اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با 1600 عنوان کتاب

بخش کودک و نوجوان در کتابخانه مرکزی خوزستان راه‌اندازی شد

خبرگزاری فارس: رئیس کتابخانه مرکزی خوزستان از راه‌اندازی بخش مستقل کودک و نوجوان در این کتابخانه خبر داد.

بخش کودک و نوجوان در کتابخانه مرکزی خوزستان راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، منصور کوهی رستمی اظهار داشت: این بخش از کتابخانه در حال حاضر از سه واحد خردسال و کودک؛ نوجوان؛ و اتاق قصه‌گویی و بازی تشکیل شده است.

به گفته وی، تعداد نسخ موجود در این بخش یک هزار و 600 عنوان است و تا کنون 50 نفر به عضویت کتابخانه درآمده‌اند و 500 نفر مراجعه کننده در گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان، در بیستمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بخش مذکور بازید کردند.

معاون مدیر کل کتابخانه‌های خوزستان افزود: زیربنای بخش کودک و نوجوان مجموعا 100 مترمربع و امکانات موجود شامل منابع چاپی (کتب و نشریات)، تجهیزات از قبیل میز کودک (13 عدد)؛ صندلی کودک (44 عدد)؛ قفسه کتاب کودک (26 عدد)؛ قفسه نمایش کتاب و مجله کودک (6 عدد) است.

کوهی رستمی گفت: از جمله خدماتی که تا کنون با توجه به امکانات موجود در بخش کودک و نوجوان ارائه شده شامل قصه‌گویی، داستان‌خوانی، کاردستی، نقاشی، عضویت، امانت کتاب، آشنایی با قوانین و خدمات کتابخانه برای اعضا، بازید دانش‌آموزان مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از بخش کودک و نوجوان، و برگزاری مسابقه نقاشی با رویکرد کتابخانه و کتابخوانی است.

ضمن اینکه در طرح تدوین شده برای این بخش خدمات و برنامه‌های متنوعی دیده شده است که با تجهیز بیشتر این بخش به اجرا در خواهند آمد.

وی درباره اهمیت راه‌اندازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی گفت: پژوهش‌‌ها نشان داده است که کودکان و نوجوانان از فعال‌ترین و علاقه‌مندترین خوانندگان در هر جامعه به شمار می‌آیند اما هیچگونه ضمانتی برای تداوم و استمرار خواندن در آنها وجود ندارد. لذا وظیفه بزرگسالان، مربیان و معلمان، کتابخانه‌ها و سازمان‌های مسئول تنها ایجاد اشتیاق به خواندن در آنها نیست، بلکه استمرار آن و تبدیل این علاقه به عادت به مطالعه مستلزم برنامه‌ای عملی، پویا و منطبق با واقعیت‌ها، شرایط و اقتضائات این گروه سنی است.

رستمی کوهی افزود: با وجود موانع و مشکلات جدی در راه خواندن این گروه‌های سنی از جمله نبود فرهنگ و عادت به مطالعه در خانواده‌ها، کمی تعداد و تیراژ کتاب، سلطه رسانه‌های الکترونیکی، ضعف کتابخانه‌های مدارس و غیره، واقعیت این است که مطالعه و خواندن عملی اکتسابی است و برای کسب آن باید زمینه و بستر را به وجود آورد. از جمله پایگاه‌هایی که در این بسترسازی نقش مؤثر ایفا می‌کنند می‌توان به خانواده، مدرسه، کتابخانه‌های عمومی و سایر رسانه‌های جمعی اشاره کرد.

انتهای پیام/2247/ع/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول