اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

عضو ارشد حزب آزادی و عدالت مصر در گفتگو با فارس:

اسرائیل با همکاری ایران، مصر و حزب‌الله نابود می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو ارشد حزب آزادی و عدالت مصر، با تأکید بر ناتوانی برخی کشورهای عربی در کمک به فلسطین به دلیل روابط نزدیک با دوستان رژیم صهیونیستی گفت: اگر ایران، مصر و حزب الله با هم همکاری کنند، می‌توانند اسرائیل را نابود کنند.

اسرائیل با همکاری ایران، مصر و حزب‌الله نابود می‌شود

«علی اسماعیل» عضو ارشد حزب آزادی و عدالت و نماینده سابق«جماعت اخوان المسلمون» در مجلس مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره ، به بررسی علل حمله رژیم صهیونیستی به غزه، علل و پیامدهای آن پرداخت.

 

وی در بخشی از این مصاحبه با بیان اینکه اسرائیل خواهان میانجیگری مصر برای توقف موشک‌های مقاومت است، زیرا اسرائیل توان رویارویی خود را از دست داده است، گفت: اگر ایران، مصر و حزب الله با هم متحد شوند می توانند اسرائیل را از هر سو محاصره کرده و تبدیل به یک دشمن ضعیف کنند.

 

این مقام مصری همچنین تأکید کرد: مسأله مسلح نکردن فلسطینی‌ها به دخالت برخی از کشورهای دوست رژیم صهیونیستی در امور برخی از کشورهای عربی باز می‌گردد، و تعدادی از کشورها هم نگران منافع خود نزد کشورهای غربی هستند و بر همین اساس اقدامی نمی‌کنند. در واقع همه کشورها نمی‌توانند مانند ایران و مصر و حزب الله  آشکارا از فلسطینیان در برابر اسرائیل حمایت کنند.

 

عضو ارشد حزب آزادی و عدالت مصر در بخش دیگری از این مصاحبه، جنگ مصر و اسرائیل را در زمان فعلی ممکن ندانست و گفت: اینکه در زمان فعلی مصر نمی خواهد با اسرائیل بجنگد، به معنی ترس و واهمه طرف مصری نیست، هر سرباز مصری توان مقابله با هزار سرباز اسرائیلی را دارد، زیرا سربازان اسرائیلی خاطرات دردناکی از سربازان مصری در جنگ «اکتبر» در حافظه خود دارند.

  ****متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است****

فارس: رویکرد «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر در قبال مسأله فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسماعیل: تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی حکومت، خبر از مدیریت سیاسی جدیدی در مصر می‌دهد که بدون شک اعتبار کشور را در منطقه بازپس می‌گیرد. پیشتر ما شاهد مواضعی این چنینی از مصر نبوده‌ایم.

تأثیر این رویکرد جدید در برخورد اسرائیل و عقب نشینی در برابر فشارهای مصر کاملا مشهود است، کشورهای مختلف به غزه نماینده می فرستند، اسرائیل خواهان میانجیگری مصر برای توقف موشک‌های مقاومت است، زیرا اسرائیل توان رویارویی خود را از دست داده است.

 

فارس: نقش ایران را در مورد مسأله فلسطین چگونه ارزیابی می کنید؟

اسماعیل: بدون شک ایران به عنوان یک کشور اسلامی بسیار فعال است و نقش حائز اهمیتی دارد، افزون بر این ایران دشمن اسرائیل است و دشمن دشمن دوست خواهد بود.

اگر ایران و مصر و حزب الله و با هم متحد شوند می توانند اسرائیل را از هر سو محاصره کرده و تبدیل به یک دشمن ضعیف کنند.

 

فارس: آینده روابط مصر و اسرائیل را چگونه می‌بینید؟ اکنون که مصر سفیر خود را از اسرائیل فراخوانده، آیا این موضوع تأثیری بر معاهده «کمپ دیوید» خواهد گذاشت؟

اسماعیل: اکنون اسرائیل بیش از پیش به این معاهده نیاز دارد، زیرا اسرائیل توانایی مقابله با مشکلات و نزاع‌های جدید با مصر را ندارد، و تصمیم مصر برای فراخواندن سفیرش از اسرائیل، تأثیر منفی بر معاهده نمی گذارد بلکه بر قدرت و توانایی مصر می افزاید و نیازمندی صهیونیست ها به این معاهده را روشن تر می‌کند.

 

فارس: چرا کشورهای اسلامی ، اقدام به مسلح کردن فلسطین نمی‌کنند؟

اسماعیل: مسأله مسلح نکردن فلسطینی‌ها به دخالت برخی از کشورهای دوست رژیم صهیونیستی در امور برخی از کشورهای عربی باز می‌گردد، و تعدادی از کشورها هم نگران منافع خود نزد کشورهای غربی هستند و بر همین اساس اقدامی نمی‌کنند. در واقع همه کشورها نمی‌توانند مانند ایران و مصر و حزب الله  آشکارا از فلسطینیان در برابر اسرائیل حمایت کنند.

 

فارس: در صورت حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه، آیا مصر به اقدام نظامی علیه اسرائیل دست خواهد زد؟

اسماعیل: پیش از هر چیز باید تأکید کنم که هر سرباز مصری توان مقابله با هزار سرباز اسرائیلی را دارد، زیرا سربازان اسرائیلی خاطرات دردناکی از سربازان مصری در جنگ «اکتبر» در حافظه خود دارند.

اما در شرایط فعلی مصر درگیر سر و سامان دادن به مشکلات داخلی خود است و نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود، البته این مسأله به این معنا نیست که ما از جنگ با اسرائیل واهمه داریم، در واقع ما آرزو می‌کنیم با اسرائیل بجنگیم ولی حالا زمان مناسبی برای جنگ نیست.

همچنین به اعتقاد ما ارتش مصر برای حمایت مصر است و ما مخالف هرگونه دخالت نظامی در غزه هستیم اما با تمام قوا و توان در کنار فلسطین ایستاده ایم و هرگونه پشتیبانی را از آنان دریغ نمی‌کنیم.

 

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول