اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کادیما هم تجزیه می‌شود

«لیونی» با حزب «هاتنوآ» به انتخابات کنست می‌رود

خبرگزاری فارس: با اعلام وزیر خارجه اسبق رژیم‌صهیونیستی مبنی بر تصمیمش برای تأسیس حزبی جدید به نام «هاتنوآ» یک حزب اسرائیلی دیگر متولد و حزب قدیمی «کادیما» به سمت تجزیه می‌رود.

«لیونی» با حزب «هاتنوآ» به انتخابات کنست می‌رود

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، «زیپی لیونی» وزیر اسبق خارجه و رهبر سابق حزب «کادیما» اسرائیل امروز با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد به زودی با تاسیس حزبی جدید به سیاست باز می‌گردد. حزب جدید لیونی، «هاتنوآ» (به معنی جنبش) نام خواهد داشت.

لیونی که مدت‌هاست از بازگشت به سیاست می‌گوید، امروز مدعی شد برای فراهم کردن صلح برای اسرائیلی‌ها به میدان آمده است. او همچنین گفت که نمی‌خواهد «با کسانی که می‌خواهند واژه صلح را به لجن بکشند»، همدست شود.

وزیر خارجه اسبق رژیم‌صهیونیستی تلویحا از شکست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم در برابر نیروهای مقاومت نیز انتقاد کرد. او گفت نتانیاهو همان کسی است که همیشه حتی از بیان عبارت «دو دولت» (بر اساس طرح سازش فلسطین و اسرائیل) خودداری کرد، اما حالا دو دولت فلسطینی (یکی در غزه و یکی از کرانه باختری) را پذیرفته است.

این اقدام لیونی با واکنش احزاب مختلف اسرائیلی روبرو شده که انتظار داشتند او به آن‌ها بپیوندند. حزب کارگر اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که لیونی با این اقدام خود اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.

این حرکت لیونی احتمالا بیش از هرچیز به نفع نتانیاهو و حزب وی «لیکود» شده، چراکه «هاآرتص» نوشته است چندین نماینده عضو حزب «کادیما» قصد دارند به حزب تازه تاسیس لیونی هاتنوآ بپیوندند. کادیما مهمترین حزب مخالف نتانیاهو است و جدا شدن اعضای آن می‌تواند به تقویت موضع «لیکود» بیانجامد.

لیونی برای آنکه بتواند رسما از کادیما جدا شده و حزب جدید خود را تشکیل دهد، باید بتواند حداقل 7 عضو کنست را از کادیما جدا کرده و با خود به حزب جدیدش ببرد؛ امری که گفته می‌شود قبلا انجام شده است. حتی یک منبع آگاه در کادیما تعداد نمایندگانی را که قصد دارند از این حزب جدا شوند، 14 نفر عنوان کرده، که این می‌تواند ضربه بزرگی به کادیما باشد.

اختلافات شدید در طبقه سیاسی اسرائیل موجب شده تا تعداد احزاب رژیم‌صهیونیستی دائما بیشتر و سهم این احزاب از کرسی‌های کنست کمتر شود. امری که به ائتلافی شدن کابینه‌ها و در نتیجه هرچه شکننده‌تر شدن کابینه‌های اسرائیل منجر شده است.

انتهای پیام/ق.ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول