اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

توافق دولت عراق و کردها درباره مناطق مورد اختلاف

خبرگزاری فارس: حکومت مرکزی و نیروهای پیشمرگه در زمینه آرام سازی مناطق مورد اختلاف «کرکوک و دیالی» و بازگشت نیروهای نظامی دو گروه به مواضع پیشین خود به توافق رسیدند.

توافق دولت عراق و کردها درباره مناطق مورد اختلاف

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه  خبری «نهرین نت»، «نیچروان بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق گفت: ما اهمیت گفت‌و‌گو را در سایه خطر درگیری نظامی، درک می‌کنیم.

بارزانی روز گذشته اعلام کرده بود که، پیشمرگ‌ها نیروهای خود را در صورتی از مناطق مورد اختلاف خارج می‌کند که در فرماندهی «عملیات دجله» با حکومت مرکزی به توافق برسد . او احتمال درگیری نظامی بین دو طرف را بعید دانست.

وی با تأکید بر لزوم حل این مسائل از طریق گفت‌گو تأکید کرد، این مسأله با زور اسلحه حل نمی‌شود، زیرا این روش کشور و منطقه را وارد بحران های مداوم می‌کند، که هم به حکومت مرکزی هم به کردستان ضرر وارد می کند.

نیچروان بارزانی نسبت به خبر ممنوعیت ورود و خروج خودروهای کردستان به بغداد اظهار بی اطلاعی کرد.

وی پیش از  این اعلام کرده بود برای حل اختلافات اربیل و بغداد، آماده گفت‌گو با «نوری المالکی» نخست وزیر عراق است.

در همین راستا «اسامه النجیفی» نماینده پارلمان عراق پس از گفت‌گو با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان در چند روز گذشته، پیشنهاد حل  فوری تنش را داد که از سوی بارزانی مورد استقبال واقع شد.

مسعود بارزانی نیز طرح بازگشت به معاهده سال 2009 که طی آن تأمین امنیت مناطق مورد اختلاف عراق به عهده حکومت مرکزی و نیروهای پیشمرگه باشد، را پذیرفت.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول