اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

رهنمودهای رهبر انقلاب به قاریان قرآن کریم

«خودتأثیری» آنچه سبب دلنشینی تلاوت قرآن برای مستمع می‌شود

خبرگزاری فارس: رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از رهنمودهای خود به قاریان قرآن کریم «خودتأثیری» را سبب جذاب شدن تلاوت مجلسی قرآن کریم می‌‌دانند.

«خودتأثیری» آنچه سبب دلنشینی تلاوت قرآن برای مستمع می‌شود

به گزارش خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا» تلاوت قرآن کریم با توجه به معنا و مفهوم آیات، همواره از سوی بزرگان و علما مورد تأکید بوده، اما باید دید پرداختن به تلاوت مفهومی چقدر از سوی قاریان قرآن کریم جدی گرفته می‌شود و از آن مهم‌تر در آموزش‌های آنها چه جایگاهی دارد.

در دیدار قرآنیان کشور با مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان سال 1383 معظم‌له به تلاوت با توجه به مفهوم آیات تأکید داشتند و این امر را سبب افزایش کیفیت تلاوت و توجه مخاطب به تلاوت عنوان کردند که متن بخشی از بیانات معظم‌له در ادامه می‌آید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص می‌فرمایند: یک اشکال بزرگ در تلاوت‌هاى ما که حالا بحمداللَّه دارد اصلاح مى‌شود، عدم توجه قارى و تلاوت کننده به مضمون آیه‌اى است که مى‌خواند، وقتى شما با مضمون آیه کاملاً آشنا بودید، خود شما در هنگام خواندن تحت تأثیر قرار مى‌گیرید و نفس این تحت تأثیر قرار گرفتن شما هم در لحن و هم در صدا و هم در نغمه و هم حتّى در حرکات ظاهرى شما اثر مى‌گذارد و روى مخاطب و جلسه هم تأثیر مى‌گذارد.

نظیر این موضوع را در خواننده‌هاى شعر فارسى و مداح‌هایى که خوش صدا هستند و در بعضى از جلسات مى‌خوانند، دیده‌اید؛ خواننده وقتی شعر خوبى مى‌خواند، خودش تحت تأثیر صداى خودش قرار مى‌گیرد و لحن او تحت تأثیر این «خود تأثیرى» قرار مى‌گیرد و نافذتر و شیرین‌تر و دلنشین‌تر مى‌شود؛ عیناً در قرآن خواندن هم همین طور است، بعضى از خواننده‌هاى مصرى هم که این جهت را بیشتر رعایت مى‌کنند، لحنشان دلپذیرتر و دلنشین‌تر است، این یک نکته است که باید مورد توجه قرار بگیرد و این در وقف و ابتدا و مسائلى از این قبیل هم تأثیر مى‌گذارد.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول