اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مبارک ‌یونیمای ایران:

ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در عروسک‌گردانی / با ابقای عروسک‌های بومی مدل‌های غربی حذف می‌شوند

خبرگزاری فارس: رئیس مبارک ‌یونیمای ایران گفت: با توجه به وجود 800 نوع عروسک در ایران و سابقه دیرین کشورمان در زمینه عروسک‌گردانی هم‌اکنون ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در زمینه عروسک‌گردانی محسوب می‌شود.

ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در عروسک‌گردانی / با ابقای عروسک‌های بومی مدل‌های غربی حذف می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حمیدرضا اردلان سه‌شنبه شب در مراسم افتتاحیه مرکز یونیمای اصفهان با اشاره به اینکه یونیما مخفف اتحادیه بین‌المللی نمایش‌دهندگان عروسکی است، اظهار کرد: پس از اینکه کشورهای استبدادی جنگ جهانی اول و دوم را برپا کردند عده‌ای از هنرمندان تئاتر عروسکی در چکسلواکی برای فرزندان کشته‌شدگان جنگ شروع به اجرای نمایش عروسکی به شکل پارتیزانی و زیرزمینی کردند.

وی افزود: کم کم کشورهای دیگر نیز با الهام از این اقدام چکسلواکی از این الگو علیه ظلم و جور استفاده کردند بنابراین می‌توان گفت این هنر ریشه در حق‌طلبی، برقراری صلح و برابری و ابقای میراث بشری دارد.

رئیس مبارک‌یونیمای ایران با بیان اینکه یونیما در 80 کشور دنیا شعبه دارد، تأکید کرد: فعالیت این گروه در ایران از 25 سال گذشته آغاز شده و هم ‌اینک کشور ما در سطح بین‌المللی از نظر تعداد فعالان رتبه نخست و از نظر کیفیت فعالی رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه هر کشوری در کل جهان یک مرکز یونیما دارد در حالیکه در ایران هم اکنون 10 مرکز یونیمای رو به گسترش بیشتر است، گفت: در کشور ما بیش از 800 نوع عروسک وجود دارد که از جمله آن می‌توان به «بازبازک» در چهارمحال و بختیاری، «تکم» و «چم چم گلین» در آذربایجان و موارد بیشمار دیگر اشاره کرد.

اردلان با ابراز تأسف از اینکه این عروسک‌ها در فروشگاه‌های ایران موجود نیست، ادامه داد: از زمان مشروطیت هنر عروسک‌گردانی بومی ایران ضعیف شد و ما به سوی نمادهای غربی همانند باربی معطوف شدیم که باید فرهنگ‌سازی‌های لازم برای بازگشت به این هنر اصیل ایرانی انجام شود.

وی تصریح کرد: چگونه انتظار داریم کودکی که چندین سال از عمر خود را ساعت‌ها با یک عروسک اروپایی می‌گذراند و آن را الگوی خود قرار می‌دهد در بزرگسالی به سمت و سوی لباس‌های مدل غربی متمایل نشود و رفتاری ایرانی داشته باشد.

رئیس مبارک‌یونیمای ایران درباره فعالیت‌های مرکز یونیمای ایران گفت: طرح تشکیل این مرکز طی دو سال گذشته با رایزنی‌های مناسب با رئیس‌جمهوری تایید شد و طرح پس از مطرح شدن در مجلس و پشت‌ سر گذاشتن قوانین شورای نگهبان هم ‌اینک به عنوان یک مرکز قانونی فعالیت‌های خود را در 10 استان کشور پیش می‌برد.

اردلان تاکید کرد: در حال حاضر 700 نفر علاقه‌مند به یونیما در سطح کشور فعالیت می‌کنند و به دنبال تخصیص ردیف بودجه‌های مستقل برای این هنر اصیل هستیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون رویکرد جهانی به سمت و سوی بازگشت به فرهنگ وحدت و آیین گذشتگان البته با رویکردی جدید می‌رود، گفت: هنرمندان برجسته جهان تشخیص داده‌اند که لازم است انسان‌ها به میراث کهن و معنویت گذشته برگردند چرا که اگر تکنولوژی بر جهان سلطه پیدا کند و حیات اجتماعی بشریت را تحت تأثیر قرار دهد آینده نامیمونی در انتظار بشریت است.

رئیس یونیما در ایران با اشاره‌ای به سرفصل یونیما در ایران اظهار کرد: هنر ایرانی ریزه‌خوار دنیای غرب نیست به همین دلیل مهم‌ترین هدف تشکیل یونیما جست‌وجو پیرامون سنت‌های نمایش‌ عروسکی و ابقای دارایی‌های بومی است به این معنا که هر استانی باید در راستای مبارزه با فرهنگ غربی عروسک‌های بومی را شناسایی و به جامعه معرفی کند.

وی تاکید کرد: از دیگر اصول مهم یونیمای ایرانی این است که برای ارتقای سطح یونیما نباید منتظر امکانات آرمانی باشیم بلکه باید از حداقل امکانات نیز استفاده مثبت ببریم که البته امکانات ایران در این زمینه نسبت به دیگر کشورها فراوان است.

رئیس مبارک‌یونیمای ایران با اشاره به اینکه دنیای روشنفکران را فعالیت‌های سیاسی شکست‌خورده فرا گرفته است، تصریح کرد: کار یونیما ورود به عرصه‌  سیاست نیست هر چند ممکن است گاه این کار فرهنگی را سیاسی نیز بنامند.

وی خطاب به فعالان یونیما تاکید کرد: در انجام امور هنری خود به هر قول و قراری که با مقامات دولتی می‌گذارید پایبند باشید تا این فعالیت هنری از حاشیه به دور بماند که این موضوع راز موفقیت یونیمای ایران در طول 10 سال گذشته است.

انتهای پیام/2301/آ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول