اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور اشتغال برای 10 هزار نفر صورت می‌گیرد

ایجاد شهرک نخودپزان ممقان/ تولید 90 درصد نخودچی آجیلی کشور در ممقان

خبرگزاری فارس: شهرک نخودپزان ممقان به منظور احداث 700 واحد نخودپزی و اشتغال برای 10 هزار نفر عصر امروز کلنگ‌‌زنی شد.

ایجاد شهرک نخودپزان ممقان/ تولید 90 درصد نخودچی آجیلی کشور در ممقان

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی امروز در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی شهرک نخودپزان ممقان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: شهرک نخودپزان ممقان با اعتبار یک میلیارد ریال و به منظور احداث 700 واحد نخودپزی و اشتغال برای 10 هزار نفر ایجاد می‌شود.

میرهادی قره‌سید افزود: در این شهرک بیش از 2 هزار تن محصول نخود فرآوری و به بازارهای داخلی و خارجی ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هزار و 300 خانوار در رابطه با نخودپزی در شهر ممقان مشغول فعالیت هستند که این فعالیت در واحدهای خانگی به صورت کارگاره‌های خود اشتغالی متمرکز هستند.

وی با بیان اینکه این شهرک 17 هکتار مساحت خواهد داشت، افزود: پیش‌بینی می‌شود با ایجاد این شهرک شاهد ارتقای کیفیت فرآوری و بسته‌بندی و برآورده کردن نیاز مشتریان با سلائق متفاوت در این رابطه با این محصول در بازارهای داخلی و خارجی باشیم.

 

60 درصد محصول فرآوری شده نخود ممقان به خارج صادر می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تولید سالانه بالغ بر 150 هزار تن لپه در واحدهای تولید لپه در این شهرستان خبر داد.

فیروز طلوع حیات با اشاره به تهیه و فرآوری محصولات ارزشمند و بازار پسند بخش کشاورزی در این شهرستان گفت: علاوه بر تولید 150 هزارتن لپه، 1300 واحد تولیدی نخود پزی فعال در سطح این شهرستان نیز سالانه 220 هزار تن «نخود چی» تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آذر شهر گفت: 60 درصد از محصول فرآوری شده نخود در بخش ممقان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

 

فرآوری نخود در حال حاضر فقط در ایران و ترکیه انجام می‌شود

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر فرآوری نخود در جهان فقط در دو کشور آسیایی ایران و ترکیه انجام می‌پذیرد گفت: در کشور ما، فرآوری محصول نخود اختصاصاً در بخش ممقان از توابع شهرستان آذرشهر انجام پذیرفته و این بخش به تنهایی، 40 درصد از کل محصول نخود سفید تولیدی کشور را تبدیل به نخودچی می‌کند.

طلوع‌حیات با اشاره به وجود هزار و 300 کارگاه فرآوری محصول نخود در بخش ممقان از توابع این شهرستان گفت: از این محصول فرآوری شده 40 درصد در داخل کشور و 60 درصد نیز به کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه صادر می‌شود.

تولید 90 درصد نخودچی آجیلی کشور در ممقان

وی همچنین با اظهار اینکه 90 درصد نخودچی آجیلی کشور در این بخش تولید می‌شود، گفت: با اقدامات بسیار ارزنده سازمان جهاد کشاورزی استان در رفع مشکلات و تنگناهای موجود در این بخش بسیار مهم و اقتصادی بخش کشاورزی استان آینده‌ای روشن در اقتصاد این منطقه به وجود خواهد آمد.

شهرستان آذرشهر با جمعیتی بالغ بر 136 هزار نفر، هشتمین شهر استان آذربایجان شرقی از نظر جمعیتی محسوب می‌شود تولید محصولات باغی در بخش کشاورزی این شهرستان رونق بالایی دارد. محصول لپه، نخود و گردوی این شهرستان از شهرت جهانی برخوردار است.

اتنتهای پیام/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول