به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مراد ثقفی ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی با اشاره به سیر تحول جریانهای روشنفکری پس از انقلاب در کشور اظهار داشت: انقلاب در تمام جوامع به معنی دگرگونی ساختاری تلقی میشود.
وی افزود: هر دگرگونی در جامعه نیازمند طرح پرسش عمومی در سطح جامعه و پاسخهای عملکردی به آن برای القاء مفهوم خود نهادینهسازی در جامعه است.
ثقفی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تحولی در حوزه فکری، فرهنگی و دینی در کشور بشمار میرود گفت: انقلاب 57 با عنوان تحول و دگرگونی با طرح پرسشها با عناوینی چون هویت انسانی، اسلام، مبارزه با امپریالیسم و بازگشت به خویشتن جنبه عمومی گرفت و نهادینه شد.
وی ادامه داد: این عناوین با ورود در زندگی روزمره افراد جامعه در آموزش و پرورش، ساماندهی نظام خانواده، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مباحث عقیدتی جنبه عملکردی به خود گرفت.
مدیر مسئول فصلنامه گفتگو جریان چپ و ملیون را نخستین گرایشات روشنفکری در ناقلاب دانست و یادآور شد: جریانهای روشنفکری در انقلاب و در دهه نخست پس از انقلاب به دلیل اینکه برخاسته از جامعه سنتی بود پس از طرح پرسش نتوانست پاسخهای منطقی و قانعکننده جهت القاء مفهوم روشنفکری به جامعه ارائه دهد.
وی تصریح کرد: جریانهای روشنفکری چپ و ملیون پرسشهای خود را در سطح جامعه با عناوینی چون آزادی اندیشه، دموکراسی، آزادی، در قالب پارادیمی جدید به مخاطبان ارائه دادند و این تفاوت معنای عمیق با الگوهای عموم جامعه سبب تاخیر 10 ساله در تبیین و نهادینهسازی این مفاهیم در متن جامعه شد.
ثقفی با ابراز خرسندی از ایجاد اتحاد میان روشنفکران جامعه حاضر اذعان داشت: بروز و ظهور روشنفکری پس از سال 67 و 68 در انقلاب و قریب به یک دهه تلاش آنان جهت القاء مفاهیم امروزی خود به متن جامعه سبب به ثمر رسیدن آن در عصر حاضر با حضور روشنفکران در نقطهای مشترک و همگرا هستیم.
مدیر مسئول فصلنامه گفتگو تاکید کرد: عناوینی چون مدارا، مسالمت، حداقلی و حداکثری، دموکراسی، آزادی اندیشه،آزادی علمی عناوین مشترک و منتخب روشنفکران جامعه در طرح سئوال و در راستای آن عملکرد در جامعه بوده که سبب بروز نگرانیهایی از ناحیه مخالفان شده است.
وی خاطر نشان کرد: روشنفکران در تمام برهههای زمانی حکومت ناکارآمد را با بررسی و ارزیابی وضعیت فضای رشد سیاسی، ارزیابی نوع همبستگی، جایگاه مردم و ملیگرایی و بررسی تفکر آرمانشهری در جایگاه پاسخگویی قرار میدادند و این مسئله مخالفان را بر آن داشت تا جریانهای روشنفکری را کنترل و از رشد آن جلوگیری کنند.
ثقفی تغییر مبانی فکری را در روشنفکری مبتنی بر تغییر سنت دانست و گفت: پرسشگری از سنت به معنای پایان سنت است چرا که سبب زیر سئوال بردن آن میشود.
وی اضافه کرد: برخلاف تفکر عموم پاسخ متجددانه به سنت لزوما ضدسنت نبوده و نمونه بارز آن را در حق رأی زنان در سال 42 و پس از انقلاب اسلامی شاهد هستیم.
مدیر مسئول فصلنامه گفتگو تصریح کرد: در سال 42 بنا به درخواست پرسشهای مطرح شده، زنان حق رأی نداشتند اما پس از انقلاب امام راحل (ره) زنان را صف مقدم رأیدهندگان توصیف کرد و حق رأی را حقی برای تمام آحاد جامعه دانست.
ثقفی روش القای مبانی فکری را اختلاف میان روشنفکران و جریانهای مخالف روشنفکری توصیف کرد و یادآور شد: افتراقات و اختلافات بر مبانی فکری نبوده بلکه این اختلاف ریشه در روش القای مبانی فکری با توجه به شرایط مکانی و زمانی جامعه دارد.
مدیر مسئول فصلنامه گفتگو با تاکید بر اینکه بحث و گفتگو در جامعه فضای بستهای دارد اظهار داشت: برای اشاعه روشنفکری عقلانی و منطقی نیازمند فضا و امکان بحث هستیم و متاسفانه فضای بسته تبادل فکری، نظر و ایده مسیر بسته و کوری برای فراگیری روشنفکری عقلانی و مناسب با جامعه ایجاد کرده است.
انتهای پیام/ت/ش/د1000