اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عبدالباری عطوان تحلیل کرد

مقاومت غرور نتانیاهو را درهم شکست/ دستیابی مقاومت به موشک بیانگر شکست محاصره غزه است

خبرگزاری فارس: عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در تازه ترین مقاله خود به حماقت نتانیاهو اشاره کرد و نوشت: مقاومت فلسطین غرور نتانیاهو را درهم شکست و دستاوردهای زیادی کسب کرد.

مقاومت غرور نتانیاهو را درهم شکست/ دستیابی مقاومت به موشک بیانگر شکست محاصره غزه است

به گزارش فارس، عبدالباری عطوان در مقابله خود به بررسی و تجزیه و تحلیل تجاوزگری رژیم صهیونیستی و پیروزی مقاومت در برابر این رژیم از جنبه های مختلف سیاسی و نظامی پرداخت و نوشت: مسئله قابل توجه در این توافق آتش‌بس این است که مقاومت تسلیم نشد و همچنین حاضر نشد شرطهای تحریک‌آمیز اسرائیل را، به ویژه درباره برقراری آتش‌بس طولانی بدون قید و شرط، تحویل سلاح‌های مقاومت و جلوگیری از قاچاق موشک‌، بپذیرد.

وی افزود: رژیم اسرائیل با حمله وحشیانه به نوارغزه نتوانست به هدف خود در از بین بردن ذخیره موشک‌های مقاومت و ترور رهبران آن دست یابد.

به نوشته عطوان، آنچه رخ داد کاملاً برعکس خواسته اسرائیل بود؛ یعنی به رهبران مقاومت و رویکرد سیاسی آنان بیش از پیش مشروعیت بخشید و باعث شد که مقاومت حضوری پررنگ در نقشه منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کند.

عطوان افزود: این تجاوزگری سبب شد شانس تشکیلات خودگردان فلسطین که به گفتگو به عنوان راهی برای صلح تکیه کرده است؛ کاهش پیدا کند.

به گزارش العالم، این نویسنده تصریح کرد: حملات ویرانگر رژیم اسرائیل به نوار غزه و تلفات انسانی زیاد آن از برخی مسائل پرده برداشت که می‌توان بر اهمیت آن تاکید کرد و در عین حال مترصد تاثیرهای ناشی از آن در آینده نزدیک بود که این مسائل عبارتند از:

اول، این حملات نشان داد که تصور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، درباره اینکه  فلسطینیان نوار غزه و نیز رزمندگان مقاومت همانند ارتش‌های رسمی عربی از شدت حملات اسرائیل از ترس فرار خواهند کرد اشتباه بود. این تصور نشان‌دهنده حماقت سیاسی اوست زیرا برخلاف تصور وی، نه تنها هیچ یک از فلسطینی‌ها از این حملات فرار نکردند بلکه کسانی هم که در خارج از نوار غزه بودند، به ویژه کسانی که در این حملات زخمی شده و برای معالجه به بیمارستان‌های مصر رفته بودند، به سرعت به این منطقه بازگشتند.

دوم، اهالی شریف کرانه باختری علیه حالت رکود ملی که تقریباً طی ده سال گذشته از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین و سرویس‌های امنیتی وابسته به آن تحمیل شده بود؛ به پا خاستند.

مشاهده حرکت هزاران نفر از ساکنان کرانه باختری به سمت مراکز ایست و بازرسی و درگیرشدن با نیروهای اشغالگر صهیونیستی و وارد کردن تلفات و خسارت به آنها برای اعلام همبستگی با فلسطینیان ساکن نوار غزه و کمک به آنان بود. این رفتار ساکنان کرانه باختری تاکیدی بر وحدت سرنوشت فلسطینی‌ها و وحدت مبارزه آنان با اشکال مختلف بود.

سوم، قضیه فلسطین که در نتیجه تحولات کشورهای عربی و تلاش‌های برخی از دولت‌های میانه‌روی عرب برای منحرف کردن افکار عمومی از آن تا حدودی کم رنگ شده بود، با شروع جنگ در غزه، بار دیگر در محافل سیاسی منطقه‌ای و جهانی حضوری جدید پیدا کرد و اسرائیل به جای ایران، که دشمن اول عرب‌ها جلوه داده  شده بود، قرار گرفت.

سفر کلینتون به منطقه پس از بیست ماه پیش به منظور دستیابی به توافق آتش‌بس بود. همچنین شاهد تماس‌های مکرر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با مسئولان منطقه درباره غزه و رفت و آمد بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به قاهره نیز بودیم.

چهارم، پدیده عملیات شهادت‌طلبانه در قلب تل آویو و شاید در دیگر شهرهای صهیونیستی احیاء شد و دیروز شاهد انفجار بمب در یک اتوبوس و زخمی شدن 19 نفر بودیم.

پنجم: به علت توازن وحشت ناشی از حملات موشک‌های ضد تانک و افزایش احتمال ربوده شدن یا به اسارت در آمدن نظامیان اسرائیلی در صورت حمله زمینی؛ گزینه جنگ زمینی که همواره اسرائیل از آن علیه فلسطینی‌ها استفاده می کرد، حذف شد.

عطوان در ادامه مقاله اش افزود: اسرائیل غزه را به بهانه جلوگیری از رسیدن سلاح به این منطقه محاصره کرده است و حال اینکه می‌بینیم اسرائیل در این زمینه نیز شکست خورده است چرا که موشک‌هایی که مقاومت (در طول جنگ) از دست داد، در هفته‌های آینده دوباره به دست خواهد آورد و حتی اگر موشک‌های ضد هوایی هم به مجموعه سلاح‌های آن اضافه شود، جای تعجب نیست.

وی تصریح کرد: مقاومت فلسطینی در این جنگ توانست که غرور نتانیاهو را درهم بشکند و وی را وادار به امضای توافق آتش بس کند.

عطوان افزود: مقاومت نه تنها تل آویو را آماج حملات موشکی قرار داد بلکه با اجرای عملیات شهادت‌طلبانه در قلب تل آویو، این پیام را به دشمن داد که قادر است که از راه زمینی، هوایی و حتی دریایی به سرزمین‌های اشغالی دسترسی داشته باشد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول