اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک خبر داد

شهرستان آبیک به سمت قطبی شدن تولید بذر پیش می‌رود

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی آبیک گفت: در آینده نزدیک رکورد یک میلیون تنی تولید محصولات زراعی و کشاورزی در این شهرستان شکسته می‌شود.

شهرستان آبیک به سمت قطبی شدن تولید بذر پیش می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک بیژن لطفی در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان آبیک که ظهر امروز در سالن اجتماعات فرمانداری آبیک برگزار شد، اظهار داشت: 39 هزار هکتار محصولات زراعی در شهرستان آبیک به کشت آبی، 350 هزار هکتار به کشت دیمی، 15 هکتار به کشت قارچ خوراکی گلخانه‌ای اختصاص دارد.

لطفی خاطرنشان کرد: با فعال‌سازی و اخذ مجوز احداث دو واحد تولید بذر گندم و جو شهرستان آبیک به سمت تبدیل شدن به قطب تولید بذر در استان قزوین و منطقه حرکت می کند.

وی افزود: اراضی شهرستان آبیک به اراضی کوهستانی، دشت حاصل‌خیز و شوره‌زار تقسیم می‌شود و در کل اراضی شهرستان آبیک به سه نوع آبی، دیمی و آیش محصولات کشاورزی کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک ادامه داد: 59 هزار و 316 رأس گاو شیری، 67 واحد مرغداری، 145 هزار رأس گوسفند، 18 واحد استخر پرورش ماهی و ذخیره آب و تولید 154 هزار تن تولید دام از ویژگی‌های بخش کشاورزی شهرستان آبیک است.

لطفی افزایش سطح استفاده از روش‌های خاک‌ورزی حفاظت در آماده‌سازی زمین، افزایش سطح زیر کشت گندم با وجود سطح زیر کشت این محصول، به کارگیری کارشناسان ناظر در مرحله داشت به تعداد هفت نفر، ایجاد هفت ایستگاه ردیابی کرم هلیوتیس و دریافت تله برای ایجاد ایستگاه‌های ردیابی و پایش آفت مذکور که دو سال است وارد بوته‌های گوجه فرنگی شده و خسارت زیادی به این محصول وارد می‌کند، پیش آگاهی و ردیابی شب پره مینوز گوجه فرنگی با احداث 13 ایستگاه، توسعه کشت محصولات علوفه‌ای مانند خلر، ماشک، سورگوم و ارزن و مجهز کردن گلخانه‌های بخش خصوصی برای تولید نشا گوجه فرنگی و تولید نشا استاندارد را از برنامه‌های سال زراعی 92 - 91 برشمرد و تصریح کرد: پروژه‌های توسعه مزارع الگویی با ایجاد مزارع الگویی و آموزش مباحث نوین و مدیریت مزرعه با هدف ارتقا عملیات داشت در گندم آبی و ارتقا عملیات داشت در گندم دیم از برنامه‌های دیگر جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی است.

لطفی با بیان اینکه از یک هزار و 200 سهمیه کود کشاورزان تنها 20 درصد سهمیه کشاورزان اختصاص یافته است، افزود: با هفت شرکت در زمینه مبارزه با آفت سن گندم قرارداد لازم منعقد شده است که هر کدام از این شرکت‌ها سه تا چهار کارشناس ناظر برای اراضی کشاورزی شهرستان آبیک در نظر می‌گیرند.

وی اذعان داشت: وجود شبکه آبیاری تحت فشار مدرن و کانال‌های آبیاری برای اراضی، تولید بیش از یک میلیون تن انواع محصولات دامی و کشاورزی، وجود اراضی یکپارچه و تسطیح شده،‌ وجود اراضی حاصل‌خیز، نزدیکی به بازارهای پرمصرف محصولات سبزی و صیفی و قطب بودن شهرستان در تولید مرغ و تخم مرغ و فعالیت‌های کشاورزی از توانمندی‌های شهرستان آبیک در بخش کشاورزی است که حمایت از تولیدات و محصولات کشاورزی نیز در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک کشت تک محصولی را از مهم‌ترین مشکلات در بخش کشاورزی شهرستان آبیک ذکر کرد و گفت: متأسفانه، کشت محصولات تنها به کشت غلات مانند ذرت،‌ جو و گندم اختصاص دارد که برای کشت پایدار و متنوع مطلوب است، کشاورزان به سمت کشت محصولات دیگر کشاورزی نظیر نخود، عدس، سیر،‌ پیاز و انواع حبوبات روی آورند که در آیش اراضی کشاورزی نیز تأثیر بسزایی می گذارد.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم، میزان تولید محصول کلزا را در شهرستان آبیک به چهار هزار و 400 تن در سال زراعی 92 - 91 برسانیم.

انتهای پیام/77006/ق/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول