اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هاآرتص: نتانیاهو با پروژه شهرک‌سازی‌‌ جدید به دنبال اهداف انتخاباتی است

خبرگزاری فارس: یک روزنامه اسرائیلی هدف نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای شروع شهرک‌سازی در منطقه «ای وان» را خشمگین کردن رئیس جمهور آمریکا و در نهایت کسب رای بیشتر در انتخابات پارلمانی اسرائیل عنوان کرد.

هاآرتص: نتانیاهو با پروژه شهرک‌سازی‌‌ جدید به دنبال اهداف انتخاباتی است

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ روزنامه «هاآرتص» در مطلبی به تحلیل علت اقدام بنیامین نتانیاهو برای از سرگیری شهرکسازی در منطقه‌‌ موسوم به «ای وان» پرداخت و نوشت: بالاخره نخست وزیر میدان جنگ خود را یافت، اما هدف او دیگر حماس نیست بلکه اکنون هدف او اوباماست.

این روزنامه اسرائیلی ادامه داد:‌ چند ساعت پس از اینکه دولت اوباما با رای علیه قطعنامه سازمان ملل درباره فلسطین، از اسرائیل حمایت کرد، کابینه نتانیاهو پروژه جدید شهرک‌سازی در منطقه «ای وان» در شرق بیت‌المقدس را کلید زد آنهم ناحیه‌ای که دولت‌های پیشین آمریکا به اسرائیل گفته بودند به خاطر آینده روند صلح باید از شهرک‌سازی در آن خودداری کند.

هاآرتص با طرح این سئوال که «نتانیاهو از این کار چه هدفی دارد؟»،‌ آورده است؛ «کسب رای بخش ویژه‌ای از رای‌دهندگان اسرائیلی. یعنی آن دسته‌ای که او با پذیرش آتش‌بسِ مورد حمایت مصر و آمریکا، در جنگ با حماس در غزه، آن را از دست داده بود».

در این مطلب آمده: در این میان، نتانیاهو در جلسه کابینه خود در روز یکشنبه به دقت فهرست تمام دلایلی را که دولت فلسطین نباید تشکیل شود، نام برد و آن را مقدمه‌ای قرار داد تا بیان کند، فلسطینی‌ها می‌خواهند از طریق روند صلح اسرائیل را نابود کنند.

طبق این گزارش، جالب اینکه نتانیاهو تنها و تنها پس از بیان این اظهارات، به همراه اسامی رهبران کشورهایی چون جمهوری چک و میکرونزیا، به اوباما اشاره کرد و از او به همراه بقیه این افراد بابت رای دادن علیه پیشنهاد سازمان ملل درباره فلسطین قدردانی کرد. او سپس پیش از اینکه حرکت ضد دولت اوباما آرام شود، موج جدیدی از شهرک‌سازی را تایید کرد.

هاآرتص با مطرح کردن این پرسش که «این اقدام چه منفعتی برای نتانیاهو دارد؟»،‌ افزود: کمتر از 7 ماه به انتخابات پارلمانی (کنست) اسرائیل باقی مانده. او رای تعداد نسبتا کمی اسرائیلی را با خود دارد که به او علاقه و اعتماد دارند. اما آنچه نتانیاهو به آن نیاز دارد، رای دهندگانی ناراضی است که از «جهان بیرون» بیش از نتانیاهو بیزار و بی‌اعتماد باشند.

این روزنامه اسرائیلی با بیان اینکه «چرا اوباما به عنوان هدف انتخاب شده است؟»،‌ آورده: ژست باراک اوباما و  رفتار او باعث می‌شود نتانیاهو از پیامش عقب‌نشینی نکند. پیامی که او قصد دارد به رأی‌دهندگان برساند هم روشن است؛ «شما تنها به آن اندازه که دیگران را خشمگین می‌کنید، مهم هستید. حتی اگر زندگی‌تان به منجلاب کشیده شده باشد، اگر بتوانید دیگران را خشمگین کرده و قدرتمندترین مرد دنیا را به لطف بنیامین نتانیاهو به زیر بیاورید، باز هم موفق شده‌اید».

هاآرتص با بیان مطلب فوق افزود: یکی از مشاوران نخست وزیر (اسرائیل) بر این باور است، پس از انتخابات زمان برای بهبود روابط با واشنگتن وجود خواهد داشت. به هر حال، حمایت از نتانیاهو در مواقع ضرورت همواره وجود خواهد داشت به عنوان مثال، حمایت کنگره آمریکا که هرگز پایان نمی‌یابد.

در ادامه این تحلیل آمده: در حال حاضر، نتانیاهو خواهان رای‌دهنده‌ای است که جسارت را ستایش می‌کند، از قدرت‌ها‌ انتقاد می‌کند و هر آنچه را شما از هر کسی بخواهید،‌ برایتان به دست می‌آورد. در واقع، برای به دست آوردن چنین رای‌دهندگانی، به نفع نتانیاهوست که جهان از اسرائیلی‌ها متنفر باشد. به خاطر رقابت‌های انتخاباتی این در راستای منافع مستقیم نتانیاهوست که باراک اوباما از دست اسرائیل عصبانی باشد و البته این امر صرفا تا روز انتخابات یعنی 22 ژانویه 2013 ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول