اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مسئول فصلنامه گفتگو:

روشنفکران از فضای بسته بحث و گفتمان رنج می‌برند

خبرگزاری فارس: مدیر مسئول فصلنامه گفتگو گفت: روشنفکری با القای مفهوم نادرست در میان جامعه سبب ایجاد فضای بسته در گفتمان‌سازی و بحث برای روشنفکران شده است.

روشنفکران از فضای بسته بحث و گفتمان رنج می‌برند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مراد ثقفی ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی با اشاره به سیر تحول جریان‌های روشنفکری پس از انقلاب در کشور اظهار داشت: انقلاب در تمام جوامع به معنی دگرگونی ساختاری تلقی می‌شود.

وی افزود: هر دگرگونی در جامعه نیازمند طرح پرسش عمومی در سطح جامعه و پاسخ‌های عملکردی به آن برای القاء مفهوم خود نهادینه‌سازی در جامعه است.

ثقفی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تحولی در حوزه فکری، فرهنگی و دینی در کشور بشمار می‌رود گفت: انقلاب 57 با عنوان تحول و دگرگونی با طرح پرسش‌ها با عناوینی چون هویت انسانی، اسلام، مبارزه با امپریالیسم و بازگشت به خویشتن جنبه عمومی گرفت و نهادینه شد.

وی ادامه داد: این عناوین با ورود در زندگی روزمره افراد جامعه در آموزش و پرورش، ساماندهی نظام خانواده، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مباحث عقیدتی جنبه عملکردی به خود گرفت.

مدیر مسئول فصلنامه گفتگو جریان چپ و ملیون را نخستین گرایشات روشنفکری در ناقلاب دانست و یادآور شد: جریان‌های روشنفکری در انقلاب و در دهه نخست پس از انقلاب به دلیل اینکه برخاسته از جامعه سنتی بود پس از طرح پرسش نتوانست پاسخ‌های منطقی و قانع‌کننده جهت القاء مفهوم روشنفکری به جامعه ارائه دهد.

وی تصریح کرد: جریان‌های روشنفکری چپ و ملیون پرسش‌های خود را در سطح جامعه با عناوینی چون آزادی اندیشه، دموکراسی، آزادی، در قالب پارادیمی جدید به مخاطبان ارائه دادند و این تفاوت معنای عمیق با الگوهای عموم جامعه سبب تاخیر 10 ساله در تبیین و نهادینه‌سازی این مفاهیم در متن جامعه شد.

ثقفی با ابراز خرسندی از ایجاد اتحاد میان روشنفکران جامعه حاضر اذعان داشت: بروز و ظهور روشنفکری پس از سال 67 و 68 در انقلاب و قریب به یک دهه تلاش آنان جهت القاء مفاهیم امروزی خود به متن جامعه سبب به ثمر رسیدن آن در عصر حاضر با حضور روشنفکران در نقطه‌ای مشترک و همگرا هستیم.

مدیر مسئول فصلنامه گفتگو تاکید کرد: عناوینی چون مدارا، مسالمت، حداقلی و حداکثری، دموکراسی، آزادی اندیشه،‌آزادی علمی عناوین مشترک و منتخب روشنفکران جامعه در طرح سئوال و در راستای آن عملکرد در جامعه بوده که سبب بروز نگرانی‌هایی از ناحیه مخالفان شده است.

وی خاطر نشان کرد: روشنفکران در تمام برهه‌های زمانی حکومت ناکارآمد را با بررسی و ارزیابی وضعیت فضای رشد سیاسی، ارزیابی نوع همبستگی، جایگاه مردم و ملی‌گرایی و بررسی تفکر آرمانشهری در جایگاه پاسخگویی قرار می‌دادند و این مسئله مخالفان را بر آن داشت تا جریان‌های روشنفکری را کنترل و از رشد آن جلوگیری کنند.

ثقفی تغییر مبانی فکری را در روشنفکری مبتنی بر تغییر سنت دانست و گفت: پرسشگری از سنت به معنای پایان سنت است چرا که سبب زیر سئوال بردن آن می‌شود.

وی اضافه کرد: برخلاف تفکر عموم پاسخ متجددانه به سنت لزوما ضدسنت نبوده و نمونه بارز آن را در حق رأی زنان در سال 42 و پس از انقلاب اسلامی شاهد هستیم.

مدیر مسئول فصلنامه گفتگو تصریح کرد: در سال 42 بنا به درخواست پرسش‌های مطرح شده، زنان حق رأی نداشتند اما پس از انقلاب امام راحل (ره) زنان را صف مقدم رأی‌دهندگان توصیف کرد و حق رأی را حقی برای تمام آحاد جامعه دانست.

ثقفی روش القای مبانی فکری را اختلاف میان روشنفکران و جریان‌های مخالف روشنفکری توصیف کرد و یادآور شد: افتراقات و اختلافات بر مبانی فکری نبوده بلکه این اختلاف ریشه در روش القای مبانی فکری با توجه به شرایط مکانی و زمانی جامعه دارد.

مدیر مسئول فصلنامه گفتگو با تاکید بر اینکه بحث و گفتگو در جامعه فضای بسته‌ای دارد اظهار داشت: برای اشاعه روشنفکری عقلانی و منطقی نیازمند فضا و امکان بحث هستیم و متاسفانه فضای بسته تبادل فکری، نظر و ایده مسیر بسته و کوری برای فراگیری روشنفکری عقلانی و مناسب با جامعه ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ت/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول