اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از اول محرم تا سوم شهادت امام حسین(ع)

نمایشگاه «خاک دلتنگی» روایت واقعه کربلا را به صحنه برد

خبرگزاری فارس: مسئول هیئت محبان امام حسین(ع) تویسرکان گفت: نمایشگاه «خاک دلتنگی» از اول محرم تا پایان سومین روز از شهادت امام حسین(ع) روایت واقعه کربلا را به صحنه برد

نمایشگاه «خاک دلتنگی» روایت واقعه کربلا را به صحنه برد

مصطفی گماری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، با بیان اینکه نمایشگاه «خاک دلتنگی» با همت اعضای هیئت محبان امام حسین(ع) محله زرهان از اول ماه محرم به روی عاشقان اهل بیت(ع) گشایش یافت، اظهار داشت: این نمایشگاه همزمان با تشکیل هیئت محبان امام حسین(ع) به مدت پنج سال هر محرم بخشی از چگونگی واقعه کربلا را روایت می‌‌کند.

وی با بیان اینکه تمام صحنه‌ها و ماکت‌های ایجاد شده در نمایشگاه با ابتکار و خلاقیت جوانان و نوجوانان شیفته اباعبدالله(ع) است، افزود: بخش ورودی نمایشگاه با نمادی از خانه حضرت زهرا(س) در چارچوبی ساده و پر از سخنان ناگفته بازدیدکنندگان را به صحنه کربلا راهنمایی می‌کند.

مسئول هیئت محبان امام حسین(ع) زرهان تویسرکان با اشاره به اینکه هرسال در این نمایشگاه بخشی از زندگی حضرت فاطمه(س) به نمایش گذاشته می‌شود، اضافه کرد: پس از این قسمت گذر به کوچه بنی‌هاشم و سپس خلوتگاه حضرت علی(ع) و چاهی که شاهد گریه‌های ایشان در جفای کوفیان بود با سبک و شیوه  این دوران در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

وی در خصوص بخش‌های دیگر گفت: خیمه حضرت رباب در کنار حضرت علی‌اصغر(ع)، خیمه‌گاه امام حسین(ع)، صحنه پاسداری و نگهبانی حضرت ابوالفضل(ع) از خیمه‌ها، حضرت علی‌اکبر(ع) در بالای فرات، نیزار فرات، قتلگاه و صحرای کربلا، خرابه شام، بیت الاحزان، قبرستان بقیع و ضریح امام حسین(ع) بخش‌های به نماش گذاشته شده است.

مدیر نمایشگاه «خاک دلتنگی» رزهان توسرکان با اشاره به حضور پر شور و شعف نوجوانان هشت تا 9 ساله در ساخت این نمایشگاه، ادامه داد: عشق به امام حسین (ع) و خاندان ایشان در محرم امسال در بین نوجوانان بسیار چشمگیر بود به نحوی‌که تا پاسی از نیمه شب با تمام توان خود در نمایشگاه فعالیت می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه هیئت محبان حسین(ع) 35 عضو فعال دارد، افزود: فعالان این هیئت در این ایام به 50 تا 60 نفر می‌رسد که این افراد در سنین پایین 15 تا 20 سال هستند.

گماری با بیان اینکه هیئت محبان حسین (ع) زرهان در دهه نخست محرم در قالب دسته‌های منسجم سینه‌زنی و زنجیرزنی مراسم دارد، اظهار داشت: این هیئت در اربعین حسینی، 28 صفر، شهادت امام رضا(ع) در پروسه پنج سال مراسم عزاداری دارد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه با هزینه 2 میلیون 500 تومان برپا شده است، خاطرنشان کرد: ابتدا نمایشگاه با هزینه بچه‌های هیئت و کمک مردمی کار خود را آغاز می‌کند و این مهم هر ساله پس از نمایش با عنایت آقا امام حسین(ع) در همه حوزه‌ها پیشرفت خیلی خوبی دارد و با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه است.

مسئول هیئت محبان حسین(ع) زرهان تویسرکان افزود: هر سال دو تا سه نمایشگاه در محرم در تویسرکان برپا می‌شده، ولی امسال تنها نمایشگاه «خاک دلتنگی» فعالیت می‌کند.

وی نمایشگاه «خاک دلتنگی» را مأمنی برای شکستن بغض در گلوی‌های مانده عاشقان اباعبدالله(ع) خواند و گفت: بچه‌های فعال در این کار به خاطر اینکه غم‌خورده آقا امام حسین(ع) هستند و دوست دارند عرض ادب و خدمت به ایشان داشته باشند و نوجوانان و جوانان اباعبدالله(ع) مقتدای خود می‌دانند و امام هم آنها را به کربلا دعوت کند نامش را «خاک دلتنگی» گذاشتیم.

گماری با اشاره به اینکه از نخستین روز محرم تا پایان سوم شهادت امام حسین(ع) فعال است، گفت: در بازه پنج سال این نمایشگاه با نام‌های کوچه‌های بنی هاشم، از غریب تا غربت، محبان حسین(ع) و خاک دلتنگی فعالیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه برای اطلاع‌رسانی این نمایشگاه چندین بار ما خواهش کردیم ولی متاسفانه در روز ششم محرم تصویر نمایشگاه سال گذشته نشان داده شد، افزود: پس از 10 روز فعالیت صبح روز عاشورا آمدند و فیلمبرداری کردند و این در حالی است که در شهرهای دیگر عزاداری‌ها و فعالیت مردم در این روزها چند ساعت از تلویزیون نمایش داده می‌شود.

مسئول هیئت محبان حسین(ع) زرهان تویسرکان با اشاره به اینکه هیئت ما ثبت شده است، ابراز داشت: مسئولان امر زیاد همکاری نمی‌کنند دو سال است می‌رویم از تبلیغات اسلامی پرچم و یا بنر بگیریم، می‌گویند نیامده است، ما با هزینه خودمان هیئت تشکیل داده‌ایم و آن را می‌گردانیم.

وی با بیان اینکه ما باید افتخار کنیم که چنین جوانانی هستند که خودجوش در راستای رشد معنوی شهر حرکت می‌کنند، تصریح کرد: این کارها مگر به جز اینکه مایه افتخار و آبروی شهر است همه ارکان شهرستان باید دست در دست هم بدهند و عزاداری را با شکوه‌تر برگزار کنند و کارهای بیشتری انجام دهند، مگر ما از شهرهای دیگر چه چیزی کم داریم.

گماری در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه عاشورا مسئله‌ای نیست که از اذهان مردم برود، گفت: جوانان ما جوانان خوبی هستند جان و هستی خود را برای امام حسین(ع) می‌دهند شیعه و ایرانی‌ها به اباعبدالله(ع) و ابوالفضل(ع) و یاران ایشان ارادتی مافوق تصور دارند همچنان‌ که نوجوان‌ هشت ساله در این هیئت تا پاسی از نیمه شب از جان و دل در خدمت به امام حسین(ع) تفریح و خواب خود را به فراموشی می‌سپارد.

انتهای پیام/89010/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول