اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌تحلیل عباس عبدی از فعالیت جنبش‌های دانشجویی در ایران

‌اصلاح قانون انتخابات در برخی موارد خنده‌دار است/دانشگاه کالای سیاسی نیست

خبرگزاری فارس: عباس عبدی ‌تحلیلگر اصلاح‌طلب مسائل سیاسی گفت: برای حضور‌ و یا نیامدن در انتخابات قانون نداریم، اما آنچه در ‌ارتباط‌ با این اصلاحات مطرح است، خنده‌دار بودن شرایط تحصیل ارائه شده است‌.

‌اصلاح قانون انتخابات در برخی موارد خنده‌دار است/دانشگاه کالای سیاسی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عباس عبدی ‌در جمع دانشجویان مشهدی به مناسبت‌ 16 آذر روز دانشجو در جهاد دانشگاهی مشهد ‌اظهار داشت: جنبش دانشجویی یکی از حرکت‌های سیاسی بود‌ که در 60 سال گذشته از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در این میان وجه سیاسی جنبش دانشجویی در قیاس وجه صنفی و فرهنگی آن از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

این تحلیلگر اصلاح‌طلب مسائل سیاسی ‌افزود: آنچه می‌توان در ارتباط با وجه جنبش دانشجویی در سال‌های گذشته عنوان کرد این است که نگرش و ارزش جنبش دانشجویی مسائل سیاسی بوده البته این به معنای آن نیست که دانشجو هر حرکتی که انجام می‌داده در دانشگاه حرکت سیاسی بوده است اما در این میان بحث غالب آن فعالیت دانشجویی در حوزه سیاسی بوده است.

عبدی در ادامه به روند انقلاب در سال‌ 53 و فعالیت‌های دانشجویان مذهبی و چپ‌گرا در این دوران اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب و در سال 53 به بعد دانشجویان مشهدی و چپ‌گرا اختلافات شدیدی با یکدیگر داشتند اما هر دوی گروه‌های دانشجویی در مبارزه با رژیم شاه وحدت‌نظر و عمل داشتند و عمده فعالیت‌های سیاسی آنان معمولاً مشترک و یا با حمایت از یکدیگر صورت می‌گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف جنبش دانشجویی در دوران انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: در آن دوران جنبش دانشجویی پاسخگوی یک سؤال ساده اما مهم بود و آن اینکه شاه از ایران برود.

این عضو اصلاح‌طلب رکن اساسی دانشجویی را در دوران قبل از انقلاب استبداد عنوان کرد و گفت: زمانی که استبداد در یک جامعه زیاد شود جنبش دانشجویی در پاسخ به سؤال عام مردم در برابر استبداد رکن اساسی دارد و در این ‌ارتباط‌ اکثر نیروهای دانشجویی با تمایز‌های گوناگون بسیج می‌شوند.

عبدی ادامه داد: البته در ‌ارتباط‌ با جنبش دانشجویی استبداد شرط لازم است ولی در این ‌ارتباط‌ برای یک جنبش دانشجویی کافی نیست.

وی به شرایط دانشجویان در دوران قبل از انقلاب و وضعیت دانشجویان در حال حاضر گریزی زد و افزود: در دوران قبل از انقلاب با توجه به تعداد کم دانشجویان، آن دوران شرایط دانشجویان با شرایط امروز آنان با توجه به کثرت دانشجویان تفاوت‌های قابل توجهی داشت که از جمله آن می‌توان به نسبت سطح فرهنگی و اقتصادی آن دوران اشاره کرد. در آن زمان دانشجویان به گونه‌ای خود را با توجه به سطح فرهنگی و اقتصادی روز جامعه تافته جدا بافته می‌دانستند که همین موضوع قدرت و اعتبار به کنش و رفتار آنها در برابر اذهان عمومی جامعه می‌داد.

عبدی در ‌ارتباط‌ با مسائل و مشکلات فراروی دانشجویان و جنبش دانشجویی گفت: در آینده نزدیک یکی از بحران‌هایی که با آن مواجه خواهیم شد بحران آموزشی است امری که در حال حاضر نیز وجود دارد اما به دلیل بحران‌های اقتصادی و سیاسی که کشور با آن مواجه است مسائل و بحران‌های آموزشی در سطح دانشگاه‌ها به چشم نمی‌آید.

*شرط تحصیل برای نامزدهای انتخابات خنده‌دار است‌

‌‌عبدی ‌به مسائل وضعیت جنبش دانشجویی در‌ گذشته و حال حاضر اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهمی که در عرصه جنبش دانشجویی رخ داده است را می‌توان به نقد دانشگاه به عنوان یک رسانه در عرصه جنبش دانشجویی یاد کرد امری که در حال حاضر کمرنگ شده است.

این اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه‌ها رسانه نیستند، اما در گذشته و در دوران قبل از انقلاب آنچه در مطبوعات به دلیل فضای بسته سیاسی امکان‌پذیر نبود از سوی دانشجویان در دانشگاه‌ها ارائه می‌شد و در این راستا دانشگاه نقدی رسانه‌ای به خود می‌گرفت.

وی ‌اظهار داشت:‌ بعد از انقلاب اسلامی ایران و پویش فعالیت‌های اجتماعی در حوزه‌های گوناگون نظیر زنان، محیط زیست و دیگر عرصه‌ها و به فعلیت رسیدن بخش‌هایی که در دوران قبل از انقلاب فعالیت آنچنانی نداشت سبب شد که نقش رسانه‌ای دانشگاه‌ها در جنبش دانشجویی کمرنگ شود.

عبدی افزود: یکی دیگر از مواردی که باید در عرصه فضای دانشگاهی امروز در قیاس با فضای دانشگاهی دوران قبل از انقلاب اشاره کرد وجه فرهنگی و صنفی جنبش دانشجویی است و در این ‌ارتباط‌ دانشجو اکنون صفت یک شهروند سیاسی را دارد که در بیرون جامعه با توجه به فضای سیاسی موجود می‌تواند به گرایش‌های سیاسی ملحق شود.

این فعال سیاسی در ‌ارتباط‌ با سیاسی بودن و یا نبودن دانشگاه‌ها گفت: برخی عنوان می‌کنند که سیاسی نبودن دانشگاه‌ها یک ایراد بزرگ است در حالی که دانشگاه کالای سیاسی نیست و در این ‌ارتباط‌ سیاسی نبودن دانشگاه‌ها ایرادی نیست که بتوان به دانشگاه وارد کرد.

عبدی با بیان اینکه جنبش دانشجویی می‌تواند نقش مؤثری در انتخابات داشته باشد، اظهار داشت: در ‌ارتباط‌ با نقش جنبش دانشجویی در انتخابات پیش‌رو آنچه می‌توان گفت این است که اگر گرایش‌های منتقدان نتوانند فعال شوند در عرصه فعالیت و ورود جنبش دانشجویی اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اصلاح قانون انتخابات و تأثیر بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: برای حضور آمدن و یا نیامدن قانون نداریم اما آنچه در ‌ارتباط‌ با این اصلاحات مطرح است، خنده‌دار بودن شرایط تحصیل ارائه شده است که در این ‌ارتباط‌ فردی 50 ساله که 30 سال سابقه کاری دارد با یک کارشناس ارشد چه تفاوتی می‌تواند داشته باشد.

عبدی همچنین فعالیت رسانه‌های اصلاح‌طلب برای حضور و شرکت در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری را کافی ندانست و اظهار داشت: آنچه در ‌ارتباط‌ با فعالیت رسانه‌های اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست جمهوری می‌توانم بگویم این است که در حال حاضر این فعالیت چشم‌گیر و در حد کافی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیست.

انتهای پیام/ق/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول