اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

السفیر:

درس هایی که حزب‌الله از جنگ غزه آموخت/اسرائیل توانی برای جنگ دوباره ندارد

خبرگزاری فارس: یک روزنامه لبنانی معتقد است که جنگ اخیر غزه اطلاعات مفیدی را در اتیار حزب الله قرار داد و این حزب باید با ارزیابی دقیق نتایج این جنگ، خود را بیش از پیش برای رویارویی با اسرائیل آماده سازد.

درس هایی که حزب‌الله از جنگ غزه آموخت/اسرائیل توانی برای جنگ دوباره ندارد

به گزارش فارس، روزنامه لبنانی «السفیر» در مقاله ای به قلم «عماد مرمل» تحلیل گر مسائل منطقه ای، دراین باره نوشت: درحین حمله اخیر هشت روزه به غزه، حزب الله در لبنان خود را برای هرگونه تجاوز از جانب اسرائیل آماده کرده بود. پس از پایان این درگیری ها، رهبری حزب الله تلاش کرد تا تجربیات جدیدِ به دست آمده از مبارزات جناح های مختلف فلسطینی علیه ارتش اسرائیل را ارزیابی کند.

درطول جنگ غزه و پس از آن، حزب الله به گونه ای عمل کرد که گویی بخشی از جبهه مقاومت چندحزبی علیه اسرائیل است. درنتیجه، می توان گفت حزب الله تاکنون نقش تأثیرگذاری را در درگیری های غزه ایفا نموده است. در واقع حزب الله با مشاوره های تخصصی و ارسال سلاح به نوار غزه، در پیروزی های جناح های مختلف فلسطینی در منطقه طی چند سال اخیر سهیم بوده است.

 

* جنگ اخیر غزه امکان ارزیابی توانایی های نظامی اسرائیل از جانب حزب الله را فراهم ساخت

با توجه به نقش پررنگ حزب الله در درگیری های غزه، به نظر می رسد که حملات اسرائیل علیه فلسطینیان به عنوان مقدمه ای برای آغاز جنگی وسیع تر محسوب شده که ممکن است ایران و لبنان را نیز شامل شود.

این موضوع دلیل این که چرا حزب الله تلاش می کند تا به ارزیابی نقاط عطف و پیامدهای درگیری اخیر در غزه بپردازد را به خوبی شرح می دهد. درگیری اخیر میان اسرائیل و فلسطین به حزب الله این امکان را داد تا به ارزیابی دقیق توانایی های نظامی بالقوه اسرائیل به ویژه پس از جنگ های سال های 2006 و 2008 علیه لبنان و غزه بپردازد.

اسرائیل پس از این دو جنگ اقداماتی ازقبیل برگزاری جلسات متعدد، تشکیل کمیته های تحقیق و بررسی و اجرای مانورهای نظامی را دنبال کرد تا بتواند ضعف های موجود در ارتش خود را که درحین جنگ های ذکرشده آشکار شد، پوشش دهد.

 

* ارزیابی جنگ غزه چه نتایجی را برای حزب الله دربرداشته است؟

علی رغم آنکه حزب الله برای ارزیابی و نتیجه گیری کامل از درگیری های اخیر در غزه به زمان بیشتری نیاز دارد، این حزب تاکنون به نتایجی که در زیر مشاهده می کنید دست یافته است:

• دستگاه اطلاعات ارتش اسرائیل اطلاعات دقیقی درمورد موشک های حماس و سایر نیروهای مقاومت فلسطین ندارد. با توجه به این موضوع مشخص می شود که چرا اسرائیل پس از بمباران تل آویو و اورشلیم توسط نیروهای مقاومت فلسطین کاملاً غافلگیر شد. اگر دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل از قابلیت های نظامی نهفته در نوار غزه آگاه نباشند، آنگاه چگونه می توانند به ارزیابی جزئیات مربوط به تجهیزات نظامی حزب الله بپردازند؟

• باردیگر به نظر می رسد که نیروی هوایی اسرائیل قادر نیست شرایط جنگ را به خوبی اداره کند، این درحالی است که نیروی زمینی اسرائیل نیز از درگیری در هرگونه جنگ زمینی خودداری می کند.

• به رغم تمام تلاش های اسرائیل به منظور تقویت جبهه داخلی کشور، این جبهه همچنان شکننده و آسیب پذیر است. در واقع اسرائیل تاکنون مانورهای آموزشی متعددی را اجرا نموده است، اما مردم اسرائیل پس از شنیدن صدای آژیر خطر در تل آویو و اورشلیم و حتی پیش از شلیک موشک های حماس، خونسردی خود را از دست داده و دچار هرج و مرج شدند. می توان گفت موشک های حماس باعث از بین رفتن اعتماد مردم اسرائیل به رهبران خود شد.

• موشک های اندکی که به سوی شهرهای اصلی اسرائیل شلیک شد، تعادل و هماهنگی نیروهای اسرائیلی را به هم ریخت. درنتیجه، اسرائیل خواستار یک آتش بس فوری شد تا بتواند نفسی تازه کرده و نیروی از دست رفته خود جبران کند. این موضوع ضعف دشمن به ویژه درزمینه هماهنگی و کنترل نیروها را به خوبی نشان می دهد.

• به رغم هزینه های فراوان، سپر دفاع موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» نتوانست از اسرائیلی ها به طور کامل محافظت کند. در واقع، این سیستم دفاع موشکی بیشتر شبیه یک «گنبد سوراخ» است که حتی قادر نیست از اصابت ده ها موشک به اسرائیل جلوگیری کند. بنابراین، این سپرموشکی چگونه می تواند از اصابت هزاران موشک از جانب حزب الله لبنان به خاک اسرائیل ممانعت به عمل آورد؟

 

* درصورت آغاز جنگ، اسرائیل با حملات قاطع و کوبنده حزب الله روبرو خواهد شد

حزب الله هنوز بسیاری از تجهیزات نظامی خود را مخفی نگاه داشته است. سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در روز عاشورا تأکید کرد که درصورت هرگونه حمله از جانب اسرائیل، هزاران موشک از جانب حزب الله به سوی سرزمین های اشغالی شلیک خواهد شد.

وی اضافه کرد که میدان نبرد علیه اسرائیل تمام سرزمین های فلسطین را شامل می شود. پیام نصرالله منعکس کننده پیشرفت و تقویت توانایی های استراتژیک حزب الله از سال 2006 بود. منابع موثق خبری که از توانایی های واقعی حزب الله به خوبی آگاه هستند، اظهار داشتند: «درصورت هرگونه حمله به لبنان، اسرائیل توسط تجهیزات پیشرفته نظامی حزب الله غافلگیر خواهد شد. از همه مهم تر، اسرائیل با مشاهده موشک های بسیار دقیق حزب الله که از قابلیت هدف گیری اهداف از پیش تعیین شده برخوردارند، بیش از پیش شگفت زده می شود».

این منابع خبری همچنین اضافه کردند که درحین جنگ سال 2006، حزب الله پس از 33 روز توانست اسرائیل را شکست دهد. اما اگر امروز جنگ جدیدی آغاز شود، حزب الله می تواند تنها ظرف چند روز اسرائیل را نابود سازد. با توجه به تجهیزات کنونی حزب الله، جنگ سال 2006 بیشتر شبیه یک تفریح بوده است تا یک جنگ!

 

* با توجه به پیامدهای جنگ اخیر غزه، اسرائیل قصد ندارد تا جنگ جدیدی علیه ایران و لبنان آغاز نماید

منابع نزدیک به حزب الله معتقدند که اسرائیل به ویژه پس از تجربه اخیر در غزه، بعید است که درفکر آغاز یک جنگ جدید علیه ایران و لبنان باشد. از دیدگاه این منابع، اسرائیل براین عقیده است که حزب الله با بزرگ جلوه دادن توانایی های نظامی خود قصد دارد تا یک جنگ روانی تمام عیار به راه بیاندازد.

اما با توجه به موشک های استفاده شده از جانب نیروهای مقاومت فلسطینی درجنگ اخیر غزه، بدون شک حزب الله از تجهیزات نظامی بسیار پیچیده و پیشرفته تری نسبت به فلسطینیان برخوردار است. این منابع همچنین براین عقیده اند که «واقع گرایی سیاسی» قطعاً ملاحظات سیاسی اسرائیل را در آینده تحت تأثیر قرار خواهد داد.

با این حال، حزب الله همواره باید مراقب اقدامات دشمن درزمینه جبران ضعف های خود از طریق به راه انداختن جنگ های داخلی باشد. اسرائیل امیدوار است تا با ایجاد جنگ های داخلی در سایر کشورها بتواند به اهداف مورد نظر خود نایل شود، اهدافی که در میدان نبرد مستقیم نمی تواند به آنها دست یابد. علاوه براین، اسرائیل ممکن است برای دست یابی به اهداف خود ترورهای بیشتری را در دستورکار خود قرار دهد. بنابراین، مردم لبنان باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا از دست یابی اسرائیل به اهداف خود جلوگیری به عمل آورند.

انتهای پیام/112x9

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول