اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در جلسه امروز شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شد

صرف 82 درصد بودجه نیم‌درصد قرآنی در طرح ملی حفظ قرآن کریم

خبرگزاری فارس: دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور پس از دریافت گزارشات هزینه کرد اعتبارات قرآنی 213 میلیارد تومانی سال 1390 بودجه کل کشور از صرف 82 درصد از این بودجه در طرح ملی حفظ قرآن کریم خبر داد.

صرف 82 درصد بودجه نیم‌درصد قرآنی در طرح ملی حفظ قرآن کریم

به گزارش خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا» به نقل از دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هجدهمین جلسه این شورا عصر روز شنبه 18 آذر‌ماه 1391 به ریاست «محمدرضا مخبردزفولی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شد.

در این جلسه ابتدا گزارش عملکرد دستگاه‌های عضو شورا از محل اعتبار دریافتی سال 1390 توسط دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه و به تفکیک، مورد بررسی قرار گرفت.

 بنا بر این گزارش، از  مجموع اعتبارات مصوب در سال 1390، 49 درصد به حوزه آموزش عمومی، 38 درصد به حوزه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، 12 درصد به حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و یک درصد نیز به حوزه مدیریت امور قرآنی اختصاص داده شده بود که بر اساس گزارش‌های واصله و تا این مرحله، دستگاه‌های دریافت کننده اعتبار بیش از 60 درصد تعهدات خود را انجام داده‌اند.

موضوع اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم توسط دستگاه‌های مختلف با 82 درصد مجموع اعتبارات گزارش شده، بیشترین سهم را در میان سایر برنامه‌ها به خود اختصاص داده و پس از آن برنامه‌هایی همچون چاپ و توزیع مصحف و سایر محصولات قرآنی با 11 درصد و برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی قرآنی با 3 درصد در ردیف‌های بعدی دسته‌بندی موضوعی هزینه کرد اعتبارات قرار دارند.

به گزارش فارس اعتبارات قرآنی سال 1390 که بنا بود نیم درصد از بودجه سال دستگاه‌های دولتی را به خود اختصاص شود پس از چندین ماه کش و قوس به میزان 213 میلیارد تومان به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل شد. 

اختصاص 100 میلیارد ریال برای حمایت از فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها و تخصیص اعتبار به دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردمی که برنامه‌های ملی داشته و در مرحله اول اعتباری برایشان تصویب نشده بود نیز از دیگر بخش‌های این گزارش بود.

در این جلسه اعضای شورا، سخت‌گیری و دقت‌نظر دبیرخانه در گزارش‌گیری و التزام دستگاه‌ها به هزینه‌کرد مطابق ضوابط و برنامه‌های مصوب را از نقاط مثبت روند هزینه کرد این بودجه برشمردند.

دستور دیگر این جلسه تصویب دستورالعمل اجرایی هزینه اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1391 بود که مهم‌ترین ویژگی این دستورالعمل، تخصیص و توزیع اعتبارات از طریق صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی است که ماده واحده تشکیل آن در سال جاری به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

انتخاب سه نفر صاحب‌نظر مؤسسات قرآنی مردمی نیز از دیگر موضوعات مطروحه در این جلسه بود که پس از معرفی اعضای معرفی شده به شورا و رأی‌گیری، آقایان «محمدرضا ستوده‌نیا»، حجت‌الاسلام «سعید بهمنی» و حجت‌الاسلام «محمد حاج‌ابوالقاسم» به عنوان اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای مدت دو سال به عضویت این شورا درآمدند.

تصویب کلیات طرح ساماندهی لباس ملی قرّای جمهوری اسلامی ایران نیز آخرین مصوبه این جلسه بود که بر اساس آن جزئیات طرح مذکور در مجمع مشورتی شورا نهایی و مصوب خواهد شد.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول