اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‏وگو با فارس خبر داد

تحقیق و تفحص در انتظار وزارت نیرو / واگذاری نیروگاه‏ها منطقی نیست

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از طرح سئوال و تحقیق و تفحص از وزارت نیرو در صورت رفع نشدن مشکل نیروگاه‏های سمنان و شاهرود خبر داد.

تحقیق و تفحص در انتظار وزارت نیرو / واگذاری نیروگاه‏ها منطقی نیست

علی‏رضا خسروی امروز در گفت‏وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سمنان درباره تذکر نمایندگان سمنان و شاهرود در خانه ملت به وزیر نیرو اظهار داشت: نمایندگان شهرستان‏های سمنان و شاهرود در مجلس شورای اسلامی اخیراً مجبور شدند بر خلاف میل خود، به وزیر نیرو تذکر دهند.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس ادامه داد: از وزیر نیرو درباره واگذاری نیروگاه‏های 500 مگاواتی سمنان و شاهرود به بخش خصوصی پاسخ خواستیم.

خسروی تصریح کرد: این دو نیروگاه به بخش خصوصی واگذار شده و متصدیان آن مقرر کرده‎اند که نیروهای رسمی، قراردادی و پیمانی شاغل در آنها باید قرارداد 60 روزه ببندند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متصدیان نیروگاه‏های سمنان و شاهرود به قولی گفته‏اند که هر زمانی خواستیم، می‏توانیم نیروهای موجود را از نیروگاه بیرون کنیم و فعالان آن نیز هیچ ادعایی در این زمینه نخواهند داشت و این خلاف ماده 12 قانون کار است.

قانون در جذب نیروها در نیروگاه‏ها رعایت نمی‏شود

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس با بیان اینکه نیروگاه‏های سیکل ترکیبی سمنان و شاهرود جزو مصوبه‏های سفر دولت است اما به بخش خصوصی واگذار شده، گفت: مسائل قانونی در نحوه به‏کارگیری نیروها در این نیروگاه‏ها لحاظ نمی‏شود.

خسروی افزود: نیروی جوانی که حداقل 150 میلیون تومان برای آموزش و به‏کارگیری وی در این نیروگاه‏ها هزینه شده است تا شرایط لازم را آموزش ببیند و ملاک‏ها را احراز کند و وارد کار شود، امروز به نوعی از این نیروگاه‏ها اخراج می‏شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: فردی که نیروگاه را تحویل گرفته است، سپس تعدادی از بازنشستگان و اقوام خود را وارد نیروگاه می‏کند و تنها استدلالش برای کاری که می‏کند، این است که او نیروگاه را تحویل گرفته و مسئول امور است.

خسروی اضافه کرد: دو نیروگاه 500 مگاواتی سمنان و شاهرود در قالب مصوبات دولت احداث شده است و قرار بود این نیروگاه‏ها به یک هزار مگاوات افزایش ظرفیت داشته باشد و در ضمن با رعایت شرایطی، به بخش خصوصی واگذار شود.

قرارداد 60 روزه با کارکنان نیروگاه‏ها می‏بندند

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس تصریح کرد: دولت، نیروگاه‏های سمنان و شاهرود را ساخته، آنها را به شبکه گاز متصل کرده، امکانات را اختصاص داده و نیروگاه‏ها در بهترین شرایط فعالیت خود را آغاز کرده‏اند و امروز همه چیز در آنها مهیاست.

خسروی ادامه داد: علاوه بر این، خود دولت نیز خریدار برق تولیدی این نیروگاه با نرخ مناسبی است و در چنین شرایطی، این منبع بزرگ درآمدی را به بخش خصوصی واگذار می‏کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: این نیروگاه‏ها تازه آغاز به کار کرده و هیچ استهلاکی ندارند، دولت نیروها را آموزش داده و برای جوانان بیکار این کشور وقت و اعتبار هزینه کرده است؛ اما امروز شاهد بیکار شدن آنها هستیم.

خسروی بیان داشت: دولت برای فعال‏سازی این دو نیروگاه، بهترین و زبدهترین نیروها را انتخاب و برای هر فرد 150 میلیون تومان هزینه کرده است و آنها نیز آزمون‏های مختلف را گذرانده‏اند و به مرحله‏ای رسیده‏اند که نیروی رسمی شده‏اند و از حالت قراردادی تغییر وضعیت داده‏اند و در نیروگاه مشغول به کار هستند، اما به یک‏باره شاهد وقایع تلخی در این زمینه هستیم.

وی تصریح کرد: در چنین مرحله‏ای، شرکت خصوصی تحویل گیرنده نیروگاه چون می‏خواهد منافع و سود بیشتری ببرد، قرارداد 60 روزه با کارکنانش می‏بندد تا هر زمانی که خواست، این افراد را از کار اخراج ‏کند و نیروهای بازنشسته و قوم و خویش خود را سر کار ‏آورد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: نیروهای بازنشسته بیمه نمی‏خواهند و برایشان نباید مالیاتی پرداخت و از این رو، از همه جهات ارزان‏تر برای متصدی نیروگاه تمام می‏شود.

وقتی نیروگاه مستهلک شد، می‏گویند صرفه ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متصدیان این نیروگاه‏ها زمانی که نیروگاه به مرحله استهلاک رسید و گارانتی‏هایش تمام شد، می‏گویند خصوصی‏سازی صرفه اقتصادی ندارد و این نوع واگذاری اشتباهی است که در مجموعه دولت رخ می‏دهد.

خسروی تصریح کرد: در زمینه اتفاقاتی که درباره نیروگاه‏های سمنان و شاهرود رخ داده، به همین جا اکتفا نخواهیم کرد و مطمئناً سئوال و تحقیق و تفحص از وزارت نیرو را در برنامه کاری خود قرار خواهیم داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نیروگاهی با این شرایط مطلوب به چه دلیل این‏گونه واگذار می‏شود و یکی از اصول اساسی در راه‏اندازی این نیروگاه‏ها این بود که برای شماری از جوانان اشتغال ایجاد شود.

خسروی ادامه داد: اگر خصوصی‏سازی منجر شود که تعدادی از نفرات و سرمایه‏ها را از دست دهیم، چه نوع خصوصی سازی انجام گرفته است.

انتهای پیام/2249/ی/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول