اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روزنامه نگار ترک: هر سیستم پاتریوت بین 4 الی 5 میلیون دلار برای ترکیه هزینه دارد

خبرگزاری فارس: یکی از روزنامه نگاران سرشناس ترکیه تاکید کرد در میان نظامیان ارتش ترکیه حتی یک نفر هم آموزش کار با موشک‌های پاتریوت را ندیده و نمی داند این موشک چگونه باید شلیک شود.

روزنامه نگار ترک: هر سیستم پاتریوت بین 4 الی 5 میلیون دلار برای ترکیه هزینه دارد

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، به دنبال داغ شدن بحث بر سر اینکه کنترل و پرتاب موشک های پاتریوت ناتو در خاک ترکیه در دست کیست، نیز زیرک روزنامه نگار ارشد روزنامه رادیکال ترکیه تصریح کرد که کنترل این موشک ها توسط نظامیان ترکیه به لحاظ تکنیکی امکانپذیر نیست، چون که نظامیان ترکیه حتی نمی دانند برای پرتاب این موشک‌ها کدام دکمه را باید فشار دهند!

زیرک با اشاره به اظهارات «حسین چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه مبنی بر اینکه مجوز پرتاب این موشک‌ها در دست ترکیه خواهد بود، گفت: متاسفانه در ترکیه حتی یک نظامی که آموزش کار با موشک های پاتریوت را دیده باشد وجود ندارد و به همین دلیل هم ادعای کنترل این موشک ها توسط ترکیه به لحاظ تکنیکی غیر ممکن و محال است.

نویسنده رادیکال با رد ادعای سخنگوی حزب حاکم در ادامه به ارزیابی دلایل واکنش ایران و روسیه به استقرار این موشک‌ها در خاک ترکیه به بهانه مقابله با حمله احتمالی سوریه پرداخت و گفت: در سال 1991 و 2003 در جریان حمله آمریکا به عراق مسئله موشک های پاتریوت ناتو  و الحاق آن به سیستم دفاع هوایی ترکیه مطرح شد. در آن تاریخ هم همسایگان ترکیه واکنش های مشابهی نشان دادند. البته با توجه به اینکه این موشک ها دوربرد هستند، واکنش ایران و روسیه امری طبیعی است.

وی افزود: سیستم راداری ناتو که اخیرا در مالاتیا مستقر شده، بخشی از یک سیستم دفاع موشکی است و همان روزها هم گفته می شد که قرار است این سیستم راداری با استقرار موشک های پاتریوت تقویت شود، اما ترکیه هنوز در آن روزها این را نپذیرفته بود. اما امروز هم ایران و هم روسیه نگران این هستند که سیستمی که با استقرار رادارها در ترکیه مستقر شده امروز با موشک های پاتریوت تقویت شده و بعدها علیه ایران و روسیه تغییر جهت دهد. لذا طبیعی است که ایران و روسیه به پاتریوت ها واکنش نشان دهند. اما ابراز این نگرانی ها اصل قضیه را تغییر نمی دهد و اصل قضیه مرتبط با سوریه است.

ارزش هر سیستم پاتریوت بین 4 الی 5 میلیون دلار

زیرک در ادامه گفت: در حال حاضر بحث خرید این سیستم ها مطرح نبوده بلکه این یک ماموریت ناتو محسوب می شود. ترکیه برای مقابله با حمله احتمالی موشکی خواهان این مسئله شد. قیمت این سیستم‌ها بین 4 الی 5 میلیون دلار است و در هر سیستم 4 عدد موشک پاتریوت PAK3 وجود دارد. نه هلند و آلمان و نه آمریکا این سیستم ها را بطور دائمی به ترکیه نخواهد فرستاد. به عقیده من بحث اصلی نگرانی ایران یا روسیه نیست، بلکه لزوم یا عدم لزوم این سیستم ها برای ترکیه است.

زیرک افزود: این موشک‌ها چون دوربرد هستند نمی توان در نقطه صفر مرزی با سوریه مستقر کرد. چونکه برای مقابله با موشک پرتاب شده از دمشق این موشک ها باید کمی عقب تر از نقطه مرزی شلیک شوند تا موشک متخاصم را در ارتفاع مناسب منهدم سازند. برای اینکار قبلا در جنگ عراق از پایگاه های باتمان و دیاربکر استفاده شده بود. در حال حاضر از سوریه تنها گلوله های ضدهوایی و راکت های کوتاه برد اصابت می کند، لذا پاتریوت ها برای مقابله با این قبیل حملات اتفاقی یا آگاهانه کمی بزرگ هستند و لذا بحث بر سر ضرورت استقرار این موشک ها در خاک ترکیه کماکان ادامه دارد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول