اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان شد

35 هزار معلول در آذربایجان‌غربی زیرپوشش بهزیستی هستند

خبرگزاری فارس: معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: از 110 هزار نفر معلول در استان 35 هزار نفر از آن‌ها زیر پوشش حمایت‌های اداره کل بهزیستی استان قرار دارند.

35 هزار معلول در آذربایجان‌غربی زیرپوشش بهزیستی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه تقریباً در سراسر دنیا یک نفر از هر 10 نفر، دارای معلولیت است، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که 20 درصد این افراد، جمعیتی را تشکیل می‌دهند که در کشورهای در حال توسعه و در فقر زندگی می‌کنند افراد دارای معلولیت برای مشارکت در جامعه خود، همچنان با موانع بسیاری روبرو هستند و معمولاً مجبور به زندگی در حاشیه می‌شوند، به آنان برچسب زده می‌شود، مورد تبعیض قرار می‌گیرند و از حقوق اولیه خود مانند غذا، تحصیل، اشتغال، سلامت و خدمات بهداشت باروری محروم می‌مانند، بسیاری از این افراد وادار به زندگی در مراکز نگهداری می‌شوند که این کار، نقض صریح حق آن‌ها در انتخاب مکان زندگی، آزادی تحرک و زندگی درون جامعه است.

به مناسبت بزرگداشت هفته جهانی معلولان، ترویج درک صحیح از مسائل و حقوق مربوط به افراد دارای معلولیت و آگاه کردن مردم از منافع حاصل از ادغام این افراد در جوانب مختلف این موضوع، با علی پرمقیاس معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی به گفت‌و‌گو می‌نشینیم.

* لطفاً از تعداد معلولان استان بفرمایید و اینکه چه تعداد از این افراد زیرپوشش حمایت‌های بهزیستی قرار دارند؟

هم‌اکنون نزدیک به 110 هزار نفر معلول در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که از این تعداد 35 هزار نفر آن‌ها زیرپوشش حمایت‌های اداره کل بهزیستی استان قرار دارند.

* معلولان آذربایجان‌غربی شامل چه افرادی بوده و چه نوع خدماتی به این افراد ارائه می‌شود؟

جامعه معلولان استان شامل معلولان جسمی، حرکتی، نابینایان، ناشنوایان، معلولان قطع نخاعی و معلولان ذهنی بوده و اداره بهزیستی نزدیک به 50 نوع خدمات از جمله کمک هزینه‌های تحصیلی، کاشت حلزون، ارائه لوازم توان‌بخشی، تسهیلات ساخت مسکن، ‌ارائه تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه و موارد متعدد دیگر است.

* چه میزان از معلولیت‌های استان مادرزادی است؟

55 درصد معلولیت‌ها در استان ناشی از مسائل مادرزادی است و در عوامل مختلفی از جمله سوء تغذیه، فقر مادی، نبود مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی، ازدواج‌های فامیلی، نبود مراقبت‌های دوران بارداری، تغذیه نادرست مادر، استعمال دخانیات، زایمان‌های غیربهداشتی، سن بالای مادر، رعایت نکردن بهداشت مادر و عوامل ژنتیکی می‌توان آن را جست‌و‌جو کرد.

* لطفاً از شرایط اشتغال معلولان در استان برایمان بگوئید؟

مبحث اشتغال عمده‌ترین مشکل معلولان محسوب می‌شود، با وجود قانون اختصاص سه درصد استخدام‌ها به معلولان از سوی ارگان‌های مختلف، به جز دانشگاه‌ علوم پزشکی استان، سازمان تأمین ‌اجتماعی و اداره امور مالیاتی استان سایر نهادها همکاری نداشته‌اند که در صورت اجرای این طرح بخش عظیمی از مشکلات این افراد رفع می‌شود.

* لطفاً ضمن بیان تعداد مراکز توان پزشکی در استان، بگوئید این مراکز چه اقداماتی انجام‌ می‌دهند؟

هم‌اکنون 23 مرکز توان پزشکی در آذربایجان‌غربی نسبت به ارائه خدمات به معلولان اقدام می‌کنند که پنج مرکز از این تعداد در مرکز استان واقع شده این مراکز خدمات گفتار سنجی، کاردرمانی، شنوایی سنجی، فیزیوتراپی و اقداماتی از این نوع را به معلولان ارائه می‌دهند.

* چه تعداد سازمان مردم ‌نهاد در این بخش فعالیت دارند؟

39 سازمان مردم نهاد در شهرهای استان مشغول به انجام امور حمایتی از معلولان هستند که مجوز فعالیت این سازمان‌ها از سازمان بهزیستی صادر شده است.

* به عنوان سئوال پایانی، لطفاً بفرمایید چه تعداد از مددجویان و جامعه هدف بهزیستی استان تسهیلات وام بانکی دریافت کرده‌اند؟

از ابتدای سال جاری به دلیل نبود اعتبار کافی در نزد بانک‌ها هیچ مبلغی به مددجویان و جامعه هدف بهزیستی که معلولان هم شامل این افراد هستند پرداخت نشده بود، ولی از ابتدای آبان ‌ماه سال جاری تا‌کنون پس از تزریق اعتبار به بانک‌های استان بیش از 400 نفر برای دریافت تسهیلات وام قرض‌الحسنه به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/61012/ن/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول