اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر ازبکستان در ایران:

ایران دهمین شریک تجاری ازبکستان در دنیاست / سطح روابط ازبکستان با ایران افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: سفیر جمهوری ازبکستان در ایران با تاکید بر اینکه سطح روابط ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد تأکید کرد: ایران دهمین شرکت تجاری ازبکستان در دنیاست.

ایران دهمین شریک تجاری ازبکستان در دنیاست / سطح روابط ازبکستان با ایران افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری اکرام اف سفیر جمهوری ازبکستان در ایران صبح امروز در دیدار خود با مدیران دستگاه‌های اجرایی و صادر‌کنندگان فعال مازندران که به میزبانی اتاق بازرگانی استان برگزار شد بیان داشت: امروز در حالی این نشست برگزار می‌شود که سومین سالگرد روابط تجاری ایران و ازبکستان را جشن می‌گیریم.

وی با اعلام اینکه دولت جمهوری ازبکستان روابط فعال و دوجانبه‌ای با ایران دارد تصریح کرد: در مدت 30 سال گذشته شاهد ارتقای مراودات تجاری ایران و ازبکستان بودیم.

اکرام اف به روابط سه جانبه ایران، ازبکستان و افغانستان درباره افزایش مناسبات تجاری اشاره کرد و افزود: ازبکستان پیشقراول و پیشقدم این پروژه منطقه‌ای بود‌ه است.

سفیر جمهوری ازبکستان در ایران با اعلام اینکه در سال 2011 روابط تجاری منطقه با محوریت ازبکستان شکل گرفته است، خاطر نشان کرد: این قرارداد جایگاه استراتژیکی را برای مردم منطقه فراهم آورد‌ه است.

وی با اشاره به اینکه با رضایت کامل اعلام می‌کنیم که ارتباط تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد، یادآور شد: رشد تجاری ایران و ازبکستان به 600 میلیون دلار رسیده است.

وی ایران را دهمین شریک تجاری ازبکستان در دنیا برشمرد و افزود: در کشور ازبکستان 100 شرکت تجاری فعالیت می‌کنند که 24 شرکت صددرصد، با سرمایه ایرانی به فعالیت مشغول است.

اکرام اف با تأکید بر این نکته که حقایق و واقعیت‌‌های توسعه روابط کشور ایران با ازبکستان باید بیان شود گفت: در طول سال‌های گذشته استقلال اقتصادی ازبکستان این کشور به 3.7 درصد رشد اقتصادی رسیده است.

سفیر جمهوری ازبکستان در ایران از 7 برابر شدن درآمد ازبکستانی‌ها، 9 برابر شدن درآمد بازنشستگان، 18 برابر شدن حقوق مردم و افزایش 7 ساله طول عمر مردم خبر داد و بیان داشت: در پس سال‌های گذشته ازبکستان توانست در بخش انرژی، بورس و تولید مواد غذایی به خودکفایی دست پیدا بکند.

وی با اعلام اینکه 99 درصد مردم ازبکستان آپارتمان شخصی دارند بیان داشت: بطور میانگین در این کشور از هر سه خانوار یک نفر نیز خودروی شخصی در اختیار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دولت توجه ویژه‌ای به تجارت دارد و امتیاز زیادی را برای تاجران قائل است اظهار داشت: نرخ مالیاتی نیز برای تاجران و فعالان اقتصادی بسیار پایین تعیین می‌شود.

اکرام اف از راه‌اندازی منطقه ویژه آزاد تجاری در نواحی ازبکستان خبر داد و خاطر نشان کرد: در تاشکند نیز همین اتفاق افتاده است.

وی با اعلام اینکه برای مناطق اقتصادی دولت ازبکستان 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است میزان سرمایه‌گذاری دولت جمهوری ازبکستان برای مناطق صنعتی را 60 میلیون دلار برشمرد.

وی از سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری خارجی‌ها در ازبکستان خبر داد و افزود: برای جذب تاجران منطقه دولت این کشور تا 22 روز دیگر 60 درصد بورورکراسی و کاغذبازی را برای تجارت کاهش می‌دهد.

این مسئول تولید ناخالص ملی ازبکستان را ظرف 6 ماه گذشته با 8.2 درصد افزایش اعلام کرد و یادآور شد: حجم سرمایه‌گذاری این کشور نیز 20 برابر شده است.

اکراف اف با اعلام شاخص بودن ازبکستان در تولید پنبه گفت: این کشور به شکرانه اصلاحات یکی از بازارهای بین‌المللی پنبه و الیاف است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه پنبه و الیاف در کشور از انعقاد قرارداد 600 میلیون دلاری با تاجران ازبکستان خبر داد.

وی در عین حال گفت: آمادگی داریم تا از ازبکستان به ایران پنبه صادر کنیم.

انتهای پیام/2296/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول