اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روز تاسوعا

امامزاد‌ه‌های خلخال میزبان زائران حسینی بودند

خبرگزاری فارس: در تاسوعای حسینی امامزاده‌های شهرستان خلخال مملو از عزاداران امام حسین (ع) است و امامزاده سید محمود (ع) در روستای مجره میزبان عزاداران حسینی بود.

امامزاد‌ه‌های خلخال میزبان زائران حسینی بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، طبق سنت های دیرینه روستائیان در شهرستان خلخال دستجات عزاداری امام حسین (ع) از بارگاه امامزادگان شروع شده و در روز تاسوعا ادامه می‌یابد و این روزها امامزادگان، سید الیاس و سید هاشم در روستای زاویه سادات، امامزادگان آل‌هاشم و امامزاده سید محمود (ع) در روستای مجره بخش مرکزی خلخال مملو از عزاداران حسینی بود.

 

در روستای مجره خلخال عزاداران از اول صبح تاسوعا در جوار امامزاده سید محمود (ع) حاضر شده و به سینه زنی و زنجیر زنی داخل امامزاده ادامه می‌دهند، سپس دستجات عزاداری از جوار امامزاده با مداحی و سینه زنی و زنجیر زنی به راه افتاده و داخل کوچه‌های روستا حرکت می‌کنند.

طبق یک رسم قدیمی دسته‌های عزاداری در مقابل منازل شهدا توقف کرده و فاتحه قرائت می‌شود و سپس تا حسینه روستا دستجات عزاداری ادامه می یابد و از عزاداران امام حسین (ع) با غذای گرم پذیرایی می‌شود.

 

به گزارش فارس، در روستاهای همجوار نیز بعدازظهر تاسوعا دسته‌های عزاداری از روستای بلیل به طرف روستای زاویه سادات حرکت کرده و مردم روستای زاویه سادات با نذر و احسان از عزاداران روستای همسایه خود پذیرایی می‌کنند.

بیشتر اهالی روستاهای مجره، زاویه سادات و آل‌هاشم علیا و سفلی را سادات تشکیل می‌دهند که امامزاده سید محمود مجره از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

 

در روستاهای آل‌هاشم علیا و سفلی نیز که بارگاه امامزاده امیر نعمت‌الله چشم انداز مذهبی این روستا به شمار می‌رود دسته‌های عزاداری از شهر خلخال پای پیاده به این روستا رفته و در جوار امامزاده به عزاداری می پردازند.

انتهای پیام/ 62008/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول