اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حادثه در چند مایلی ساحل بردخون

صیاد بردخونی گرفتار کوسه شد/صیادان همکار خود را نجات دادند

خبرگزاری فارس: صیادی بردخونی که بر اثر گزش کوسه از ناحیه پا به شدت مصدوم شده بود با وجود امکانات کم اما توسط اورژانس 115 و همکاری همکارانش نجات یافت.

صیاد بردخونی گرفتار کوسه شد/صیادان همکار خود را نجات دادند

 به گزارش خبرگزاری فارس از بردخون، حدود ساعت 21 شب گذشته پس از تماس تلفنی اپراتور بی‌سیم اورژانس 115 شهرستان دیّر با پایگاه جادّه‌ای بردخون مبنی بر اعلام وقوع حادثه در ساحل بردخون (خورخان)، پرسنل کشیک به ساحل بردخون (حدود 15 کیلومتری شهر) اعزام و در ساعت  21.15  دقیقه به محل حادثه رسیدند.

حادثه با بی‌سیم توسط صیّادان لنج به اداره بنادر و دریانوردی استان گزارش شده بود که مسئولان آن اداره به رئیس شبکه بهداشت شهرستان اطّلاع دادند و وی نیز موضوع را به پرسنل اورژانس برای انجام مأموریت اعلام می‌کند.

در این حادثه که ساعت 19 در آب‌های خلیج فارس در چند مایلی ساحل دریا اتّفاق افتاده بود، یک صیّاد از لنج باری بر اثر گزش کوسه از ناحیه پا دچار، پارگی و خونریزی شدید شد و محل زخم توسط صیادان لنج با پارچه‌ای پانسمان موقّتی شده بود تا مانع خونریزی شود، امّا در آن موقع از شب به علّت تاریکی و نبود چراغ دریایی ناخدای لنج، ساحل خورخان را به سختی رویت و با چراغ‌های گردان آمبولانس توانسته بود خود را به نزدیک ساحل برساند امّا به دلیل عمق کم آب در ساحل و نبود اسکله، ناخدای  لنج نتوانست مصدوم را نزدیک ساحل برساند و بیمار را تحویل نیروهای اورژانس بدهد.

بالاخره پس از یک ساعت و چهل و پنج دقیقه استقرار تنها آمبولانس اورژانس منطقه در کنار ساحل دریا، به علت نبود قایق (شخصی یا متعلق به مراکز نظامی مستقر در ساحل دریای بردخون) امدادگر اورژانس با یکی از صیّادان بردخونی تماس گرفته و موضوع را مطرح کرد که وی با وجود حضور در مراسمی، خود را در اولین فرصت به خورخان رسانده و با قایق شخصی خود به کنار لنج صیّادی رفته و مصدوم را در قایق گذاشته و به کنار ساحل و نزدیک اسکله نیروی دریایی سپاه، تحویل آمبولانس داد.

در ادامه مصدوم را پس از اقدامات اوّلیه درمانی به درمانگاه بردخون منتقل و سپس جهت ادامه درمان به بیمارستان انتقال دادند که زحمات صیادان رضا زارعی، کمیل زارعی و حمزه ریشهری که با فداکاری و نهایت همکاری، کمک زیادی به پرسنل اورژانس و مصدوم انجام دادند قابل تقدیر و سپاس است.

حال اگر در مواردی مشابه این حادثه یا حوادث ناگوارتر اعم از مصدومیت‌ها، بیماری‌های قلبی، عروقی که ممکن است در آینده دامن‌گیر صیّادان شود و با کمبود امکاناتی نظیر چراغ روشنایی دریایی، قایق نجات و عدم تجهیز ادارات و نهادهای مستقر در ساحل می‌تواند باعث وقوع حوادث تلخی باشد.

البته زحمات و تلاش‌های کارکنان و پرسنل خدوم اورژانس 115 بردخون که در همه سختی‌ها و مشکلات یاریگر مصدومان و نیازمندان هستند در کاهش تلفات بسیار مؤثر است و نیاز به تقدیر مناسب از آنان وجود دارد.

این گزارش نشان از وجود مشکلات متعدد در منطقه است ولی کمبودها و مشکلات در ساحل بردخون و خورخان سال‌ها گریبان‌گیر مردم بوده است که عدم وجود اسکله و موج‌شکن، احتمال به گل نشستن کشتی‌ها و لنج‌ها در ساحل، نبودن منبع ذخیره آب شرب، عدم کشیک در اطراف ساحل، بی‌توجهی به اموال و وسایل صیادی و نبودن نگهبان در کنار ساحل از مشکلات عمده است.

همچنین فاصله چندین کیلومتری ساحل از مرکز شهر و احتمال هرگونه حادثه و عدم وجود وسیله رفت و آمد عمومی و بی‌نظمی در چگونگی استقرار قایق‌ها، احتمال نفوذ افراد بیگانه و خرابکار به ساحل و ناامنی محوطه فعالیت صیادان بخش بردخون نیاز به توجه بیش از گذشته دارد که ممکن است پشیمانی سودی نداشته باشد.

بردخون در گذشته دارای گمرک مجهز و محلی برای داد و ستد کالاها بوده و صیادی منطقه نیز با وجود صیادان پرتلاش و با حداقل امکانات رواج داشته است ولی به دلیل بی‌توجهی به این گروه، به مرور از تعداد آنان کاسته می‌شود و صیادان به سمت مشاغل دیگر می‌روند و از خیر صید و ماهیگیری می‌گذرند که ممکن است در آینده نزدیک شاهد دریایی بدون صیاد در بردخون باشیم.

انتهای پیام/66003/خ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول