اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هاآرتص خبر داد

آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در گرو موافقت کلینتون

خبرگزاری فارس: یک روزنامه اسرائیلی نوشت، آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی در آخرین لحظه به دلیل مخالفت اسرائیلی‌ها به تعویق افتاد چراکه صهیونیست‌ها برای این منظور منتظر مشورت با وزیر خارجه آمریکا و تایید او هستند.

آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در گرو موافقت کلینتون

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «هاآرتص» در گزارشی به بیان علت به تعویق افتادن آتش‌بس میان حماس و اسرائیل پرداخت و نوشت: به دنبال یک روز تلاش‌های دیپلماتیک فزاینده و مذاکرات خسته‌کننده در قاهره، توافقنامه آتش‌بس در غزه در لحظه آخر به تعویق افتاد. مقامات ارشد حماس و مصر اعلام کردند درخواست اسرائیل عامل به تعویق افتادن آتش‌بس بوده و مذاکرات روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی نوشت: پیش‌نویس‌ آخری که مقامات اطلاعاتی مصر آن را تهیه کرده بودند، خوشایند اسرائیل نبود. مصری‌ها در برخی مسائل، مواضع حماس را لحاظ کرده بودند؛ به ویژه در زمینه مسائلی که به گشودن مرزها و متوقف کردن محاصره غزه و لغو 500 متر منطقه حائل در داخل مرز غزه که اسرائیل مانع ورود فلسطینی‌ها به آن می‌شود، مربوط می‌شد.

در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه «رهبری مصر نماینده گروهی از افراد است که می‌خواهند دستاوردهایی را برای حماس حاصل کنند»، آمده، طی مباحث صورت گرفته در دفتر نخست وزیری، «ایهود باراک»، وزیر جنگ اسرائیل موافق پذیرش پیش‌نویس مصری‌ها بوده اما «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر و «آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کردند که تل‌آویو نمی‌تواند از مسائل اساسی عقب‌نشینی کند.

طبق این گزارش، اسرائیل در ابتدا به مصر گفت بر مبنای اصول «آرامش برای آرامش» به آتش‌بس علاقمند است؛ آتش‌بسی که در آن اسرائیل خواستار توقف پرتاب موشک (حماس)، حمله به نیروهای نظامی اسرائیلی در طول مرز و نیز توقف حمله از سوی صحرای سیناست. در عوض، اسرائیل حملات نیروی هوایی و ترور رهبران حماس را متوقف می‌کند. با این حال، اسرائیل گفته، حق اقدام نظامی برای متوقف کردن عملیات صورت گرفته از غزه علیه خود را محفوظ می‌داند.

هاآرتص نوشت: در مرحله دوم، زمانی که آتش‌بس برقرار شد،‌ اسرائیل مایل خواهد بود با مصر درباره درخواست حماس برای متوقف کردن محاصره غزه و باز کردن مرزها گفت‌وگو کند. اسرائیل اعلام کرده در این مرحله، بحث درباره قاچاق سلاح به نوار غزه صورت می‌گیرد و مصر باید ضمانت دهد مانع این مسئله می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده:‌ بعد از ظهر سه‌شنبه، مقامات حماس و اسرائیل برآورد کرده بودند که در آستانه انعقاد توافقنامه آتش‌بس قرار دارند. نمایندگان جهاد اسلامی و حماس در قاهره قصد داشتند برقراری آتش‌بس را در یک کنفرانس خبری اعلام کنند. اما یک مقام ارشد اسرائیلی غروب سه‌شنبه اعلام کرد که اسرائیل با پیش‌نویس آتش‌بس موافق نیست. به گفته وی، اگر حماس پرتاب موشک را متوقف کند، اسرائیل نیز حمله به غزه را متوقف می‌کند.

به نوشته هاآرتص، طبق گفته برخی مقامات، اسرائیل پاسخ خود به اسرائیل را به تعویق انداخته چراکه می‌خواهد مواضع مذاکره‌شده را با «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا هماهنگ کند. کلینتون سه‌شنبه شب پس از ورود به سرزمین‌های اشغالی مستقیما راهی دیدار شبانه با نتانیاهو، ایهود باراک و آویگدور لیبرمن شد.

بر اساس این گزارش، کلینتون در کنفرانس خبری با نتانیاهو، پیش از انجام دیدار، گفت،‌ آمریکا از موضع اسرائیل حمایت می‌کند. وی افزود: «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل قطعی و پایدار است و به همین دلیل است که معتقدیم آرامش اوضاع در غزه ضروری است. حملات موشکی سازمان‌های تروریستی از داخل غزه به شهرهای اسرائیلی باید پایان یابد و آرامش مرزها باز گردد». نتانیاهو نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد: «اگر امکان دستیابی به راه‌حل بلندمدت برای این مشکل از طریق ابزارهای دیپلماتیک وجود داشته باشد، ما آن را ترجیح می‌دهیم، در غیر این صورت، مطمئن هستم درک می‌کنید که اسرائیل باید برای دفاع از مردم خود،‌ هر کاری انجام دهد».

این روزنامه ادامه داد: امروز کلینتون برای دیدار با محمد مرسی، رئیس جمهور مصر و وزرای خارجه اتحادیه عرب عازم قاهره می‌شود. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که سه‌شنبه به طور غیر منتظره‌ای کلینتون را راهی منطقه کرد، طی 36 ساعت، سه بار تلفنی با مرسی گفت‌وگو کرد و از او (مرسی) خواست حماس را تحت فشار قرار دهد تا پرتاب موشک را متوقف کند. در واقع،‌ اسرائیل علاقمند است کلینتون توافقنامه آتش‌بس با مصری‌ها را نهایی و تایید کند این توافقنامه به ضرر اسرائیل نیست.

به نوشته هاآرتص، در طول روز سه‌شنبه تماس‌های دیپلماتیک ادامه داشت. نتانیاهو با «گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان دیدار کرد. وستروله سپس مستقیما از بیت‌المقدس برای دیدار با مقامات مصری عازم قاهره شد. پس از آن نتانیاهو با «بان کی مون»،‌ دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد. او نیز قرار است چهارشنبه برای دیدار با مرسی وارد قاهره شود.

بر اساس این مطلب، نتانیاهو همچنین با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن تلفنی گفت‌و گو کرد. ملک عبدالله به نتانیاهو درباره گسترش درگیری‌ها در غزه از جمله عملیات زمینی هشدار داد. طبق بیانیه کاخ اردن، ملک‌ عبدالله درباره خطر وخیم شدن اوضاع در غزه و اوضاع امنیتی و ثبات در منطقه به نتانیاهو هشدار داد. وی به نخست وزیر اسرائیل گفت: پایان دادن به همه عوامل تنش‌زا راه را برای تلاش‌های دیپلماتیک و باز گرداندن آرامش باز می‌کند. او نیز پیش از گفت‌وگو با نتانیاهو با مرسی گفت‌وگو کرده و از او خواسته بود تلاش‌هایش برای برقراری آتش‌بس را دو برابر کند.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول