اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

طرح «کاروان» اندیشکده «هوور»-4

سوریه و ایران مهمترین چالش‌ها اوباما در دومین دور ریاست‌جمهوری

خبرگزاری فارس: سه مسالۂ کلیدی اوباما را با چالش‌های جدی روبرو خواهند کرد. این چالش‌ها عبارتند از حفاظت از حقوق اقلیت‌های مذهبی بومی منطقه باوجود گسترش اسلام‌گرایی، جنگ داخلی سوریه و احتمال منطقه‌ای شدن آن و برنامه هسته ای ایران.

سوریه و ایران مهمترین چالش‌ها اوباما در دومین دور ریاست‌جمهوری

به گزارش فارس، حبیب مالک، استادیار تاریخ دانشگاه آمریکایی لبنان در دانشکدۂ شهر Byblos در ادامه برنامه «کاروان» اندیشکده «هوور» خطاب به اوباما می‌‌‌‌نویسد: در طول دور دوم ریاست جمهوری شما بازهم خاورمیانه کانون توجهات در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده خواهد بود. سه مسالۂ کلیدی وجود دارند که به طور قطع شما را با چالش های جدی روبرو خواهند کرد. این چالش ها عبارتند از: حفاظت از حقوق اقلیت های مذهبی بومی منطقه باوجود گسترش اسلام گرایی، جنگ داخلی سوریه و احتمال منطقه ای شدن آن و برنامه هسته ای ایران.

خاورمیانه در حال حاضر دستخوش ناآرامی های بی‌سابقه‌ای شده است که برخی آن را بهار، و برخی دیگر زمستانی شوم و تاریک می نامند. گروه‌هایی که در دسته دوم قرار دارند و نگران هستند، جوامع غیرمسلمان بومی منطقه هستند که در سرزمین‌های اجدادی خود زندگی می‌کنند.

آنها نگران آزاد شدن جریان‌های بی‌ثبات سلفی‌گری، جهادی و دیگر افراطی‌گری‌های خشن اسلامی در منطقه هستند که به آزار و اذیت آنها خواهند پرداخت همانگونه که در گذشته این کار را بارها در کشورهایی چون مصر، عراق و سوریه انجام داده اند. این هراس آنها زاییده تصورات وهم آلود یا اغراق‌های بی پایه و اساس نیست.

تاریخ نشان داده است که در این منطقه از جهان هیچگاه رفتار مهربانانه‌ای با اقلیت‌های مذهبی صورت نگرفته و اینک زمان بحرانی برای این جوامع بی‌دفاع است. آزمون کاغذ تورنسل برای مشخص کردن موفقیت یا شکست بهار عربی برای شروع دوره ای از دموکراسی واقعی در منطقه علاج این جوامع در اقلیت می باشد، چه مسلمان و چه غیرمسلمان.

افزایش سوء استفاده ها و حملات به آزادی مذهبی این گروه ها انعکاس بدی بر کشورهایی نظیر ایالات متحده خواهد داشت که تا به حال از خیزش های مردمی علیه رژیم های سرکوب گر خوشنود بوده اند. شما در مناظره سوم تلویزیونی خود اشاره کردید به دولت مصر فشار آورده اید که به حقوق اقلیت ها احترام بگذارد و از آنها حفاظت کند.

دولت‌های جدید عربی باید متوجه شوند که در ارتباط با حقوق، آزادی‌ها و امنیت اقلیت‌ها از سوی دولت شما و جامعه جهانی زیر ذره بین هستند. نیاز است پافشاری وجود داشته باشد تا دولت های نوظهور عربی را مجاب کند تا در قوانین اساسی خود قوانین شفاف، قوی و الزام آوری در رابطه با حفظ حقوق اقلیت ها بگنجانند.

همینطور دور دوم ریاست جمهوری شما بایستی فرصت های واقعی برای رسیدن به راه حل های صلح آمیز برای حل تنش های وخیم داخلی سوریه و ماجراجویی هسته ای ایران فراهم کند. این دو مورد از چیزهایی هستند که مردم منطقه بی صبرانه آرزوی آن را دارند. اقدام اصلی برای رسیدن به این مهم، تلاش برای انجام یک معامله قاطع میان ایالات متحده و روسیه است.

معامله‌ای که توافقات دو جانبه دوسر برد با جزئیاتی دقیق و کامل میان دوطرف تضمین نماید. درصورتی‌که هیچ همتایی برای ایالات متحده در ارتباط با ابرقدرت بودن وجود ندارد، اما روسیه هم از قدرت نفاق افکن بسیار قوی در قبال سوریه و ایران برخوردار است و هم دارای توانایی‌های بسیار مناسبی برای حل مسائل دمشق و تهران است.

این ضرورت وجود دارد که از ظرفیت‌های روسیه درحل بحران‌های تهران و دمشق استفاده شود. بعلاوه روسیه منافع ارزشمند استراتژیک، امنیتی و انرژیک در ایران و سوریه دارد که می توان در یک معامله توافقی تضمین های لازم را به این کشور برای حفظ منافعش داد.

چنین معامله‌ای با مسکو می‌تواند یک خروج قابل قبول برای آقای اسد از قدرت را شامل شود و موجبات ایجاد دولت انتقالی برای نظارت بر انتخابات سراسری را فراهم کند. نمونه براندازی بعثی ها در عراق نباید اجرا شود. اپوزیسیون سوریه، اگر می خواهد در آینده سوریه نقش تعیین کننده ای داشته باشد، باید از هرگونه گرایشات سلفی و افراطی تهی شود. بندر طرطوس (Tartous) همچنان بر کشتی های نیروی دریایی روسیه باز خواهد بود. وضعیت دیگر دارایی های این کشور در سوریه نیز می تواند از طریق مذاکره مشخص شود. به غیر از یک حمله سنگین و هزینه بر از سوی ناتو، این تنها راه سریع برای پایان دادن به خونریزی ها در سوریه می باشد.

معامله مربوط به آینده ایران بی پرده و سرراست است. ایران بایستی فورا ماجراجویی هسته ای خود را متوقف کند و فعالیت های هسته ای خود را کاملا برای آژانس انرژی اتمی IAEA شفاف کند.

تهران همچنین بایستی به بازرسان آژانس و دیگر نهادهای بین الملی اجازه بازدید کامل از تاسیسات هسته ای اش را بدهد. تعهد تهران به انجام این اقدامات، سرعت برداشته شدن تحریم ها را مشخص می کند. در طول مذاکرات دشوار و پرتنش قطعا باید حلقه تحریم ها تنگ تر شود و گزینه جدی مداخله نظامی بعنوان آخرین راه، در صورت عدم رسیدن به توافق در مذاکرات، روی میز باقی بماند.

نیاز رو به افزایش اروپا به انرژی در سال‌های آینده سهم کشورهایی نظیر لیبی، ایران و دیگر کشورهای شرق مدیترانه به همراه روسیه را از بازار انرژی این قاره تضمین می کند، بنابراین سهم عمده روسیه از بازار انرژی اروپا به خطر نخواهد افتاد.

در محقق ساختن این اهداف مسلما درست و عظیم موفق شوید همانگونه که چرخ های اقتصاد آمریکا را به راه میندازید، و میراث درخشانی از خود به جا بگذارید که آرزوی هر رئیس جمهوری خواهد بود.

 انتهای پیام/612X2

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول