اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

گزارش فارس از اولین روز نشست «اساتید مسلمان و بیداری اسلامی»

تلاش برای نهادینه کردن دستاوردهای بیداری اسلامی با نگاهی به سوریه

خبرگزاری فارس: اولین روز نشست اساتید مسلمان و بیداری اسلامی در حالی به کار خود پایان یافت که نهادینه کردن دستاوردها و آسیب شناسی این موج در منطقه را دنبال می‌کرد.

تلاش برای نهادینه کردن دستاوردهای بیداری اسلامی با نگاهی به سوریه

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست اجلاس جهانی «اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی» با حضور بیش از 600 استاد دانشگاه‌های سراسر جهان، از صبح امروز (دوشنبه) آغاز به‌کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس، ‌علی جنتی، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، علی معلم رئیس فرهنگستان هنر، سیدمحمود نبویان نماینده تهران در مجلس، زهره الهیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و ... حضور داشتند.

شرکت کنندگان در اجلاس جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی با دو دقیقه سکوت به مقام شهدای هسته‌ای ایران ادای احترام کردند.

بیداری اسلامی، فصل نوین تاریخ بشریت

«سهراب صلاحی» دبیر همایش جهانی اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی در آغاز این همایش ضمن تشکر از صالحی، وزیر خارجه ایران و همچنین ولایتی، دبیر مجمع بیداری اسلامی تأکید کرد که بیداری اسلامی فصل نوینی را در تاریخ بشریت به ویژه جهان اسلام گشوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه بیداری اسلامی فصل نوینی در تاریخ بشریت گشوده، بر نقش اساتید مسلمان در تحقق اهداف جنبش بیداری اسلامی تأکید کرد.

پیشنهادات ایران برای حل بحران سوریه و بحرین

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان از دیگر سخنرانان این همایش بود که طی سخنانی با اشاره به تحولات منطقه طی 3 سال گذشته یادآور شد: نظام سلطه تلاش می‌کند تا با سیاست‌های بینابینی و حمایت از برخی کشورهای منطقه بر موج تحولات سوار شده و آن را هدایت کند، اما بیداری اسلامی تاثیرات خود را گذاشته است.

وی به حمایت جمهوری اسلامی از این تحولات اشاره کرد و افزود: اساتید در آگاه سازی افکار عمومی نقش فراوانی دارند که این نقش در دوره کنونی بیش از هر زمانی متجلی شده است.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه یادآور شد: افراد بی‌مسئولیت با سرمایه‌های خارجی، زیرساخت‌ها و سرمایه‌های سوریه را مورد هدف قرار داده و امنیت منطقه را نیز با مشکل روبرو کرده‌اند.

صالحی با اشاره به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه اظهار داشت: ما پیشنهاد خود را به کشورهای مصر، ترکیه، عربستان، روسیه و سوریه ارائه داده‌ایم که محتوای آن توقف خشونت و آغاز گفت‌وگوی ملی می‌باشد.

وزیر خارجه کشورمان پایبندی به گفت‌وگوی ملی را مناسبترین راه‌حل برای بحران سوریه و همچنین بحرین دانست.

رسیدن موج بیداری اسلامی به مرحله حساس و سرنوشت ساز

علی اکبر ولایتی دبیر کل دبیر کل مجمع جهانی بیداری نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه امروز در آستانه ورود به سومین سال آغاز موج بیداری اسلامی قرار داریم، یادآور شد: این جنبش به مرحله‌ای از رشد رسیده که می‌توان از ورود به مرحله تازه‌ای از الگو سازی و تکمیل حیات تمدن اسلامی سخن گفت.

وی افزود: در این بخش اساتید جامعه اسلامی مسئولیت سنگین تعمیق دانش‌های اسلامی را به عهده دارند.

دبیر کل دبیرخانه مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه آنچه امروز امت اسلامی بیش از هر چیز دیگر نیازمند آن است، دستیابی به الگوهای حکومت اسلامی می‌باشد که به دنبال عدالت و صلح بین‌المللی و پیشرفت باشد.

وی افزود: موج جدید بیداری اسلامی که از اواخر 2010 آغاز شد اکنون به مرحله مهم و سرنوشت ساز خود نزدیک شده و جنبش بیداری اسلامی که با مشارکت مستقیم مردم و احزاب اسلامی و نخبگان ظهور کرد از مرزهای ملی فراتر رفته و به دنبال خلق واقعیت‌های بین‌المللی و رسیدن به مرحله‌ دولت سازی است.

مردی که به جرم ایرانی، مسلمان و دانشمند بودن کشته شد

«بهجت قاسمی» همسر شهید شهریاری از دیگر سخنرانان این اجلاس بود که گفت: همسر من استاد فیزیک هسته‌ای و مدرس آن در دانشگاه‌های مختلف بود که توسط عوامل استکبار به شهادت رسید.

وی گفت: هنوز آثار جراحات جنایت 2 سال پیش که منجر به شهادت همسرم شد، در بدنم وجود دارد اما جراحتی در قلبم است که ناشی از دست رفتن همسری بزرگ برای من بود.

همسر شهید شهریاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم کنار گذاشتن اختلافات قومی، نژادی و طایفه‌ای و تأکید بر اشتراکات برای پیشرفت جهان اسلام اظهار داشت: ما همه کتاب آسمانی، قبله و پیامبری مشترک داریم و دین همه ما اسلام است که باید حول آن با یکدیگر متحد شویم.

نمایشگاهی از شهدای عرصه علم کشور

نمایشگاه شهدای عرصه علم و فناوری کشور در حاشیه اجلاس بین‌المللی اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت.

تصاویر شهدای هسته‌ای و شهید طهرانی مقدم از جمله تصاویری هستند که در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شد.

عدنان سراج استاد دانشگاه عراق، میرتاج الدین استاد دانشگاه نیجریه، علی العلی استاد دانشگاه کویت و محی الدین خبیری استاد دانشگاه تاجیکستان از دیگر سخنرانان این همایش بین‌المللی در صبح روز اول بودند.

 

بیداری اسلامی دعوت به فطرت مشترک تمام انسان‌هاست

 

آخرین سخنران نشست صبح امروز «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهوری ایران بود و درباره بیداری اسلامی گفت: برخی به بیداری اسلامی نگاه طایفه‌ای و قومی دارند در حالی که بیداری اسلامی دعوت به فطرت مشترک تمام انسان‌هاست تا عدالت، آرامش و عشق در دنیا حاکم شود.

 

وی افزود: طغیان‌ها، استکبار، اشغالگری‌ها، کشتارها، فاصله طبقاتی، برده‌داری، استعمار و غارت سیستماتیک ثروت ملت‌ها و زورگویی‌ها به خاطر آن است که عده‌ای حقیقت خود را فراموش کرده‌اند.

 

پنل‌های تخصصی برای آسیب شناسی و نهادینه کردن دستاوردهای بیداری اسلامی

اجلاس جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی، بعد از ظهر امروز در پنل‌های تخصصی به کار خود ادامه داد.

کمیسیون‌های 5 گانه‌ای که در آن مباحث تخصصی ارائه شد عبارتند از بیداری اسلامی و تغییر روابط قدرت در جهان معاصر، بیداری اسلامی و حکومتداری مبتنی بر مردمسالاری دینی، بیداری اسلامی، پیشرفت، عدالت، اجتماعی و مدیریت اقتصادی، ظرفیت‌های علمی، نظریه پردازی و رسالت اساتید در بیداری اسلامی و همچنین آسیب شناسی تهدیدها و فرصت‌های بیداری اسلامی.

این همایش بعد از ظهر فردا در یک جلسه اختتامیه با جمع بندی موارد ذکر شده در پنل‌های تخصصی به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول