اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی معلولان در شهر فراموش می‌شوند

گزارش یک روز ویلچر سواری رئیس شورای شهر همدان

خبرگزاری فارس: امروز رئیس شورای شهر با ویلچر در شهر گشتی زد تا از نزدیک از وضعیت معابر و مشکلات معلولین آشنا شود اما در نهایت تاسف نتوانست از هیچ معبری عبور کند و وارد هیچ اداره‌ای شود!

گزارش یک روز ویلچر سواری رئیس شورای شهر همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، رئیس شورای شهر همدان امروز در اقدامی جالب توجه برای اطلاع از وضعیت طرح مناسب‌سازی برای معلولان که ابلاغیه سه سال گذشته به همه ادارات و دستگاه‌های دولتی بود، با ویلچر به گشت و گذار در شهر پرداخت. آغاز این حرکت از ساختمان شورای شهر بود.

 

 

حسنی‌حلم با ویلچر سعی در ورود به داخل ساختمان شورای شهر کرد اما رمپ تعبیه شده در این مرکز استاندارد نبود و وی نتوانست با ویلچر داخل شود و گفت: دستور می‌دهم فردا رمپ را تخریب و استانداردسازی کنند.

 

مسیر بعدی رئیس شورای شهر به شهرداری همدان مکانی پرتردد از نظر حضور اقشار مختلف مردمی بود که این بار نیز وی نتوانست با ویلچر داخل شود چون شهرداری همدان رمپ گردشی ندارد.

وی با سرکشی از سرویس بهداشتی این ساختمان هم متوجه شد این مکان مجهز به سرویس مناسب برای افراد معلول نیست.

 

حسنی‌حلم در این بازدید با اشاره به مشکلات شورای شهر و شهرداری همدان گفت: بحث مناسب‌سازی را باید از خودمان شروع کنیم.

 

از نکات قابل توجه در شهرداری همدان این بود که این مرکز آسانسوری برای حضور افراد معلول در دفتر شهردار نداشت و شهردار نیز با توجه به آن که در جلسه بود برای پاسخ‌گویی حاضر نشد.

معاون مالی شهرداری همدان نیز در این بازدید خطاب به رئیس شورای شهر اظهار داشت: بارها شاهد بوده‌ایم که معلولان به شهرداری مراجعه کرده‌اند و ما به آنها کمک کرده‌ایم تا وارد ساختمان شوند.

حسنی‌حلم در پاسخ به وی گفت: باید راهکاری را شهرداری مورد توجه قرار دهد تا مشکل حضور ارباب رجوع خصوصاً برای دیدار شهردار در طبقه آخر و نیز استفاده معلولان از سرویس‌های بهداشتی شهرداری فراهم شود.

 

سرکشی بعدی از دفتر روزنامه هگمتانه بود که صاحب امتیاز آن شهرداری است.

 

در این دیدار حسنی‌حلم با ویلچر نتوانست وارد دفتر این روزنامه شود چون رمپ نداشت و این روزنامه مجهز به سرویس بهداشتی مناسب معلولان نیز نبود.

 

وی پس از خروج از دفتر روزنامه از سرویس بهداشتی عمومی جنب شهرداری نیز سرکشی کرد که امکان حضور معلول نیز به دلیل نبود رمپ، کوچک بودن درب ورودی و حتی نبود سرویس فرنگی فراهم نبود.

 

رئیس شورای شهر در مسیر حرکت از مجتمع پزشکی فدک همدان نیز سرکشی کرد.

 

وی برای حضور در مجتمع فدک نتوانست با ویلچر وارد شود چون رمپ نداشت با وجود آن که آسانسور برای همه طبقات آن تعبیه شده بود.

 

فرمانداری همدان گزینه بعدی بازدید رئیس شورای شهر بود.

 

اگر چه رمپ فرمانداری همدان برای ویلچرسوراران استاندارد بود اما در این ساختمان آسانسوری برای رفتن به طبقات بالا و حتی دیدار فرماندار توسط معلولان تعبیه نشده بود.

وی موفق به عبور از پیاده‌روها و عرض خیابان‌های شهر با ویلچر به دلیل مشخص نبودن خط کشی و راه مناسب برای ویلچرسوران، نشد.

 

حسنی‌حلم حتی برای گرفتن تاکسی با ویلچر کنار خیابان‌ پاستور ایستاد اما کسی برای سوار کردن وی ترمز نکرد تا اینکه پس از گذشت مدت زمانی تنها یک تاکسی نگه داشت ولی چه طور باید سوار تاکسی می‌شد؟

 

وی موفق به حضور در بانک ملی دور آرامگاه همدان نیز هم نشد.

 

به گفته حسنی‌حلم هیچ یک از رمپ ها و عابربانک‌های همدان برای استفاده معلولان مناسب نیست.

 

حسنی‌حلم گفت: یک معلول به راحتی نمی‌تواند از پیاده رو‌های دور آرامگاه استفاده کند.

 

وی اظهار کرد: ادارات و در کل پیمانکاران تنها برای دریافت پایان کار از شهرداری، رمپ نصب می‌کنند در حالی که هیچ یک از رمپ‌ها استاندارد و قابل استفاده نیست و وضعیت مناسب سازی شهر افتضاح است.

 

وی در ساختمان پزشکان واقع در خیابان بوعلی نیز نتوانست با ویلچر وارد شود و گفت: انسان سالم نیز نمی‌توان از این ساختمان بالا برود چه برسد به معلولان!

 

نکته جالب ساختمان پزشکان این بود که ورود به ساختمان تا طبقه اول دارای پله است اما از آن به بعد آسانسور تعبیه شده و سئوال این است که چطور یک معلول یک طبقه را با ویلچر از پله‌ها عبور کند.

 

در همین حین یک خانم که مشکل کلیوی داشت و نتوانست جلوی ساختمان بود و نتوانست از پله‌ها برای حضور در مطلب بالا برود.

یکی از خدمه‌های ساختمان پزشکان به رئیس شورای شهر گفت: من به تنهایی توان کمک به معلولان را تا طبقه اول ندارم.

 

حسنی حلم پس از خروج از ساختمان پزشکان به داروخانه بوعلی رهسپار شد که به دلیل عدم وجود رمپ نتوانست داخل داروخانه شود.

 

وی در همین مورد گفت: همه رمپ‌ها تنها برای رفع تکلیف است و جوابگو نیست.

 

یک شهروند نیز به وی گفت: ما بیمار را با پتو تا مطب پزشکان بالا می‌بریم و با طرح پیاده‌راه کردن خیابان بوعلی ماشین‌ها نمی‌توانند بیماران را بیاورند.

 

این شهروند افزود: حوض‌های بین بلوار بوعلی بسیار خطرساز است به طوری که انسان سالم هم در آب می‌افتد و آسیب می‌بیند.

 

وی ادامه داد: در زمستان‌ها بلوار وسط بوعلی یخ می‌زند و تردد را مختل می‌کند در حالی که اکثر کادر درمانی همدان در این خیابان است.

 

حسنی حلم در پاسخ به آن شهروند گفت: ما می‌خواهیم مراکز درمانی شهر را از رینگ اول به رینگ دوم منتقل کنیم تا متمرکز شوند.

 

آن شهروند نیز در پاسخ به وی یادآور شد: این طرح امکان‌پذیر نیست چون زمان‌بر و هزینه‌بر است و در ثانی پزشکان نامی حاضر به چنین اقدامی نمی‌شوند چون در این مکان شناخته شده‌اند.

 

وی ادامه داد: اکثر داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی در خیابان بوعلی هستند که اگر بخواهید متمرکز شوند باید شهرک بزنید که این طرح نیز غیرممکن است.

 

رئیس شورای شهر هم در پاسخ تصریح کرد: اگر قرار باشد تغییر کند مسئولان باید با اقتدار اقدام به انتقال مراکز کنند.

 

شهروند دیگری خطاب به رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: قرار بود طرح آب‌نما در این خیابان اجرا شود که تاکنون ما ندیدم و آب آن یخ می‌زند و مشکل و فاضلاب و...

در ادامه ویلچر سواری پرحاشیه رئیس شورای شهر و بازدید از ادارات و مکان‌های مختلف عمومی شهر از لحاظ طرح مناسب‌سازی به کمیته امداد منطقه 2، شهرداری منطقه 4، پاساژ قائم و درمانگاه امام خمینی(ره) نیز سرکشی کرد که به دلیل عدم وجود رمپ و راه مناسب برای ویلچرسواران موفق به ورود به داخل آنها نشد.

حسنی حلم پس از لمس این وضعیت از نزدیک در جمع خبرنگاران گفت: همه فرمانداران شهرداران و مسئولان باید با یک ویلچر در خیابان‌های شهر بچرخند تا وضعیت نابسامان را لمس کنند.

وی ادامه داد: فردا نامه‌ای به همه مسئولان می‌فرستم و اولتیماتوم می‌دهم که در ظرف دو ماه آتی باید مشکل عدم اجرای طرح مناسب سازی را برطرف کنند و در غیر این صورت ما چنین برنامه‌ای را دوماه آینده نیز خواهیم داشت تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

وی عنوان کرد: هیچ یک از سرویس‌های بهداشتی سطح شهر مجهز به توالت فرنگی نیستند.

مکان بعدی این بازدید پارک مردم بود.

اگر چه راهی برای ورود ویلچر سواران در پارک مردم وجود نداشت و حسنی‌حلم مجبور به کنار گذاشتن ویلچر و پیاده روی شد اما در خود پارک نیز رمپ‌های تعبیه شده استاندارد نبودند.

حسنی حلم با مشاهده این وضعیت گفت: آن زمان که پیمانکار داشت رمپ‌های پارک مردم را می‌زد گفت اگر شیبش زیاد بشود با پله‌ها همخوانی ندارد و زیبا نمی‌شود گفتم مگر رمپ برای قشنگی است، طوری باید باشد که معلولان در رفاه باشند و گفتم اگر استاندارد نباشد نباید پول آن را بدهند، سرشان بخورد راه برای عبور است!

وی با بیان اینکه یک معلول بدون همراه از رمپ‌های پارک مردم سقوط می‌کند، گفت: ویلچر به هیچ عنوان نمی‌تواند از پارک عبور کند و راه باید اصلاح شود در غیراین صورت شهرداری حق پرداخت چیزی ندارد.

وی اضافه کرد: شهرداری‌ها نباید به برج‌ها یا جاهایی که تازه می‌سازند نباید پایان کار بدهد تا متوجه شوند و این پارک نیز با این همه مشکل باید نامش بشود پارک گل و بلبل!

گفتنی است هیچ یک از سرویس‌های بهداشتی پارک مردم مجهز به سرویس فرنگی نبود.

وی تأکید کرد: از ورودی‌های پارک تا خروجی‌های آن باید یک مسیر 1.5 متری استاندارد باید برای حرکت ویلچر تعریف شود همانطور که برای دوچرخه سواران تعبیه شده تا مانعی برای تردد آنها نباشد.

رئیس شورای شهر در بازدید بعدی از استانداری با بیان اینکه مشکلی از نظر ورود معلولان به آن وجود ندارد نیز گفت: البته پل هوایی عابر پیاده روبروی استانداری نه رمپ و نه بالابری برای استفاده معلولان دارد.

وی ادامه داد: دستشویی‌های همه طبقات استانداری باید چک شود و اگر مجهز به سرویس مناسب نبود باید نصب شود.

حسنی‌حلم گفت: بیش از 99 درصد شهر مشکل دارد شهرداری ساختمان‌های جدید ساختی که آسان‌سازی نشده باشد نباید پایان کار بدهد.

وی سپس در جمع خبرنگاران گفت: من با ویلچر نه توانستم تاکسی و نه حتی ون سوار شوم و هر چقدر بگوییم شهر ایده‌آل و آرمانی است سرجای خود مانده‌ایم!

یک شهروند نیز خطاب به حسنی‌حلم گفت: در منطقه ورودی قاسم آباد شهرداری هیچ اقدامی نکرده و بسیار مشکل دارد؛ نه خط کشی عابر دارد و نه نکات استاندارد در آن منطقه رعایت شده است.

حسنی حلم در جواب به وی گفت: همه نقاط شهر همین وضع را دارد.

رئیس شورای شهر در بازدید از بهزیستی استان نیز با وجود آنکه این مکان برای ورود معلولان مجهز به بالابر بود نتوانست وارد اداره شود چون درب ورودی آن عرض کمی داشت.

معاون بهزیستی همدان خطاب به وی گفت: برای ساختمانی که قرار است احداث شود از قبل مناسب‌سازی باید دیده شود و با اهرم شهرداری‌ها باید پایان کارها و پروانه‌ها اعمال شود.

اکبر سوری افزود: ژاپن پنجاه و چهارمین شهر بدون مانع‌اش را به اتمام رسانید اما در ایران هنوز یک شهر هم با این عنوان نداریم.

وی بیان کرد: در روستاهای ما بحث مناسب‌سازی با یک فرغون خاک و ملات حل شده اما این موضوع در پایتخت تاریخ و تمدن هنوز حل نشده است.

سوری خطاب به حسنی‌حلم ابراز کرد: امیدوار هستیم این اقدام شما خروجی خوبی برای جامعه معلولان داشته باشد.

وی ادامه داد: مسائل مناسب‌سازی و رفع موانع معماری جزو اصول اولیه مشارکت اجتماعی است، و باید کمیته سالمندی در استان ایجاد شود تا موانع و مشکلات بررسی شود.

معاون بهزیستی همدان گفت: یک سی دی کامل از موانع و مشکلات استان آماده کرده‌ایم که در اختیار شما قرار می‌دهیم و مشکلی که داریم این است که برخی ادارات خود مانع فیزیکی ایجاد می‌کنند، استان همدان و به ویژه بافت شهری آن از نظر جغرافیایی صاف است اما پله و شیب ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ سازمان بهزیستی در شهر و اماکن تجاری و عمومی 8 هزار و 990 مکان نیازمند به مناسب سازی در سطح استان وجود دارد که بیشترین آمار آن مربوط به شهر همدان است.

حسنی حلم نیز گفت: سوال من این است که چرا درب ورودی بهزیستی عرض کمی دارد که مانع از ورود ویلچرسوار می‌شود.

سوری در پاسخ به وی گفت: قفل درب را باز می‌کنیم راحت! بله در مشکل دارد درب باید اتوماتیک باشد.

حسنی‌جلم در بخش پایانی سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: چند ساختمانی که تازه پایان کار گرفته‌اند باید بررسی شوند، سه سال است بخشنامه کرده‌ایم باید بررسی کنیم ساختمان‌های جدید رعایت کرده‌اند یا نه.

وی خاطرنشان کرد: در همه جای شهر محلی برای ورود به بانک، عبور از خیابان، رفتن به مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و ... برای ویلچرسواران وجود ندارد.

رئیس شورای شهر همدان گفت: مرکز خرید پاستور و سعیدیه، هلال احمر، نهادها و ادارات، فرهنگسراها، رفاه و امور اجتماعی، بیمه، فنی و حرفه‌ای، کتابخانه‌ها و خصوصاً کتابخانه مرکزی و شهرداری منطقه یک و چهار از جمله اماکن مشکل‌داری است که فرصت نشد از آنها بازدید کنیم.

..............................

گزارش از زهرا مرادوند

..............................

انتهای پیام/89004/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول