اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ولایتی:

اوج هنر ایرانی اسلامی در عهد صفویه بود

خبرگزاری فارس: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه هنر عهد صفوی در خدمت بازسازی ایران اسلامی بود، گفت: همکاری علما با دولت و یکپارچگی ایران میراث عهد صفویه است.

اوج هنر ایرانی اسلامی در عهد صفویه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی‌اکبر ولایتی ظهر امروز در همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی که در سالن همایش بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد با بیان اینکه هنر آخرین قسمت شکل‌گیری تمدن و فرهنگ است اظهار داشت: باید در همه حوزه‌های علوم عقلی، نظری، تجربی و علوم انسانی به کمال برسند تا هنر به کمال برسد. یعنی تا زمانی که حوزه علوم ریاضی پیشرفت نداشته باشد معماری معنا نخواهد کرد و تا زمانی که در فیزیک تجربیات لازم به دست نیاید امکان اینکه مسجدی به مانند مسجد امام در اصفهان که تا دهه‌های اخیر مرتفع‌ترین گنبد مساجد در جهان اسلام بود نخواهیم ساخت.

وی افزود: در حوزه اخلاقی و عرفانی نیز تا زمانی که عرفان عملی و نظری پیش نرود امکان اینکه یک طراحی عارفانه خطی برخاسته از قلب یک عارف نقاش نوشته شود که همواره این خط زنده بماند امکان نخواهد داشت.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه مینیاتور هنر خاص ایرانی است ادامه داد: برخی می‌گویند که مینیاتور هنر چینی است در حالی که مینیاتور هنر خاص ایرانی است؛ در جامعه اسلامی این گونه هنرها و هنرمندی‌های بسیاری وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال مسجد جامع اصفهان تاریخ زنده هنر معماری است چرا که از برون اولیه اسلامی در مسجد جامع کار صورت گرفته و پس از آن نیز سلجوقیان و حتی در عصر ایلخانیان و صفویه نیز بر روی مسجد جامع کار شده است.

ولایتی تأکید کرد: بنابراین شکل تکامل یافته و جامع‌ترین کار هنری معماری است.

وی با بیان اینکه نقش جهان به عنوان یکی از بناهای جهان اسلام در میان 4 بنای مهم جامع‌ترین و پیشرفته ترین است افزود: ترکیب ساختمانها و جاسازی و جایابی میدان نقش جهان نشان‌دهنده رعایت سیستم اجتماعی و حکومتی آن است.

وی در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی دیگر از هنرهای بزرگ عهد صفویه این بود که ایران را ایران کردند ادامه داد: تا پیش از صفویه ایران 15 کشور یا به نوعی 15 تکه بود در حالی که صفویه ایران را یکپارچه کرد.

* همکاری علما با دولت و یکپارچگی ایران میراث صفویه است

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: یکپارچگی ایران و همکاری میان علما و دولت در حقیقت میراث عهد صفویه است بنابراین اگر به لحاظ ملی نگاه کنیم خواهیم دید که بعد از اسلام تنها حکومتی که به نام ایران حکومت کرد صفویه بود که خود را پادشاه ایران نامید.

ولایتی یادآور شد: آنها تمامیت ارضی ایران را حفظ کردند و به گونه‌ای شیعه را احیا کرده و جزیره امنی برای شیعیان ایجاد کردند.

* اوج هنر ایرانی اسلامی در عهد صفویه است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تأکید بر این مطلب که اوج هنر ایرانی اسلامی و اوج هنر اسلامی در عهد صفویه بود یادآور شد: از دیگر میراث‌های عهد صفویه احیا و بازسازی ملت ایران و بازسازی جامعه ایرانی بود. آنها فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی و فرهنگ اهل بیتی را احیا کردند.

ولایتی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه هنر عهد صفوی در خدمت بازسازی ایران اسلام اهل بیتی بود متذکر شد: هنر متعهد و هدف‌دار در راستای مجموعه حرکاتی است که این هنر باید به جایی برسد؛ شکل کمال یافته تمدن هر کشور نشان‌دهنده هنر آن کشور است.

وی خاطر نشان کرد: در جامعه اسلامی هنر پوچی معنا ندارد چرا که جامعه ما اسلامی و اهل بیتی است و هیچ و پوچ نبوده بلکه همه چیز هدف‌دار است.

انتهای پیام/70002/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول