اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

زهکشی اراضی کشاورزی ردیف اعتباری مستقل می‌گیرد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از پیگیری ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای زهکشی اراضی در سند برنامه پنجم توسعه خبر داد.

زهکشی اراضی کشاورزی ردیف اعتباری مستقل می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، علیرضا پرستار ظهر امروز در نخستین کارگاه هم‌اندیشی انتقال تجربیات مطالعات زهکشی اراضی ساحلی شمال کشور که در باشگاه برق ساری برگزار شد با اشاره به اینکه منابع آب و خاک کشور ایران محدود است، اظهار داشت: کشور ما یک سوم بارندگی دنیا را دارد، در حالی که سه برابر تبخیر جهانی در ایران صورت می‌گیرد.

وی وضعیت کشور را از لحاظ توزیع مکانی بارندگی مطلوب ندانست و ادامه داد: 75 درصد بارندگی در فصول غیر آبیاری و نیز 25 درصد بارندگی‌ها در فصل آبیاری انجام می‌شود.

پرستار تصریح کرد: کشور در بخش خاک با محدودیت مواجه است و این منبع باید در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته 500 هزار هکتار از اراضی شمالی کشور دارای معضل زهکشی است، خاطر نشان کرد: در بخش زهکشی باید مدیریت آب زیرزمینی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از پیگیری ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای زهکشی در سند برنامه پنجم توسعه و مطالعه حدود 150 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران خبر داد و گفت: اجرای زهکشی زیرزمینی از اقدامات معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سامانه زهکشی در 220 هزار هکتار از اراضی شالیزاری کشور اجرا شده است، بیان داشت: مطالعه و اجرای زهکشی زیرزمینی در سطح 200 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور در طول برنامه پنجم توسعه از جمله برنامه‌های قابل اجرا در معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی محسوب می‌شود.

پرستار به نبود جامع‌نگری کافی به حل مسائل زهکشی و فقدان اجماع نظری درباره اصول زهکشی میان متخصصان این حوزه اشاره کرد و اذعان داشت: کمبود مراکز تحقیقاتی لازم و بی‌جواب ماندن بسیاری از سؤالات زهکشی، بحث سرمایه‌گذاری و کمبود ماشین‌آلات و نبود وجود تخلیه‌گاه‌های مناسب نهایی از جمله چالش‌های بحث زهکشی در کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/86006/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول