اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یک کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرد

فرصت‌ها و چالش‌های عضویت غیردائمی فلسطین در سازمان ملل

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل خاورمیانه تصویب طرح کشور غیرعضو فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل را یک فرصت و در عین حال یک چالش برای فلسطینیان ارزیابی کرد.

فرصت‌ها و چالش‌های عضویت غیردائمی فلسطین در سازمان ملل

به گزارش فارس، «حسین رویوران» کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد که در سال گذشته فلسطین از شورای امنیت درخواست عضویت کامل کرد ولی آمریکا با وتو موفق به ناکام گذاشتن این طرح شد.

وی ابراز داشت: وقتی فلسطین راه شورای امنیت را بسته دید از طریق مجمع عمومی وارد عمل شد که در آن آمریکا حق وتو ندارد.

این کارشناس با اشاره به دور زدن آمریکا و دیگر کشورهای غربی در مجمع عمومی تصریح کرد که ما شاهد بودیم که 138 کشور موافق عضویت فلسطین بودند، 9 کشور مخالف و 41 کشور دیگر هم رای ممتنع دادند که این نشان از منزوی بودن آمریکا در سطح بین المللی است.

وی اظهار داشت که حق وتو برای آمریکا حقانیت نمی‌آورد و این امری است که تنها از سوی واشنگتن بر جامعه جهانی تحمیل می‌شود.

رویوران تاکید کرد که هم اکنون فلسطین عضویتی ناظر دارد و بیش از این نمی تواند ولی باید در نظر داشته باشیم که بحث غزه در این موفقیت تاثیر داشته است.

وی افزود: جنگ غزه به جامعه جهانی نشان داد که در فلسطین بحران وجود دارد که باید حل شود و حل این بحران زمانی امکان دارد که حقوق ملت فلسطین به رسمیت شناخته شود و این می تواند گامی باشد تا به سمت حل بحران بروند.

این کارشناس خاورمیانه افزود: مقاومت یک پیروزی نظامی داشت و محمود عباس موفقیتی سیاسی؛ پیروزی سیاسی مدیون موفقیت نظامی مقاومت است.

وی درباره اینکه چرا در این برهه فلسطین به عضویت رسیده است گفت: سال های نه چندان دورتر اسرائیل قدرت بیشتری داشت و فلسطینی‌ها در موقعیت ضعف قرار داشتند، تل‌آویو به دلیل قدرتش کار را یکسره می‌کرد ولی اکنون فلسطینی ها جایگاه خوبی دارند و  جامعه بین المللی درک کرده که باید برای حل بحران حقوق فلسطین را به رسمیت بشناسند.

این کارشناس در ادامه ابراز داشت: عضویت فلسطین یک فرصت و یک چالش است؛ فرصت از این جهت است که اکنون فلسطین دیگر یک کشور در سازمان‌های بین المللی است و می‌تواند در مقابل اسرائیل از تمام ظرفیت‌های بین المللی بهره بگیرد؛ به عنوان مثال اگر اقدامات تجاوزکارانه رژیم در بازداشت‌ها یا حملات ادامه یافت یا اگر آب را سرقت کردند، می‌توانند شکایت کنند تا اینگونه در عرصه بین المللی از چپ و راست تل‌آویو را مورد حملات سیاسی قرار دهند.

وی افزود: ولی آیا این محکومیت می تواند به یک امر عینی تبدیل شود، نه چون آمریکا همچنان با وتو از اسرائیل حمایت می‌کند و این تنها یک مسئله برای فشار سیاسی است.

رویوران درباره چالش عضویت ناظر فلسطین در محدوده کرانه باختری و نوار غزه ابراز داشت که این مسئله چالش است؛ چرا که در صحبت‌های محمود عباس درخواست به رسمیت شناخته شدن فلسطین در سرزمین‌های اشغالی 1967 است و فلسطین تنها غزه و کرانه باختری تعریف شده است و سرزمین‌های اشغالی 1948 را نادیده گرفته است.

وی گفت: این مسئله یعنی پذیرش فلسطین در مرزهای 1967 در دو بعد مشکل ایجاد می کند؛ اولا پذیرش ضمنی و تلویحی اسرائیل است و دیگری بحث آوارگان است که اکنون بلاتکلیف شده‌اند و این افراد باید به سرزمین خود بازگردند و این درحالی است که اکثریت آوارگان از منطقه 1948 هستند.

انتهیا پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول