اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار خبر داد

اجرای طرح عصاره‌گیری برگ زیتون در رودبار

خبرگزاری فارس: رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار از اجرای طرح عصاره‌گیری و بسته‌بندی برگ زیتون برای مصرف غذایی دامپروری‌ها در این شهرستان خبر داد.

اجرای طرح عصاره‌گیری برگ زیتون در رودبار

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، محمد رمضانی در جمع مدیران این شهرستان با اشاره به اهمیت ایجاد ایستگاه تحقیقات زیتون، اظهار کرد: در اروپا به ویژه اسپانیا با حمایت اتحادیه اروپا زیرساخت‌هایی را آماده کرده‌اند که از برگ زیتون برای تولید پلی‌فنول‌ها استفاده می‌کنند.

وی از راه‌اندازی پروژه زیرساخت استفاده از برگ زیتون خبر داد و افزود: طرح عصاره‌گیری و بسته‌بندی برگ زیتون به صورت یک ماده غذایی با ارزش بالا برای دامپروری‌ها اجرا می‌شود.

این مسئول ادامه داد: از پلی‌فنول در صنعت داروسازی و صنایع غذایی به عنوان مواد طبیعی استفاده می‌کنند و ارزش افزوده آن به مراتب بالاتر از روغن زیتون است.

به گفته وی، از برگ زیتون نیز پس از خشک کردن و بسته‌بندی برای مصرف دام استفاده می‌کنند و چوب آن نیز در صنعت MDF کاربری دارد.

رمضانی با بیان اینکه در رودبار حدود 7 هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد، اذعان کرد: این مقدار تا پنج سال آینده به 10 هزار هکتار افزایش می‌یابد و اکنون شاهد فعالیت بیش از 30 هزار هکتار از باغ‌های زیتون در منطقه هستیم.

به گفته وی، سالانه بین 25 تا 30 درصد از برگ و شاخه‌های این جنگل 50‌ هزار هکتاری در قالب هرس باغ‌ها حذف و طبق سنت فعلی سوزانده می‌شوند.

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار اضافه کرد: می‌توانیم از این ماده اولیه و دور ریختنی برای تولید مواد با ارزش استفاده کنیم و زمینه اشتغال دهها جوان را فراهم آوریم.

وی ادامه داد: در سال 90 با حمایت مرکز تحقیقات، خوشه صنعتی زیتون و ایستگاه تحقیقات زیتون، نخستین واحد کارگاه صنعتی خشک‌کنی تفاله زیتون در شهرستان رودبار احداث شد و در حال فعالیت است.

به گفته رمضانی، این کارخانه توسط پژوهشگران و محققان حمایت می‌شود و در فازهای اولیه علاوه بر تولید، کار مطالعاتی را نیز انجام می‌دهد.

انتهای پیام/2300/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول