اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت مدیر عامل خبرگزاری فارس از نخستین جرقه جنبش دانشجویی‌

‌‌جریان دانشجویی باید آرمانخواه باشد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: جنبش دانشجویی آیینه تمام‌ نمای مطالبات مردم است و این جریان باید آرمانخواه باشد.

‌‌جریان دانشجویی باید آرمانخواه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سیدنظام‌الدین موسوی عصر امروز در جمع دانشجویان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد با اشاره به بزرگداشت ‌‌16 آذر روز دانشجو گفت: حادثه 16 آذر سال 1332 به عنوان یک روز مقاومت تاریخی در تاریخ دانشگاه تهران به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از کودتای 28 مرداد 32 رژیم وابسته پهلوی توانسته بود با کمک کارگزاران آمریکایی به قدرت بازگردد، گفت: این رژیم درصدد برآمد تا پایه‌های حکومت را تثبیت کند، غافل از اینکه مقاومت مردم به طور کامل از بین نرفته و ایران در نخستین فرصت، خشم و انزجار خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا سال 1332 راهی ایران شد و در حقیقت او می‌آمد تا نتیجه سرمایه‌گذاری 21 میلیون دلاری را که به سازمان جاسوسی آمریکا در راه کودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه کرده بود از نزدیک مشاهده کند.

موسوی یادآور شد:‌ ملت از قصد استبداد برای ایجاد نفاق و تفرقه‌، ناراحت بودند و رهبری نهضت مقاومت، قصد رساندن صدای اعتراض مردم را به گوش جهانیان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را که می‌خواست با مشروع جلوه دادن رژیم کودتا امتیازات موردنظر خود را در محیط آرام به دست آورد، خنثی کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس یادآور شد: اجرای این برنامه به عهده کمیته هماهنگی دانشگاه تهران گذاشته شده بود و تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان اعتراض به ورود دنیس‌ رایت کاردار جدید سفارت انگلیس به ایران از 14 آذر 1332 آغاز شد.

وی در ادامه یادآور شد: این موضوع خشم دانشجویان دانشگاه تهران را برآورد تا اینکه در 16 آذر 1332 به میدان آمدند و سه نفر از دانشجویان بی‌پناه در این حادثه به شهادت رسیدند و در حقیقت جنبش دانشجویی در همین زمان شکل گرفته است.

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلما‌ن ‌خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی آیینه تمام نمای مطالبات مردمی و فطرت عمومی است.

موسوی افزود: دانشجو پرسشگر است و مصلحت‌اندیش نیست اما واقع‌گرا است.

وی با اشاره به اینکه جریان دانشجویی باید آرمانخواه باشد، تصریح کرد: جریان دانشجویی باید همیشه نقطه مطلوبی را نشانه بگیرد و مدام پرسش کند و از آن نقطه نباید عبور کند که آن نقطه همان آرمان‌های ولایی برخاسته از متن ملت است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: دانشجو دانش‌پذیر است و از استاد و علم استفاده می‌کند اما اسیر تابلوهای درون دانشگاه هم نیست.

موسوی یادآور شد: یکی از وظایف جنبش دانشجویی شکستن این تابلوها در دانشگاه‌ها است.

وی یادآور شد: نقش دانشجویان به خصوص جنبش و تشکل‌های دانشجویی در پیشرفت حرکت‌های نظام چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب تأثیرگذار بوده است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: نخستین جرقه جنبش دانشجویی که به صورت منسجم رخ داد در 16 آذر سال 1332 به وقوع پیوست.

موسوی با اشاره به توانمندی دانشجویان و متخصصان ایرانی در فناوری هسته‌ای، این پیشرفت‌ها را از افتخارات بزرگ و مهم دانشجویان در انقلاب اسلامی دانست.

وی یادآور شد: ویژگی‌هایی نظیر استقلال‌طلبی، استکبارستیزی، گرایش تدریجی به مذهب و... از جمله ویژگی‌های جنبش دانشجویی در انقلاب اسلامی است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: نقش جنبش دانشجویی در پیروزی انقلاب اسلامی یک نقش مهم و تأثیرگذار بوده است.

موسوی افزود: جنبش‌های دانشجویی در طول تاریخ در جوامع مختلف تأثیرگذار بوده‌اند. این جنبش در بسیاری از مواقع تأثیرات مهم و مثبتی در جامعه ایجاد کرده است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس یادآور شد: جنبش دانشجویی نباید به یک ابزار تبدیل شود زیرا این حرکت باعث بی‌ثباتی در این جنبش می‌شود.

موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئولان باید انتقادپذیر باشند و دانشجویان باید در این زمینه مطالبات مردم را به صورت پرسش پیگیری کنند.

وی در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی گفت: انتقادات و ایرادهایی به کرسی‌های آزاداندیشی وجود دارد اما نباید دانشگاه‌ها منتظر بنشینند که از طرف رؤسای آنها در سطح کشور به آنها در این زمینه دستور داده شود باید خود دانشگاه‌ها و دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی از ظرفیت‌های خود در زمینه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تلاش کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی براینکه برخی از رسانه‌ها مستقیماً از کاندیداهای خاص ریاست جمهوری حمایت می‌کنند، گفت: بسیاری از افرادی که کاندیدا شده‌اند خود نیز دارای رسانه‌های خصوصی‌ هستند و از این فرصت نهایت استفاده را می‌برند اما برخی از رسانه‌ها هم به لحاظ جریانات سیاسی بیشتر کاندیداهای موردنظر خود را مورد توجه قرار می‌دهند.

موسوی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی براینکه در دولت اصولگرای احمدی‌نژاد تشکل‌های دانشجویی کاهش یافته‌اند، گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم دولت احمدی‌نژاد آیینه اصولگرایی است زیرا برخی از اصولگرایان نسبت به این دولت انتقاداتی دارند که یکی از این انتقادات به نظر من کمرنگ بودن احمدی‌نژاد در میان دانشجویان در سطح کشور است.

وی به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به دانشگاه‌ها و دانشجویان، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در این خصوص فرموده‌اند که همه مسئولان باید در دانشگاه‌ها حضور یابند و پاسخگوی پرسش‌های دانشجویان باشند.

موسوی تصریح کرد: برخی از سیاست‌‌هایی که در این باره در دولت وجود دارد کاملا مورد تایید ما نیست هرچند که دولت احمدی‌نژاد برآمده از تشکل‌های دانشجویی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ دانشجویان باید در چارچوب قانون و نظام انتقادات خود را نسبت به مسئولان بیان کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه در خصوص مذاکره ایران با آمریکا گفت: تصمیم عمومی نظام مذاکره با آمریکا نیست زیرا آمریکا به دنبال منافع خود در منطقه است.

وی افزود: مذاکره یک نوع بازی شطرنج است که برد و باخت دارد و اگر ما ببینیم آمریکا فقط به دنبال تحقق منافع خود است هیچ‌وقت با آنها مذاکره نمی‌کنیم.

انتهای پیام/ 2304/ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول