اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در فصل بازگیری

91 بهله پرنده شکاری در خوزستان کشف و رها شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: 91 بهله پرنده شکاری در فصل بازگیری در استان از متخلفان شکار و صید کشف و رهاسازی شد.

91 بهله پرنده شکاری در خوزستان کشف و رها شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، احمدرضا لاهیجان زاده این پرندگان را شامل بالابان، سارگپه، دلیجه و سنقر نام برد و گفت: همچنین در فصل بازگیری (دو ماه نخست پاییز) 188 قطعه کبوتر و 13 قطعه هوبره نیز کشف و در زیستگاه‌های طبیعی استان رهاسازی شد.

وی افزود: علاوه بر این پرندگان، 211 رشته تور پرنده‌گیری کشف و 124 کوخه نیز تخریب و 36 متخلف نیز در همین زمینه دستگیر و به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: یکی از طرق به دام انداختن پرندگان نایاب احداث کوخه بازگیری در مناطق دشتی است که اکثر دشت‌های خوزستان در شهرهای ماهشهر، هندیجان، رامهرمز، شادگان، آبادان، امیدیه، رامشیر و خرمشهر واقع شده‌اند.

با توجه به وسعت زیاد مناطق دشتی و شکارگاهی در خوزستان، یگان حفاظت استان با شناسایی این نقاط و تشکیل گروه سیار و تجهیز و آمادگی واحدهای تابعه از نظر نیروی مسلح، خودرو و بسیج نیروهای اجرایی و جلوگیری از خرید و فروش و حمل این پرندگان شکاری از مبادی مرزی قانونی و غیر قانونی توسط قاچاقچیان با فرماندهی نیروی انتظامی استان خوزستان نیر هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد تا در صورت مشاهده چنین افرادی سریعاً به دستگیری آنان اقدام و به مراجع قضائی ذیصلاح معرفی نمایند.

«بازگیری» به فصلی گفته می‌شود که عده‌ای در این زمان با حضور در مناطق طبیعی اقدام به زنده‌گیری پرندگان شکاری مانند شاهین و بالابان می‌کنند. پرندگان زنده‌گیری شده عمدتاً به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شوند و در آنجا به فروش می‌رسند.

فصل بازگیری معمولا دوماه اول پاییز است. در این فصل شکارچیان و متخلفان با استفاده از روش‌های «کوخه نشینی» و «شناط» اقدام به زنده گیری پرندگان شکاری می‌کنند. شکار پرندگان شکاری ممنوع است. بر اساس مصوبه شماره 260 شورایعالی حفاظت محیط زیست میزان ضرر و زیان شکار پرندگان شکاری از نوع شاهین و بالابان 120 میلیون ریال تعیین شده و متخلفان علاوه بر احکام قضایی صادره از طرف دادگستری ملزم به پرداخت جرائم متعلقه خواهند بود.

انتهای پیام/2247/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول