسد نواخته ‌شود، ما شاهد کشتار بیشتری از مردم سوریه خواهیم بود، حال چه با سلاح‌های شیمیایی و یا بکارگیری سلاح‌های متعارف. اما نکته‌ای که در آینده سوریه قطعاً شاهدش خواهیم بود، سرپیچی عروسک‌ها از بازی‌گردانان‌شان خواهد بود. زیرا آنها در ذهن خود رویاهای دیگری می‌پرورند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول