اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌و‌گوی قاری بین‌المللی با فارس مطرح شد

فرهنگ حفظ ترویج شود/ به حافظان قرآن غبطه می‌خورم

خبرگزاری فارس: قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به تاثیرات و فواید حفظ قرآن برای تلاوت صحیح آیات‌الهی گفت: قاریان مصری همواره به قاریان کشورمان به دلیل حفظ نبودن کل قرآن‌کریم انتقاد می‌کنند.

فرهنگ حفظ ترویج شود/ به حافظان قرآن غبطه می‌خورم

«محمدرضا پورزرگری» قاری بین‌المللی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص ضرورت حفظ قرآن‌کریم توسط قاریان گفت:‌ حفظ قرآن برای قاریان ضرورت ندارد، اما در مجموع حفظ قرآن، امری مفید و مناسب است، اگر قاری قرآن، حافظ کلام خداوند باشد در امر قرائت نیز موفق‌تر است، زیرا بر آیات قرآن تسلط پیدا می‌کند و تسلط در آیات و قرائت برای هر قاری قرآن، شایسته و زیبنده است، قاری حافظ قرآن‌کریم هم حافظ الفاظ، کلمات و آیات‌الهی و هم حافظ مفاهیم و حدود‌الهی است، زیرا برای قاری قرآن شایسته و واجب است که به‌ عنوان خواننده کتاب خدا، محافظ حریم و حدود قرآن‌کریم و بیشتر از هر کسی به قرآن توجه داشته باشد.

اشکال قاریان مصری به قاریان ایرانی

این قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به توجه قاریان مصری به موضوع حفظ گفت: موضوع حفظ بین قرّای کشور مصر به عنوان یک پیش‌نیاز است و همیشه اساتید و بزرگان جهان به خصوص قرّای مصری همواره به قاریان ایرانی به دلیل حفظ نبودن کل قرآن‌کریم انتقاد می‌کنند.

وی با با بیان اینکه حفظ قرآن برای قاریان قرآن الزامی نیست، گفت: چه بسیار قاریان قرآن در کشور هستند که بدون حفظ کل قرآن، قرائت مناسبی را ارائه می‌دهند و با مفاهیم قرآن آشنا و تلاوت آنان از نظر فنی گاهی اوقات در سطح قرّای بزرگ جهان‌ است.

مقدمه و اساس رعایت حدود‌الهی، توجه به مفاهیم قرآن است

پورزرگری در خصوص رعایت حریم‌‌الهی و توجه به مفاهیم قرآن گفت: در مفاهیم و آموزه‌های اسلامی و فرمایشات ائمه‌طاهرین(ع) و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) آنچه به ما گفته شده رعایت حریم و حدودالهی و توجه به مفاهیم آیات است، زیرا اگر انسان حافظ قرآن باشد اما محافظ حدود‌الهی نباشد و قرآن در پوست، گوشت و جان او آمیخته نشده باشد و در اخلاق، منش، رفتار و روش‌زندگی او تأثیر نداشته‌ باشد، حفظ قرآن هیچ تأثیر و خیری برای او نخواهد داشت و بدون‌تشبیه، همانند آن است که کتاب شعرحافظ و شاهنامه‌فردوسی را حفظ کرده باشد.

وی با اشاره به کرامت و شأن حفظ قرآن‌کریم اظهار داشت: شرافت و عظمت قرآن در کلام‌خداست و در روایت آمده است، خداوند قلبی را که درون آن جایگاه قرآن است، عذاب نمی‌کند و خداوند اجر و کرامت مضاعف می‌دهد بر کسی که قرآن را حفظ کرده باشد.

این قاری قرآن در این باره افزود: در روایت دیگر آمده است، «ولا یعذب‌الله قلباً وعی‌القرآن» یعنی قلبی که درونش جایگاه قرآن باشد، عذاب نمی‌شود.

یکی از فواید حفظ قرآن تسلط قاری بر آیات و مفاهیم آن است

پورزرگری تسلط بر آیات را یکی از فوائد حفظ قرآن دانست و اظهار داشت: تسلط برآیات قرآن مقدمه فهم و درک مفاهیم است، چنانچه بین علما و مبلغان دین هم، کسانی که تسلط بر آیات دارند، بهتر بر مفاهیم آیات استناد می‌کنند و این موضوع برای قاریان قرآن که حافظ قرآنند، نیز صدق می‌کند و  قاریان را در به کارگیری و استفاده از آیات مناسب برای تلاوت قرآن به خصوص در جلسات موضوعی موفق‌تر خواهد کرد.

پرورش افراد مستعد و علاقه‌مند به حفظ در سنین کودکی

پورزرگری با بیان اینکه موضوع حفظ قرآن به فرهنگ و احساس‌ نیاز قاری قرآن بستگی دارد، تصریح کرد: تشویق افراد و جو مناسب می‌تواند قاری را به حفظ قرآن سوق دهد و در واقع بایستی اساتید قرآن، جامعه و خانواده‌ها به موضوع حفظ بپردازند و افراد را تشویق کنند تا در سنین کودکی، حفظ قرآن را آغاز و با قرآن مأنوس شوند، آن وقت است که به خاطر حفظ صحیح قرآن، قاری خوبی شده و ارتباط آنها با قرآن افزون می‌شود.

قاریان قرآن غیر حافظ بر تمام آیات قرآن احاطه ندارند

پورزرگری در ادامه با اشاره به یکی از ضعف‌های قاریان غیر حافظ گفت: برخی از قاریان قرآن در جلسات تلاوت، تنها آیات خاصی را قرائت می‌کنند و در این صورت برخی از آیات مغفول واقع می‌شود، چنانچه قاری قرآن، حافظ قرآن نیز باشد، از اینکه تنها آیات خاصی را تلاوت کند، مبرّا می‌شود و به تمام آیات احاطه پیدا می‌کند.

پورزرگری در انتهای گفت‌وگو با تأکید بر ارتقای ترویج فرهنگ حفظ در جامعه تصریح کرد: امیدوارم فرهنگ حفظ قرآن در جامعه همراه با درک مفاهیم قرآن رشد قابل‌توجهی داشته باشد و این‌طور نباشد که خواندن قرآن و حفظ آیات‌الهی به عنوان تفاخر و مد باشد.

وی در این باره افزود: در میان قرّای ایرانی، افرادی هستند که به توفیق حفظ قرآن نائل شدند و دیگر قرّایی که حافظ کل قرآن نیستند به توفیقات آنان قبطه می‌خورند؛ بنده نیز که تنها بخشی از قرآن را حفظم از این توفیق محرومم و از خداوند می‌خواهم تا عنایت کند بتوانم کل قرآن را حفظ کنم.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول