اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

دود سفید نرود نشست زمین خانمیرزا حتمی است

خبرگزاری فارس: اکنون حفره‌هایی درون زمین سرتنگ دینار عالی ایجاد شده که از درون آن دودهای سفید و یا خاکستری داغ بیرون می‌زند، در صورت آتش‌سوزی و سوختن مواد آلی زیرین زمین، امکان نشست زمین در این منطقه وجود دارد.

دود سفید نرود نشست زمین خانمیرزا حتمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، از چند روز پیش تاکنون در روستای سرتنگ دینار عالی از توابع بخش خانمیرزا در شهرستان لردگان، دود و غباری بلند شده که طبق بررسی‌های صورت گرفته، این پدیده ناشی از آتش‌سوزی ناقص گاز متان در لایه‌های زیرین سطح زمین شده است.

*سوختن مواد آلی زیرین زمین در خانمبرزا موجب نشست زمین می‎شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در توضیح این مسئله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: دشت خانمیرزا در سال‌های متمادی و تا حدود سه دهه قبل جزو تالاب‌های بزرگ استان بوده است.

سعید یوسف پور افزود: تالاب بزرگ دشت خانمیرزا در حوالی روستاهای ده صحرا، دشت جمال و سرتنگ دینار عالی مشاهده می‌شد.

وی ادامه داد: در تالاب یزرگ خانمیرزا هزاران سال مواد آلی روی هم جمع و اکنون در عمق 30 متری و حتی بیشتر از آن، این مواد به ذغال سنگ نارس یا تورب تبدیل شده‌اند.

یوسف‌پور تصریح کرد: ذغال سنگ نارس یا تورب از خود گاز متان متساعد کرده که بسیار مستعد آتش‌سوزی بوده و با کوچک‌ترین جرقه منجر به آتش سوزی شده که کنترل آن بسیار سخت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برای پیشگیری از وقوع هرگونه آتش‌سوزی در این منطقه باید رواناب‌ها هدایت شده تا به لایه‌های زیرین زمین برسند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون حفره‌هایی درون زمین سرتنگ دینار عالی ایجاد شده که از درون آن دودهای سفید و یا خاکستری داغ بیرون می‌زند.

یوسف پور گفت: در صورت آتش‌سوزی و سوختن مواد آلی زیرین زمین، امکان نشست زمین در این منطقه وجود دارد.

وی تأکید کرد: در سال‌های گذشته هم نمونه چنین رخدادی در تالاب گندمان به وقوع پیوست که کنترل آتش سوزی در آن بیش از 40 روز طول کشید.

*اطفای حریق تالاب خانمیرزا عزم همگانی می‎خواهد

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: تالاب‌ها بعد از خشک شدن، از زیر دچار فعال و انفعال شیمیایی می‌شود.

طاهر نوربخش تصریح کرد: در اثر این فعل و انفعالات شیمیایی گاز متان تولید شده که با کوچک‌ترین اقدام منجر به آتش‌سوزی‌های شدید می‌شود.

وی افزود: برای جلوگیری از این آتش سوزی‌ها باید به هر طریق ممکن آب را به لایه‌های زیرین زمین هدایت کرد.

نوربخش خاطرنشان کرد: برای این اقدام، همکاری مردم و مسئولان در کنار یکدیگر دارای اهمیت فراوان و باعث جلوگیری از فاجعه آتش‌سوزی است.

*آب دار کردن تالاب خانمیرزا مانع بروز آتش‌سوزی مجدد می‎شود

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در مورد رخداد روستای سرتنگ دینار عالی شهرستان لردگان، گفت: پس از خشکی تالاب خانمیرزا، انباشت گیاهان مختلف و شاخه، برگ و تنه درختان از هزاران سال قبل در عمق زمین، تورب یا ذغال سنگ نارس تشکیل شده است.

نعیم امامی تأکید کرد: این مواد به علت‌های خشکسالی، گرمی هوا و تحریک انسانی قابل اشتعال است.

وی دودهای خارج شده از زمین این روستا ناشی را از سوختن ذغال سنگ‌های نارس دانست و افزود: چون این ذغال سنگ‌ها نارس بوده، آتش‌سوزی هم نارس شده، شعله نداشته و به صورت دود خارج می‌شوند.

امامی جلوگیری از گسترش آتش سوزی در این دشت وسیع را ضروری اعلام و تصریح کرد: به علت پایین رفتن سطح آب، باید رواناب‌ها را به دشت سرتنگ دینار عالی هدایت و آتش را خاموش کرد.

وی گفت: آب دار کردن تالاب خانمیرزا با استفاده از روش‌های آبخیزداری و مدیریت بهتر منابع آبی نقش مهمی در جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی دارد.

*عملیات اجرایی انتقال آب به دشت خانمیرزا فردا آغاز می‌شود

فرماندار شهرستان لردگان نیز در تشریح اقدامات صورت گرفته در این راستا، افزود: پس از بررسی‌ها و کارشناسی‌های انجام شده از سوی محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی مربوط در این زمینه، مقرر شد که در سریع‌ترین زمان ممکن به منظور پیشگیری از آتش سوزی در دشت روستا سرتنگ دینار عالی، انتقال آب به محل مورد نظر انجام شود.

علی زاهدی خاطرنشان کرد: در همین راستا جهاد کشاورزی مکلف شد تا آب چشمه کرتگل را پس از هماهنگی با کشاورزان منطقه، از طریق لوله به دشت سرتنگ دینار عالی منتقل کند.

وی افزود: عملیات اجرایی انتقال آب با لوله به این منطقه فردا آغاز می‌شود.

زاهدی تأکید کرد: فردا نیز جلسه‌ای با حضور مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری به منظور بررسی بیشتر برای حل این مشکل در فرماندار شهرستان لردگان برگزار می‌شود.

*انتقال رواناب‌ها راهکار پیشگیری از آتش‌سوزی در تالاب‌هاست

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: برای جلوگیری از گسترش این رخداد و مقابله با وضع کنونی، رواناب‌ها از طریق پیگیری جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست به دشت یاد شده هدایت می‌شوند.

ستار فرهادی گفت: دستگاه‌های اجرایی یاد شده، باید تمامی امکانات و تجهیزات خود را برای انتقال آب به این دشت به منظور غرقاب کردن و محاصره دشت با آب بسیج کنند.

وی وقوع این رخدادها را از لحاظ زمین شناسی طبیعی اعلام و تصریح کرد: برای پیشگیری از آتش‌سوزی در تالاب‌ها و دشت‌های خشک شده، تنها باید از طریق انتقال روناب‌ها نسبت به پیشگیری از آتش سوزی اقدام شود.

در چهار روز گذشته علاوه بر تماس‌های مکرر با عطاءالله ابراهیمی، مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری و تأکید بر سرعت در اطلاع رسانی به منظور اعلام نظر برای مقابله با این رخداد و راه‌های پیشگیری از گسترش آن، وی روز نخست ضمن اظهار بی اطلاعی از این موضوع، پاسخ را به روزهای دیگر موکول کرد که تاکنونی هیچ پاسخی ارائه نداده و در هر تماسی آن را به روزهای آینده موکول می‌کند.

-----------------------------------

گزارش از وحید رئیسی دهکردی

-----------------------------------

انتهای پیام/68001/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول