اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خورشید بر نیزه - 62

اجرای آیین «تبرک خاک» در شاهرود / رونمایی از خشت 6 متری «نینوا»

خبرگزاری فارس: دومین مراسم «تبرک خاک» برای ساخت کتیبه و محراب فیروزفام در مسجد جامع شیخ علی‏اکبر شاهرود برگزار و در آن از رونمایی خشت 6 متری «نینوا» در آینده‏ای نزدیک خبر داده شد.

اجرای آیین «تبرک خاک» در شاهرود / رونمایی از خشت 6 متری «نینوا»

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، مراسم «تبرک خاک» برای ساخت کتیبه و محراب فیروزفام برپا شد و این خشت یک تکه قرار است توسط رضا نوری، مسئول انجمن سفال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود ساخته شود.

مسئول انجمن سفال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود در این باره گفت: در هیچ جای دنیا نمی‌توانند خشت چند متری بسازند؛ مگر اینکه به نام مولا یا نوکری اهل بیت (ع) باشد.

رضا نوری اظهار داشت: از روزی که دست به خاک شدیم، با این عصاره‌ای که خداوند روحش را در آن نهاد و جسم ما را ساخت، سعی کردیم نگاهی ماورائی به خاک داشته باشیم.

وی افزود: سفالگر ایرانی کاسه و کوزه‌اش را به یاد لبان تشنه اباعبدالله الحسین(ع) می‌سازد و می‌توان به جرأت گفت که در هیچ جای دنیا نمی‌توانند خشت چند متری بسازند؛ مگر اینکه به نام مولا یا به واسطه نوکری اهل بیت (ع) باشد.

مسئول هنرهای تجسمی کانون بسیج هنرمندان شاهرود ادامه داد: با توکل به خدا، با گل متبرک به تربت پاک اباعبدالله الحسین(ع) و ثامن‏الائمه (ع)، این محراب عظیم که یک بار در قرن هفتم ساخته شده است، را در اندازه دو متر بزرگ‏تر می‌سازیم تا روز هشتم محرم سال آینده هدیه مردم شاهرود به آقا امام رضا (ع) باشد.

نوری از رونمایی خشت شش متری در شاهرود خبر داد و گفت: خشت شش متری «نینوا» که به نام امام حسین (ع) و با حدود 700 کیلوگرم وزن و قطر دو سانتی‏متر در دمای یک هزار و 50 درجه پخته شده است و در اربعین حسینی رونمایی می‌شود.

به گزارش فارس از شاهرود، پس از مداحی و مرثیه‌خوانی اسماعیل یارمحمدی مداح اهل بیت(ع)، خاک سفالگری با تربت مطهر امام حسین(ع) و مزار امام رضا(ع) متبرک و با اشک و صلوات حضار و پیرغلامان و پیشکسوتان سفال، آماده ساخت خشت هشت متری و محراب زرین‏فام شد.

این مراسم آیینی و سنتی با حضور کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، داود میرباقری کارگردان مختارنامه، فرمانده سپاه شاهرود، مسئول نمایندگی ولی‏فقیه در سپاه شاهرود، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، روحانیان، اعضای شورای شهر و جمعی از هنرمندان و فرهیختگان شاهرودی برگزار شد.

انتهای پیام/74006/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول