اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اتحادیه اروپا در پی رسمیت بخشیدن به تسلیح مخالفان در سوریه

خبرگزاری فارس: با وجود ادعای غربی‌ها درباره مخالفت با راهکار نظامی برای بحران سوریه، شواهد حاکی از آن است که غرب اکنون تلاش می‌کند تا به طور رسمی با تجهیز مخالفان مسلح در سوریه به انواع تسلیحات به گسترش دامنه جنگ داخلی و سرنگونی دولت قانونی سوریه کمک کند.

اتحادیه اروپا در پی رسمیت بخشیدن به تسلیح مخالفان در سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود ادعای غربی‌ها درباره مخالفت با راهکار نظامی برای بحران سوریه و ادعای عدم مداخله نظامی در این کشور، شواهد حاکی از آن است که غرب اکنون تلاش می‌کند تا به طور رسمی با تجهیز مخالفان مسلح در سوریه به انواع تسلیحات به گسترش دامنه جنگ داخلی و سرنگونی دولت قانونی سوریه کمک کند.

در این راستا وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه 29 آبان اعلام کردند که قصد تغییر مواضع خود در خصوص مساله کمک تسلیحاتی به ائتلاف مخالفان سوریه را دارند.

این در حالی است که تاکنون غربی‌ها بیشتر به صورت غیر آشکار اقدام به ارسال تجهیزات و تسلیحات برای گروه‌های مسلح تروریستی در داخل سوریه می‌کردند. در این زمینه لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که اتحادیه اروپا درصدد گفت‌وگو با گروه‌های مخالف سوریه در خصوص کمک‌ تسلیحاتی به مخالفان است. وی در عین حال ادعا کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا هرگز ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه را لغو نخواهند کرد اما در حال حاضر وزیران خارجه 27 کشور عضو این اتحادیه قصد دارند با مخالفان سوریه در خصوص این مساله گفت‌وگو کنند. فابیوس در ادامه گفت: فرانسه هرگز نگفته که تصمیمی برای تجهیز مخالفان سوریه دارد، بلکه می‌خواهد تنها این مساله را مورد بررسی قرار دهد. هنوز هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا نقض ممنوعیت تسلیحاتی مخالفان سوریه را مطرح نکرده است. هم‌چنین در پی درخواست ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا برای بازنگری اتحادیه اروپا در ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه، این اتحادیه تاکید کرد هرگز درباره مساله لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای مخالفان مذاکره نخواهد کرد.

شایان ذکر است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه 29 آبان‌ماه «ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه» را به عنوان «نماینده قانونی و مشروع خواسته‌های مردم» این کشور به رسمیت شناختند. در همین حال آمریکا با اعلام این که پیشرفت این گروه جدید را به‌دقت زیر نظر دارد هنوز در این باره اعلام موضع نکرده است. وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی نشست خود در بروکسل، پایتخت بلژیک، اعلام کردند: «اتحادیه اروپا ائتلاف اپوزیسیون سوریه را نماینده مشروع خواسته‌های مردم سوریه به شمار می‌آورد.»

با این حال اتحادیه اروپا گرچه تشکیل این ائتلاف را «گامی مهم در مسیر وحدت ضروری اپوزیسیون سوریه» بر شمرده، هنوز یک گام از فرانسه عقب است و این گروه را به عنوان «تنها نماینده» مردم سوریه به رسمیت نشناخته است.

دولت فرانسه در پاریس هفته گذشته اعلام کرد که این ائتلاف تازه از نیروهای اپوزیسیون سوریه را تنها نماینده مردم سوریه از این کشور می‌داند و مشغول بررسی پذیرفتن سفیر از این گروه است. ایتالیا این هفته به فرانسه پیوست. هم چنین انگلیس نیز اعلام کرده است که  این شورا را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت می‌شناسد.

در بیانیه روز دوشنبه اتحادیه اروپا ابراز امیدواری شده است که ائتلاف جدید تلاش کند همه نیروهای اپوزیسیون و تمام بخش‌های جامعه مدنی سوریه را تحت پوشش خود بگیرد و همچنین پای‌بندی به ارزش‌های حقوق بشر و دموکراسی را تضمین کند.

ائتلاف جدید مخالفان موسوم به «ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه» هفته گذشته با حضور نمایندگان طیف‌ها و گروه‌های وسیعی از مخالفان دولت سوریه در دوحه پایتخت قطر اعلام موجودیت کرد. شایان ذکر است که فرانسه، ایتالیا، ترکیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس این ائتلاف را به عنوان تنها نماینده مردم سوریه به رسمیت شناخته‌اند. اتحادیه عرب این ائتلاف را به عنوان نماینده مشروع مخالفان سوریه و طرف مذاکره اصلی اتحادیه به رسمیت شناخته است. از سویی معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی سوریه، اعلان کرد که این ائتلاف مصر را به عنوان پایگاه اصلی خود برگزیده است.الخطیب در کنفرانسی خبری ادعا کرد که 14 گروه انقلابی و مخالف نظام اسد در ائتلاف حضور دارند.

این در حالی است که چندی قبل معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف جدید مخالفان سوریه با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در خصوص مساله ارسال تسلیحات برای مخالفان سوریه گفت‌وگو کرده بود. معاذ الخطیب همچنین از جامعه جهانی خواسته بود که به مخالفان سوریه کمک‌های مالی و تسلیحاتی کند.

شواهد حاکی از آن است که کشورهای غربی و به ویژه آمریکا و برخی شرکای اروپایی آن بیشتر به دنبال اجرای سناریویی مشابه لیبی در سوریه با تجهیز مخالفان برای پیشروی آنها در داخل خاک سوریه و ایجاد منطقه به اصطلاح آزاد در این کشور برای استقرار دولت موقت مخالفان هستند، با این همه موانع زیادی در این مسیر وجود دارد که از جمله آنها اقتدار دولت سوریه و برخورد آن با مخالفان مسلح، عدم وجود هماهنگی بین مخالفان و ناکامی مخالفان برای اشغال دائم منطقه‌ای در داخل سوریه است.

این در حالی است که  روسیه و هم چنین چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت بارها اعلام کرده‌اند، راه حل بحران سوریه یک راه حل سیاسی و مبتنی بر ایجاد یک دولت موقت مرکب از مقامات دولت فعلی و مخالفان در چارچوب توافقنامه ژنو است. اما اجرای چنین راه حلی در وهله نخست نیازمند خلع سلاح گروه‌های غیرقانونی و پایان عملیات نظامی این گروه‌ها است، موضوعی که با مخالفت دشمنان دولت سوریه به ویژه آمریکا و شرکای اروپایی آن مواجه شده است.

در این راستا اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی اعلام کرد که با هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی‌اش در خصوص حل و فصل بحران سوریه به توافق نرسیده است. لاوروف تاکید کرد که مسکو به توافقنامه ژنو پایبند است و نسبت به تکرار شدن آنچه در عراق اتفاق افتاد در سوریه نگران است.

در نشست ژنو وزیران امور خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت و برخی کشورهای همسایه سوریه درباره طرحی توافق کردند که مطابق آن گفت و گوهای ملی در سوریه آغاز شده و دولت انتقالی با مشارکت همه نیروهای سیاسی این کشور ایجاد شود. با این همه تاکنون گامی در راستای اجرای این طرح برداشته نشده است.

این در حالی است که کشورهای اتحادیه اروپا در اقدامی که آشکارا مغایر توافقنامه ژنو است ائتلاف جدید مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی سوریه به رسمیت شناخته‌اند.

به نظر می‌رسد غربی‌ها با این اقدام به طور علنی هدف خود در زمینه سرنگونی دولت سوریه را ابراز داشته‌اند که این اقدام برخلاف موازین بین‌المللی در زمینه عدم مداخله در امور داخلی کشورها می‌باشد.

نویسنده: دکتر سید رضا میرطاهر

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول