اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

انتقاد روزنامه ملیت از سیاست خارجی ترکیه

ترکیه در باتلاق اشتباهات خود افتاده است/استقرار موشک‌های پاتریوت منبع اختلاف با روسیه

خبرگزاری فارس: یک روزنامه مطرح ترکیه‌ای به شدت سیاست خارجی این کشور را زیر سئوال برد و از آن به عنوان نقطه ضعف بزرگ در برهه کنونی یاد کرد.

ترکیه در باتلاق اشتباهات خود افتاده است/استقرار موشک‌های پاتریوت منبع اختلاف با روسیه

به گزارش فارس، روزنامه «ملیت» چاپ ترکیه طی تحلیلی به قلم «حسن سمال» در زمینه «شکست مطلق سیاست خارجی ترکیه» می‌نویسد: در بغداد و در نوامبر سال 2009، ترکیه 48 قرارداد در حوزه اقتصادی و انرژی را به دنبال دیدار با کمیته مشترک وزرا با دولت مرکزی عراق به امضا رسانید. در همین اثنا 52 توافق‌نامه با سوریه و 54 قرار داد همکاری نیز با لبنان امضا کرد. اما آیا کسی این قراردادهای همکاری و یا این‌که چه چیزی از مفاد این قراردادها حاصل شده است را به خاطر می‌آورد ؟

بنابر این گزارش، روابط آنکارا با دولت مرکزی بغداد و «نوری المالکی»، نخست وزیر از بد به سوی بدتر شدن گام نهاده است.

 

* ترکیه مودت با همسایگان را فراموش کرده است

با سوریه و « اسد» نیز دشمن هستیم و با اسرائیل نیز مدت‌هاست که گفتگویی نداریم. به‌خاطر سوریه روابطمان با ایران نیز بد شده است. استقرار موشک‌های پاتریوت در نزدیکی مرزهای سوریه هم منبع اختلاف با روسیه شده‌اند.

به‌نظر می‌رسد تنها با اقلیم کردستان عراق روابط خوبی داریم اما از تفاوت‌ها و اختلاف‌نظر‌های بین «مسعود بارزانی»، رییس اقلیم کردستان عراق و «جلال طالبانی»،رییس جمهور عراق در رابطه با ارزیابی‌های آن‌ها درباره روابط با ترکیه آگاه هم هستیم. ما باید مراقب بغداد و تهران و تلاش‌ آن‌ها در زمینه ذایل نمودن روابط آنکارا با بارزانی باشیم.

 

* پ‌ک‌ک امان ترکیه را بریده است

اما از منظر عمومی موضوع مهم دیگر افزایش گسترش دامنه فعالیت‌های نظامی «پ‌ک‌ک» علیه ترکیه است. در این بین بغداد، دمشق، تهران،تل‌آویو و حتی مسکو از نزدیک در منطقه فعال هستند و هر موقع که می‌خواهند پ‌ک‌ک را تحریک می‌کنند.

یک منبع نزدیم به پ‌ک‌ک دو هفته قبل گفت که هم اکنون این گروه هیچ کمبود سلاح یا مهمات ندارد. آن‌ها دیگر مانند گذشته جنگ افزارهای خود را سوار بر قاطر حمل نمی‌کنند.آن‌ها پیشتر تجهیزات پیشرفته موشکی را بدین طریق حمل می کردند و قبل از رسیدن به کوهستان غالبا از بین می‌رفتند. هم اکنون پ‌ک‌ک دارای موشک، ضد هوایی‌های قوی می‌باشد و به همین دلیل هواپیماها و بالگردهای ترکیه‌ای قادر به پرواز در ارتفاع کم همانند قبل نیستند.

 

* ترکیه تاوان شیطنت‌های خود را پس می‌دهد

باید گفت که نبرد داخلی کنونی در سوریه یا بهار عربی کار شیطنت ترکیه بوده است. البته این مسئله نیز درست است که حمله علیه کشتی ماوی مرمره نیز عملی غیر قانونی بوده است. این‌ها همگی درست هستند اما وضعیت بحرانی را که به‌سویش حرکت می‌کنیم تغییر نمی‌دهند.

 

* ترکیه در باتلاق خود ساخته گیر کرده است

ترکیه برای خود موانع و جبهه‌های بسیاری را ایجاد کرده است. باید نگاه کرد که از وضعیت در حد صفر با همسایگان به کجا رسیده‌ایم.

از 48 قرارداد همکاری با عراق، 52 قرارداد همکاری با سوریه، میانجیگری بین فلسطین و اسرائیل و نیز ماجرای هسته‌ای ایران، گسترش روابط با روسیه، روابط شخصی با اوباما و فرآیند صلح اسلو با پ‌ک‌ک حال به سطح کنونی رسیده‌ایم. باید بپرسیم که چگونه این همه جبهه علیه خود مفتوح کرده‌ایم و این چه‌نوع سیاست خارجی است؟

انتهای پیام/2811x10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول