اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

تحلیل اندیشکده واشنگتن از احتمال به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه

خبرگزاری فارس: یک اندیشکده آمریکایی سعی در القا به‌کارگیری احتمالی سلاح‌های شیمیایی در سوریه پرداخته و کوتاهی در برابر آن‌را بسیار سرنوشت‌ساز و به نفع حکومت فعلی نام نهاد.

تحلیل اندیشکده واشنگتن از احتمال به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه

به گزارش فارس، «اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن» طی گزارشی به قلم «جفری وایت» کارشناس ارشد این موسسه درباره «احتمال به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی ارتش بشار اسد» می‌نویسد: با توجه به فعالیت‌های شیمیایی سوریه، آمریکا باید خود را آماده مقابله با این تهدید‌ها کند.

بنابر این گزارش، دستگاه اطلاعاتی آمریکا فعالیت‌هایی را در تاسیسات شیمیایی سوریه مشاهده کرده و این نگرانی‌ها را درباره آمادگی بالقوه این حکومت در به‌کارگیری جنگ افزار‌های شیمیایی علیه مخالفان افزایش داده است.

 

* تلاش در القا به‌کارگیری سلاح شیمیایی از سوی اسد

با وجودی که چنین احتمالی شاید در حالت بسیار افراطی صورت گیرد اما «بشار اسد» و همراهانش به چنین وضعیتی نزدیک هستند. با توجه به این‌که حکومت اسد تنها به بقای خود فکر می‌کند و توجهی به تلفات احتمالی در صورت استفاده از سلاح‌های شیمیایی ندارد بنابراین آمریکا باید خود را آماده استفاده احتمالی این سلاح‌ها از سوی سوریه کند.

بعد از بیست ماه نبرد داخلی، حکومت سوریه به طور فزاینده‌ای با مشکلات نظامی روبرو شده است. ارتش سوریه علاوه بر کمبود نیروهای ذخیره، موقعیت، قوا و تجهیزات منجمله هواپیماهای خود را نیز از دست داده است. تاکتیک‌های ارتش اسد در بمباران و گلوله باران مواضع مخالفین با سلاح‌های ضد هوایی شورشیان و دیگر تاکتیک‌های جنگی روبرو شده است.

 

*زرادخانه‌های شیمیایی اسد

سوریه قابلیت شیمیایی نیرومندی را چون گازهای عصبی، گازهای خردل، گازهای تاول‌زا دارد و با کمک توپخانه، راکت، بمب و موشک‌های «اسکاد» آن‌ها را پرتاب می‌کند. ارتش سوریه استفاده از این جنگ‌افزارها را آموزش دیده و راهبرد، نیرو و انبارهای مناسب انجام چنین حملاتی در اختیار دارد. این نیروها قادرند تا به هر جای کشور رفته و ارتش آزاد سوریه در مقابل قادر به متوقف کردن آن‌ها نیست. بدون هشدارهای اطلاعاتی منابع خارجی، شورشیان و غیر نظامیان در برابر چنین حملات شیمیایی به شدت آسیب پذیر هستند و این امکان تلفات را بیشتر خواهد کرد.

 

* نحوه‌به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی

حکومت اسد می‌تواند از جنگ افزارهای شیمیایی در شیوه‌های متفاوت، محدود یا طولانی مدت تدافعی یا تهاجمی برای تغییر موقعیت نظامی استفاده کند. هم اکنون گزارش‌‌ها حکایت از آن دارند که حکومت سوریه برخی از واحدهای خود را مجهز به سلاح‌های شیمیایی کرده است. کنترل حجم کمتر سلاح‌های شیمیایی راحت‌تر و تاثیر پذیری‌اش نیز بیشتر است. استفاده از این جنگ‌افزارها در مقیاس کوچکتر کار حکومت اسد را راحت‌تر می‌کند زیرا می‌تواند ادعا کند که این اقدام کار خرابکاران و تهدید علیه کشور بوده است. یک نمونه از چنین حملات شیمیایی محدود می‌تواند حمله علیه موضع خاص نظامی باشد .

حکومت سوریه همچنین قادر است تا حمله علیه غیر نظامیان را برای ارعاب مردم و یا تنبیه آن‌ها بابت حمایتشان از شورشیان به انجام رساند.

این مسئله نشان دهنده تغییر استفاده از سلاح‌ها و مواد منفجره معمول علیه غیر نظامیان است که منجر به تلفات غیر نظامی بیشتری می‌شود. این مسئله همچنین بدون شک تاثیر روانی شدیدی را بر جمعیت بی‌دفاع این کشور خواهد گذاشت.

 

* تلاش در مبرا شناختن ارتش آزاد سوریه در بکارگیری سلاح‌های شیمیایی

حکومت سوریه می‌تواند از سلاح‌های شیمیایی در جهت حمایت از نیروهای تهاجمی‌اش در نواحی کلیدی که قادر به کسب پیروزی از طریق تاکتیک‌های متعارف نظامی نیستند همچون ناحیه «معرات النوعمان، اطراف حلب، استان دیر الزور، ابو کامل و میادین» استفاده گسترده‌تری کند.

سلاح‌های شیمیایی می‌توانند برای حمایت از عملیات تدافعی در مکان‌هایی که نیروهای شورشی در آن‌جا حالت تهاجمی دارند مانند استان «رقعا» یا نیروهای تحت محاصره هستند همچون نمونه محاصره هنگ 46 در نزدیکی «عطارب» در استان حلب به‌کار گرفته شوند.

البته استفاده از سلاح‌های شیمیایی در نزدیکی نیروهای خودی خطرناک است اما ارتش تجهزات دفاعی شیمیایی را در اختیار دارد و نحوه استفاده از آن‌ها را فراگرفته تا از خود محافظت کند.

حکومت سوریه همچنین می‌تواند به طور مدام از سلاح‌های شیمیایی استفاده نماید تا با حمله به خطوط ارتباطی، پناه‌گا‌ه‌ها و تسهیلات غذایی و پزشکی مانع از دسترسی شورشیان به‌آن‌ها شود.

سرانجام این‌که فرماندهان نظامی مستقل از دولت قادرند با توجه به صلاح‌دید خود از این گونه سلاح‌ها استفاده کنند البته این مسئله بستگی به امکان دسترسی آن‌ها به اسلحه و مهمات دارد.

 

* محدودیت‌های سیاسی اسد

متاسفانه تاکنون جامعه بین المللی درباره عواقب به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی به حکومت اسد هشداری نداده است. افزایش خشونت در جنگ منجمله به‌کارگیری توپخانه و بمباران هوایی مراکز و بکارگیری بمب‌های خوشه‌ای بدون تنبیهی علیه حکومت اسد بوده و دمشق به احتمال زیاد بدین نتیجه رسیده است که در موارد شدیدتر از این نیز خطری متوجه‌اش نیست.

البته به‌طور فرضی محدودیت‌های متفاوت سیاسی قادرند این حکومت را از این راه باز گردانند.

این می‌تواند کاسته شدن از میزان روابط با چین و روسیه و تحت فشار گذاشتن متحدان این حکومت چون ایران و حزب‌الله باشد. به‌علاوه به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی شاید غرب و کشورهای سنی عربی را در دخالت مستقیم در این نبرد بیشتر تحریک کند. سرانجام این‌که به‌کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی می‌تواند فجایع عظیمی را در روابط این کشور در جهان به ارمغان داشته باشند.

 

* محدودیت‌های نظامی

همچنین عوامل محدود کننده نظامی نیز وجود دارند. سلاح‌های شیمیایی بدین شکل نیستند که بتوان آن‌ها را از انبارها بیرون آورده و شلیک کرد. نیروهای حکومتی بایستی صحت و دقت عوامل هواشناسی چون باد، میزان رطوبت و درجه حرارت و نیز مدیریت در درمان مصدومین و پاکسازی محیط از این گونه سلاح‌ها را در نظر داشته باشند.

 

* تاثیر به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی

اگر حکومت سوریه بجد تصمیم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی بگیرد، این امر ممکن است تاثیرات شگرفی را بر وضعیت نظامی بگذارد. شورشیان هیچ دفاعی در برابر این سلاح‌ها ندارند و نحوه مقابله با آن‌ها را نیز نمی‌دانند. بنابر این شورشیان سوری به‌شدت در معرض خطر بوده و حکومت این کشور قادر است تا موفقیت‌های تاکتیکی و یا حتی گسترده‌تر دست یابد.

از منظر سیاسی به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی موجب تضعیف مخالفان خواهد شد و به تمامی ارتباط‌‌‌‌ های مهم بین شورشیان مسلح و مردم ضربه خواهد زد. همچنین تبعات انسانی این مسئله همچون جاری شدن سیل پناه‌جویان در خارج شدن از مناطق آلوده ، نیاز به معالجه مصدومین ،پاکسازی محل‌های آلوده باید اشاره داشت. توانایی سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های بشر دوستانه برای ادامه فعالیت نیز در این حالت سنجیده خواهد شد.

 

* نتیجه‌گیری

«اوباما» طی چند روز گذشته تاکید کرده است که به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را از سوی دولت سوریه نخواهد پذیرفت و این کار تبعاتی در برخواهد داشت. اگر چه آمریکا در گذشته نیز چنین هشدار‌هایی را صادر کرده بود اما هم اینک وضعیت دگرگون شده است و دولت آمریکا باید بیانیه‌های سنجیده‌تری صادر کند. استفاده از سلاح‌های شیمیایی هنوز واضح نیست ولی استفاده از آن به طور بالقوه در حال افزایش است و البته زمینه ساز سقوط حکومت اسد خواهد شد.

حمایت از بیانیه آمریکا نیاز به آمادگی نیروهای مسلح غربی و سنی عربی برای از بین بردن توانایی شیمیایی سوریه و تنبیه این حکومت و ارتش این کشور برای به‌کارگیری دارد. این بدین مفهوم است که باید در نقاط مشخص شده به سرعت وارد عمل شده و محل درگیری را نیز پاک‌سازی کرد.

در این میان نباید تنها به رویکرد دیپلماسی بسنده کرد. شکست در واکنش نشان دادن در برابر به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی ارتش سوریه وحشتناک خواهد بود و این حکومت آن‌را به نشانه انجام عملیات بیشتر تصور خواهد کرد و مخالفان نیز در مقابل آن‌را به عنوان رها شدن کامل تصور خواهند کرد.

انتهای پیام/ 612x6

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول