اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

‌توجه عموم‌ به ‌عزاداری‌های محرم بازار تبریز با ثبت ملی این آیین

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه علمیه واحد خواهران مدرسه صادقیه تبریز با اشاره به آثار مثبت ثبت ملی آیین سوگواری محرم در بازار جهانی تبریز گفت: ثبت ملی توجهات عمومی را به سوی این آیین‌های سنتی عزاداری سوق می‌دهد.

‌توجه عموم‌ به ‌عزاداری‌های محرم بازار تبریز با ثبت ملی این آیین

رقیه حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: هر قدم مثبتی که در ارتباط با شعائر دینی و مقدسات اسلامی متن برداشته شود، در تثبیت و صیانت از آن موثر است.

وی خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها دیده‌ایم که وقتی اثری تاریخی یا فرهنگی ثبت ملی می‌شود ماندگاری آن در ذهن و توجهات عمومی به آن موضوع افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

حیدری تصریح کرد: ثبت ملی عزاداری‌های محرم در بازار تبریز هم از این قاعده پیروی کرده و می‌تواند نگاه افرادی در نقاط دیگر کشورمان که شاید توجه چندانی به این شکل از عزاداری‌ها نداشتند را جلب کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مدرسه صادقیه تبریز ثبت ملی این میراث معنوی و مذهبی را گامی مثبت، حرکتی خوب و قابل تقدیر از سوی سازمان میراث فرهنگی استان توصیف کرد و گفت: در خلال جلب توجهات عمومی، ماندگاری این میراث معنوی و دینی نیز به شکل ویژه‌ای افزایش یافته و در میان مردم تثبیت خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه نسل جوان امروز عموماً جذب برنامه‌هایی می‌شوند که نگاه جهانی را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: جوانان زمانی که می‌بینند چنین آیین با ارزشی ثبت ملی شده و توجه مردم و رسانه‌ها را به دنبال دارد، نگاهشان نسبت به این مراسم بومی و مذهبی متفاوت و مثبت خواهد شد.

یادآور می‌شود، پرونده آیین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بازار جهانی تبریز، در پنجمین همایش ملی شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به ثبت رسیده است.

مراسم رونمایی از ثبت ملی این آیین عزاداری با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و هیئت همراه وی، استاندار آذربایجان‌شرقی، فرماندار تبریز و جمعی از مداحان، اعضای هیئت‌ها و دسته‌جات عزاداری بازار تبریز توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

انتهای پیام/‌ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول