اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس:

مجلس ایران کارآمد است / مشکلات به مسئولان دولتی برمی‌گردد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با تایید کارآمدی مجلس، مشکلات کشور را در بخش اجرا می‌داند و ‌اعتقاد دارد، ضعف احتمالی به مسئولان دولتی مربوط می‌شود.

مجلس ایران کارآمد است / مشکلات به مسئولان دولتی برمی‌گردد

حامد قادر مرزی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سنندج  اظهار داشت: بارزترین تفاوت مجلس امروز با قبل از انقلاب را جایگاه مردمی بالای نمایندگان در مجالس بعد از ‌انقلاب است، اغلب نمایندگان آن دوره، خان‌زاده‌ها، مالکان و کسانی بودند که به نظام شاهنشاهی وابستگی داشتند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ‌وکلای کنونی ملت، از جمله منتخبان استان کردستان از ‌میان توده مردم و ‌افراد روستایی هستند، اظهار ‌کرد: در قبل از انقلاب حتی یک نماینده این‌چنینی نداشتیم که بدون وابستگی به مراکز قدرت و ثروت ناشی از زور و ‌ظلم به مجلس راه‌یافته باشد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در ‌مجلس شورای اسلامی فرمایشی بودن مجالس در زمان طاغوت را از ویژگی‌های مهم آن دوران یاد کرد و افزود: به‌ دلیل وابستگی 100 درصدی نمایندگان آن زمان به نظام شاهنشاهی، آنان خود را موظف به اطاعت از دستورات شاه می‌دانستند و در ‌نتیجه اوامر وی ‌را در مجلس فرمایشی آن زمان به عنوان قانون تصویب می‌کردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس نهم با اذعان به استقلال مجلس در جمهوری اسلامی طرح سوال از رئیس‌جمهور را نمونه کامل این استقلال خواند و افزود: در این قضیه ممکن است خود رئیس‌ جمهور یا یکی دیگر از سران قوا و حتی بسیاری از نمایندگان مخالف این اقدام باشند اما رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین مقام حکومتی کشور به مجلس اختیار کامل داده است که به وظایف قانونی خود عمل کند.

وی به بیانات ایشان در سفر به کرمانشاه اشاره کرد که در آن رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، مطابق قانون اساسی رهبر حق دخالت در امور مجلس، دولت و قوه قضائیه را مگر ‌‌در مواقع ضروری، ندارد.

قادرمرزی با تاکید بر اینکه در رژیم گذشته قبل از آنکه در مجلس از طرف نمایندگان تصمیمی برای طرح‌های مختلف گرفته شود، میل و نظر حکومت در قالب مصوبه مجلس بیرون می‌آمد، وقوع این مسئله را در ‌مجالس بعد از ‌انقلاب غیرممکن دانست.

وی در ‌ارتباط با ‌تناسب قوانین مصوب مجلس با شرایط امروز منطقه، معتقد است این مصوبات نیازهای روز کشور در جامعه و منطقه را برآورده می‌کند.

وی اضافه کرد: معمولا مسائل روز جامعه در مجلس مطرح شده و در ‌صحن علنی به بحث و ‌تبادل نظر گذاشته می‌شود و نهایتا نمایندگان به عنوان منتخبین مردم رای به تایید یا عدم تصویب آن می‌دهند.

قادرمرزی با تأیید کارآمدی مجلس، مشکلات را در بخش اجرا می‌داند و ‌اعتقاد دارد، ضعف احتمالی به مسئولان دولتی مربوط می‌شود و گرنه ‌مصوبات مجلس به دلیل عبور ‌از دو ‌فیلتر نمایندگان و شورای نگهبان و بار کارشناسی و نظارتی بالای این دو نهاد، قابلیت اجرایی مناسبی دارد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون اساسی کشور جامع و کامل است، اظهار می‌کند: اگر دولت این قانون را به صورت 100 درصد اجرا کند، ایران یکی از بزرگترین و توسعه‌ ‌یافته‌ترین کشورهای دنیا و تبدیل به مدینه فاضله می‌شود.

قادرمرزی در خصوص موانع و مشکلات موجود در راه قانون‌گذاری در مجلس با بیان اینکه این مشکلات همیشه وجود دارد،نخستین مانع را مخالفت‌های نمایندگان با طرح‌ها در مجلس می‌داند و اظهار می‌کند: سلایق و جهان‌بینی، وابستگی‌های سیاسی، تفکرات و بینش نماینده‌ها، سطح سواد و معلومات، ‌اعتقادات و چارچوب تفکر حزبی و گروهی موجب می‌شود که وکلای ملت در ‌مقابل طرح‌های مختلف مواضع متفاوت داشته باشند.

وی به محدودیت‌های مالی و منابع دولت در بخش اجرا به عنوان یکی دیگر از مشکلات فراروی مجلس اشاره کرد و گفت: هنر قوه مقننه تصویب قوانینی جامع و کامل با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها، واقعیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و ‌تلاش برای حل آنها است.

قوه مجریه ارتباط مناسبی با قوه مقننه برقرار نمی‌کند

این مطلب را قادرمرزی در خصوص میزان ارتباط مجلس با سایر ‌ارکان نظام عنوان می‌کند و می‌افزاید: به نظر می‌رسد که جایگاه قانونی مجلس و نمایندگان هنوز برای مجریان دولتی تبیین و به آنها تفهیم نشده که استیضاح و سوال جزو حقوق و تکالیف نمایندگان است و نباید در مقابل آن جبهه بگیرند.

وی با یادآوری بحث طرح سوال از رئیس ‌جمهوری ‌و مواضع دولت در این ‌ارتباط افزود: قبل از ورود مجلس به طرح سوال از ‌رئیس‌ جمهور، وی در ‌نامه‌ای تاریخی به استانداران و سایر ‌مسئولان اجرایی استان‌ها دستور اکید داد تا از تعامل و مشورت با نمایندگان مردم در ‌زمینه عزل و نصب‌ها و بسیاری موارد دیگر ‌خودداری کنند.

قادرمرزی با اشاره به اصل 84 ‌قانون اساسی مبنی بر حق نمایندگان برای اظهارنظر در مورد همه مسائل جاری کشور، ‌اضافه کرد: صدور ‌این بخشنامه به روشنی نشان می‌دهد که مسئولان ارشد اجرایی کشور به مردم، قانون‌اساسی و نمایندگان ملت اعتقاد چندانی ندارند.

نماینده مردم قروه و ‌دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمان نمایندگی یکی از ‌معاونان رئیس ‌جمهور، تمام مسئولان آن حوزه انتخابیه حتی تا سطح مدیران مدارس با نظر مستقیم وی انتخاب می‌شدند، تصریح کرد: این فرد اکنون گذشته خود را فراموش کرده و بخشنامه یادشده را به صورت ویژه پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت و مجریان قانون باید به این دلیل نزد وجدان عمومی جامعه و کسانی که برای نظام هزینه کرده‌اند، عذرخواهی کنند، اعتقاد دارد دولت در تعامل با قوه مقننه نمره مردودی خواهد گرفت.

قادرمرزی در پاسخ به فارس مبنی بر تفاوت مجلس نهم با سایر مجالس گذشته، سطح بالای علمی و تحصیلی نمایندگان را تفاوت عمده مجلس نهم با مجلس هشتم می‌داند و با بیان اینکه کمترین مدرک نمایندگان این دوره کارشناسی ارشد است، مجلس نهم را علمی‌ترین مجلس در طول تاریخ ایران معرفی می‌کند.

وی یک‌دستی افکار در مجلس کنونی را به عنوان دیگر تفاوت بارز ‌این دو مجلس می‌داند و با اشاره به تفکر غالب آن که عمدتا از طیف اصولگرایی است اعتقاد دارد این مسئله دو روی یک سکه است.

وی به مزیت این یک‌دستی از منظر ‌تشکیل ‌اجماع لازم، برای تصویب طرح‌های مدنظر ‌جبهه اصولگرایی اشاره می‌کند، اما معتقد است نبود تنوع در افکار و اندیشه‌ها، می‌تواند به عنوان عیب این قضیه تلقی شود.

قادرمرزی در پایان با این وجود امیدوار است که مجلس نهم با استفاده از سطح بالای علمی نمایندگان بتواند مشکلات کشور را حل کند.

انتهای پیام/79008/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول