اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حکایت خواندنی فرار 200 بونکر از زیر بار سیمان یاسوج

«کی بود کی بود من نبودم» / آیا تانکرهای عراقی جایگزین می‌شوند

خبرگزاری فارس: استاندار کهگیلویه و بویراحمد اکنون پیگیر پرونده فرار 200 کامیون تعهددار از زیر بار حمل و جابجایی سیمان یاسوج است و این در حالی است که حرف کامیون‌داران و دولتمردان و مهم‌تر از آن صادرکنندگان خیلی به هم نزدیک نیست.

«کی بود کی بود من نبودم» / آیا تانکرهای عراقی جایگزین می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حمل و نقل از مؤثرترین فاکتورها و زیرساخت‌های رونق اقتصادی، اشتغال و تولید است، حمل و نقلی که اگر با سیاست‌های اقتصادی و صادراتی هر کشور یا استانی همراه باشد، می‌تواند رسیدن به وضعیت بهتر و افق امیدبخش را آسان‌تر و دست‌ یافتنی‌تر کند.

حال اگر سیستم حمل و نقل در استانی که اقتصادش آن هم اقتصاد غیرنفتی‌اش قدرتی برای عرض اندام نداشته باشد، از کار افتاده و فلج باشد، ماجرا خواندنی‌تر و جالب‌تر می‌شود.

در این گزارش به وضعیت سیستم حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد در حمل اصلی‌ترین کالای صادراتی این استان می‌پردازیم.

نشست کارگروه صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد که برای نخستین بار با حضور فعالان و تولید کنندگان بخش خصوصی برگزار شد، نکات جالب توجهی را به دنبال داشت، موضوعاتی که شاید بخش خصوصی فرصت بسیار کمی برای طرح آن‌ها در حضور دولتمردان پیدا می‌کند.

موضوعی که در این نشست کارگروه صادرات نظر ما را جلب کرد، وضعیت حمل و نقل در استان کهگیلویه و بویراحمد است که نارسایی‌ها و تخلفات این بخش آن‌گونه که استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید، اقتصاد این استان را نشانه گرفته و ضربات زیادی را به صادرات این استان که خود بسیار ضعیف و ناتوان است، وارد کرده است.

در طول همین چند سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد 138 کامیون از منابع این استان خریداری شده تا در یک روز تنگ به کمک اقتصاد، ترانزیت و صادرات آن بیایند ولی اطلاعات موجود نشان می‌دهد که حرف کامیون‌داران و دولتمردان و مهم‌تر از آن صادرکنندگان خیلی به هم نزدیک نیست و کامیون‌های این استان، حداقل در این روزها و سال‌ها به زیر بار کالاهای صادراتی آن نمی‌روند.

در نشستی که نمایندگان دو واحد از تولیدکننده‌های مهم این استان یعنی کارخانه بهنوش گچساران و کارخانه سیمان یاسوج حضور داشتند، زوایایی از این مشکل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد نمایان شد.

* کامیون‌داران بازی دربیاورند با من طرف هستند / با کسی شوخی ندارم

این جمله‌ای است که مقام ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد گفته است.

کامیون‌داران کهگیلویه و بویراحمدی که به قول استاندار از منابع مالی این استان کامیون خریدند، کار در وضعیت اقتصادی این استان را به صرفه نمی‌بینند و در استان‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند و یا هم اینکه دست از کار کشیدند و فعالیتی آنچنانی ندارند.

سید حسین صابری این اقدام کامیون‌داران را «بازی» توصیف کرد و گفت: اینکه کامیون‌داران کهگیلویه و بویراحمدی که پول این استان را استفاده کردند، امروز بخواهند به بهانه آزادی اقتصادی، منابع این استان را به باد دهند و خدمتی به آن نکنند، ممکن نیست و من جلوی این کار خواهم ایستاد.

وی تاکید دارد که اگر کامیون‌داران بخواهند در عرصه اقتصاد این استان بازی دربیاورند با من طرف خواهند بود و من اجازه ادامه این بازی را نمی‌دهم.

* معاون کارخانه سیمان: مشکلات حمل و نقل از گیرهای اساسی ما است

علی صادقی از معاونان کارخانه سیمان یاسوج که محصولشان عمده‌ترین کالای صادراتی کهگیلویه و بویراحمد در بخش غیرنفتی است، مشکلات سیستم حمل و نقل این استان را از گیرهای اساسی می‌خواند و از استاندار می‌خواهد تا به این وضعیت شلخته سر و سامانی دهد.

وی ادامه می‌دهد: افزایش هزینه‌های حمل و نقل ما را مجبور کرده تا کالای خود را با تخفیف ویژه به فروش برسانیم در حالی که باید سیستم حمل و نقل بار و کامیون‌ها به راحتی در اختیار این کارخانه باشند.

*مصرف‌کنندگان: کارخانه سیمان یاسوج دسترسی به این کالای پر مصرف را آسان کرده است

سید علی‌ دستمرد از انبوه‌سازان فعال شهر یاسوج، کارخانه سیمان را در دسترسی بسیار آسان فعالان ساخت و ساز به کالای ضروری سیمان را بسیار مؤثر می‌داند و به خبرنگار فارس می‌گوید: قبل از این مجبور بودیم در یک مقطع، سیمان را بیشتر از نیاز خود بخریم و در جایی انبار کنیم ولی نزدیکی این کارخانه موجب شده تا تنها در حد نیاز خود سیمان خریداری کنیم.

وی انبار سیمان را موجب خراب شدن، کاهش کیفیت و آب خوردن آن دانست و گفت: اکنون اگر در بخش مصارف داخلی، حمل این کالا مشکل چندانی ندارد ولی حمل آن به سایر شهرستان‌ها با مشکلات جدی مواجه است.

دستمرد به افزایش قیمت سیمان اشاره کرد و ادامه داد: اکنون سیمان به قیمت هر پاکت 5 هزار و 300 تومان در درون شهر یاسوج حمل می‌شود که با توجه به نزدیک بودن به کارخانه این افزایش قیمت یک‌هزار و 200 تومانی به هیچ عنوان مورد انتظار نیست.

اشکان محبی از دیگر مصرف‌کنندگان سیمان یاسوج نیز بخش صادراتی این کالا را مهم‌تر می‌داند و می‌گوید باید به مشکلات حمل و نقل در بخش بیرون شهرستانی، برون استانی و خارج از کشور رسیدگی شود و کامیون‌ها به گونه‌ای عمل نکنند که افزایش هزینه‌های باربری موجب افزایش قیمت نهایی این کالای پرمصرف شود.

* در این بین یک نفر مقصر است، کامیون‌دار، فروشنده یا متولی کامیون‌ها

سید حسین صابری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: مگر این کامیون‌ها با دلار چند تومانی خریداری شدند که امروز هزینه‌ها را تا 50 درصد افزایش می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: از کامیون‌داران می‌خواهم که برای رونق این اوضاع حمل و نقل همکاری‌های لازم را داشته باشند زیرا در غیر اینصورت راهکار مقابله با اقدام شما روی میز ما است.

صابری ادامه می‌دهد: در این بین یک نفر در گرانی‌های این بخش مقصر است، یا کامیون‌داران یا کارخانه سیمان و یا اداره کل پایانه‌ها.

مقام ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد، اداره ‌کل پایانه‌ها را خطاب قرار می‌دهد و از مسعود مصدقی می‌خواهد که کامیون‌داران را هماهنگ کنید تا کامیون‌هایی که از منابع این استان خریداری شدند به زیر بار سیمان و سایر کالاهای کهگیلویه و بویراحمد بروند.

* اقدام مقابله‌ای استاندار در مقابل اعتصاب کامیون‌داران / آیا کامیون‌های کهگیلویه و بویراحمدی زیر بار حمل سیمان می‌روند؟

استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای کشاندن کامیون‌های این استان به زیر بار یک اقدام مقابله‌ای را طرح می‌کند و می‌گوید: اگر کامیون‌های خود استان حاضر به حمل بار سیمان نشدند به کامیون‌های عراقی اجازه می‌دهیم تا مستقیما از کارخانه سیمان یاسوج بارگیری کنند.

وی از گمرک کهگیلویه و بویراحمد خواست تا مقدمات و مجوزهای این کار را پیگیری کند.

اما اگرچه استاندار کهگیلویه و بویراحمد ورود کامیون‌های عراقی را به جهات مختلف برای این استان مفید خواند ولی به نظر می‌رسد این اقدام مقابله‌ای استاندار روی اجرا به خود نمی‌بیند زیرا که در کشور تازه جان گرفته عراق محدودیتی برای حمل بار وجود ندارد و کامیون‌های عراقی هر اندازه که میل داشته باشند اضافه بار حمل می‌کنند ولی در کشور ما محدودیت تناژ وجود دارد.

این مشکل موجب می‌شود که کامیون‌دار عراقی ورود به جاده‌های سیاه ایران را به صرفه نداند، پس یک راه باقی می‌ماند و آن این است که کامیون‌های کهگیلویه و بویراحمدی متقاعد شوند زیر بار حمل سیمان بروند.

* استاندار: دست‌هایی پشت پرده است/ کمی مقاومت کنید همه چیز آرام می‌شود

صابری که در ماجرای بازی کامیون‌داران خود را بازیگر نقش اول برای ساماندهی این وضع می‌بیند در یک چیز شکی ندارد و آن این است که دست‌هایی پشت پرده است.

مقام ارشد اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد بر اظهار نظر قبلی خود پافشاری می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر دست‌اندرکاران کمی مقاومت کنند این مشکل به زودی برطرف می‌شود و همه چیز به جای اولش برمی‌گردد.

* پایانه‌ها نقشی در افزایش قیمت‌های حمل و نقل ندارند

مسعود مصدقی مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره می‌گوید: هیچ مجوز قانونی برای افزایش هزینه‌های حمل و نقل وجود ندارد و پای هیچ نامه‌ای را به این مضمون امضا نکردم.

وی می‌گوید همه تلاشم را برای برطرف کردن این مشکل کامیون‌داران به کار می‌گیرم و شکی نیست که باید کامیون‌های این استان در اختیار صادرات و حمل بار همین استان باشند.

مصدقی خود را مبرا از افزایش قیمت‌ها در این حوزه می‌داند.

آنچه از مجموع اظهارات مسئولان مرتبط با این موضوع دستگیرمان شد این بود که ادارات گمرک، حمل و نقل و پایانه‌ها، صنایع و معادن و کارخانه سیمان نشستی را با حضور کامیون‌داران برگزار کنند تا با توافقاتی که صورت می‌گیرد حرف این دو گروه به هم نزدیک شود، مذاکراتی که اهرم فشار آن‌ها حضور کامیون‌های عراقی زیر بار صادرات سیمان کهگیلویه و بویراحمد است.

به هر حال در این گزارش پای صحبت‌های چند تن از مصرف کنندگان، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، چند تن از صادرکنندگان، معاون کارخانه سیمان، مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌ها نشستیم ولی آنچه که مهم است، رسیدن به یک راهکار منطقی و عملی برای جان دادن به اقتصادی است که دشمن با ضرباتی بی‌سابقه در حال فشار آوردن به کمر آن است.

در میان این بازی «کی بود کی بود من نبودم» پیدا کردن مقصر به حال مردم و مصرف کنندگان سودی نخواهد داشت آنچه مردم می‌خواهند بهبود وضعیت زندگی‌شان، زندگی که این روزها با فشار گرانی‌ها و سوءمدیریت‌ها، تشنه وزیدن نسیم امیدبخشی است، آن روز را امید می‌کشیم.

 ---------------------

گزارش از کریم بنام

----------------------

انتهای پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول