اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفضیلی فارس با شاعر نامی ابرکوه/

موفقیت‌های پی در پی شاعران ابرکوه / مسئولان یزد به شاعران بها نمی‌دهند

خبرگزاری فارس: مردم شهرستان ابرکوه مردمانی ادب دوست هستند و نشان آن شاعران متعددی است که از قدیم در این شهر می‌زیسته‌اند و همواره در جشنواره‌ها و شب شعرهای ملی و منطقه‌ای خوش درخشیده‌اند.

موفقیت‌های پی در پی شاعران ابرکوه / مسئولان یزد به شاعران بها نمی‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، شاعران حال حاضر ابرکوه نیز با حضور در کنگره‌های سراسری شعر، به هنرنمایی در این عرصه پرداخته‌اند و با درخشش خود، ابرکوه را نه تنها در استان یزد بلکه در سطح کشور به عنوان قطب شعر و شاعری معرفی کرده‌اند.

موفقیت‌های شاعران ابرکوه در سال جاری ما را بر آن داشت که نظری بر وضعیت این قشر فرهنگی در این شهرستان و استان یزد داشته باشیم.

لزوم توجه به قشر فرهنگی جامعه این سئوال‌ها را بر می‌انگیزد که چرا استان یزد چندان توجهی به شاعران مطرح خود ندارد و کمتر شاهد تجلیل از آنان هستیم و چرا شاعران ابرکوه به عنوان فعال‌ترین افراد در این حیطه، هنوز مکانی در خور برای انجمن خود که تنها انجمن به ثبت رسیده است، پیدا نکرده‌اند و ....

برای بررسی این موارد و برخی دیگر از دغدغه‌ها شاعران، خبرنگار فارس با احمدرضا قدیریان از شاعران ابرکوهی به گفت‌وگوی تفضیلی پرداخته است.

این شاعران ابرکوهی در کارنامه خود افتخارات بی‌شماری به ثبت رسانده که از آن جمله می‌توان به برتری در دومین کنگره ملی شعر خلیج فارس، برتری در نخستین کنگره سراسری شعر ام البنین (ع)، برگزیده نخستین جشنواره فرهنگی اعتکاف، قم در خرداد 1391، رتبه نخست دومین کنگره شعر مقاومت دزفول در رشته شعر کلاسیک، برگزیده نخستین کنگره شعر جانباز شهید، رتبه برتر نخستین جشنواره سراسری شعر ولایت و ... اشاره کرد.

قدیریان در این گفت‌وگو به این نکته اشاره کرد که متأسفانه با وجود تلاش شاعران استان یزد و موفقیت آنان، از سوی متولیان فرهنگ و ادب استان حتی یک تبریک خشک و خالی که هیچ‌گونه بار مالی نیز ندارد به او و سایر شاعران ابرکوهی گفته نشده است.

گفت‌وگو با رئیس شورای شعر یزد در حالی انجام شده است که وی چند روز پیش و در آخرین حضور خود در یک کنگره سراسری، به عنوان برگزیده بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس معرفی شده است.

وضعیت شعر و شاعری در شهرستان ابرکوه را چگونه می‌بینید؟

ابرکوه، تاریخی غنی از فرهنگ و هنر دارد و هنرمندان و شاعران بسیاری را تقدیم جامعه فرهنگی کشور کرده است.

از انجمن ادبی شهرستان ابرکوه که از سال‌ها پیش در ابرکوه بنیان نهاده شده است، شاعرانی در حد و اندازه‌های کشوری پدید آمدند که بعضی از آنها هم‌اکنون در مرکز استان حضور دارند و به همین دلیل در تلاش هستیم که انجمن شاعران ابرکوهی ساکن یزد را بنا کنیم.

در جمعی که در ابرکوه مانده‌اند نیز چهره‌های آشنای کشوری کم نیستند که هم‌اکنون با جدیت در حال فعالیت ادبی و خدمت به جامعه شعر ابرکوه هستند.

جمع شاعران ابرکوهی که به طور عمده از شاعران جوان تشکیل شده است، از فعال‌ترین جمع‌های ادبی است که همه هفته در آن به شعرخوانی، نقد شعر و آموزش‌های آکادمیک مباحث شعری پرداخته می‌شود.

همچنین در ابرکوه انجمنی به نام "انجمن ادبی باغ" به فعالیت هفتگی مشغول است که یادگار زنده یاد حاج حسین بصیری از پیشکسوتان فرهنگی است و بالغ بر 20 سال است که به طور هفتگی به بررسی آثار فاخر ادبی می‌پردازد و در مجموع، شهرستان ابرکوه از نظر ادبی شهری پرنشاط و سرزنده است و امیدواریم این سرزندگی و نشاط با سرعتی بیشتر تداوم یابد.

شاعران ابرکوه چه جایگاهی در شعر استان و کشور دارند؟

ابرکوه از نظر شعر و ادب، یکی از پویاترین و فعال‌ترین شهرستان‌های استان یزد به شمار می‌آید در این شهر شاعرانی به فعالیت شاعرانه مشغولند که در میان اهالی ادب استان یزد، نام‌های بسیار آشنایی هستند.

در همه جشنواره‌های استانی، شاعران شهرستان ابرکوه بخش عمده‌ای از رتبه‌ها و مقام‌های شعری را به خود اختصاص می‌دهند و از این لحاظ باید گفت ابرکوه در میان شهرستان‌های استان، از موقعیتی بی‌نظیر برخوردار است.

حضور شاعران ابرکوهی در جشنواره‌های سراسری و کشوری که آثار ادبی توسط شاعران مطرح کشوری سنجش و داوری می‌شود، بسیار چشمگیر است و از این نظر نیز ابرکوه در سطح استان پیشرو و فعال است.

به عنوان نمونه، در آخرین رویداد ادبی مهم کشور یعنی بیستمین جشنواره سراسری دفاع مقدس که در شهر تبریز برگزار شد و داوران آن، شاعران برجسته کشور بودند، هر چهار شاعر برگزیده استان یزد از شهرستان ابرکوه بودند که این موضوع نشان از استعداد و ذوق شاعرانه جوانان این مرز و بوم دارد.

چه مشکلاتی فعالیت‌های ادبی در استان یزد را با چالش روبه‌رو کرده است؟

در هر فعالیتی اعم از اجتماعی و فرهنگی، مشکلات و موانعی وجود دارد و عرصه شعر و ادب هم از این امر مستثنی نیست. سرودن شعر اندیشه‌ای آزاد و بی‌دغدغه می‌خواهد که متأسفانه در عصر حاضر مسائل و مشکلات گوناگون، این ذهن آزاد و آسوده را از شاعران گرفته است.

مسائل اجتماعی و فرهنگی تأثیرهای متقابل بر یکدیگر دارند و باید دغدغه‌های شاعران را رفع کرد که البته نمی‌خواهم وارد این مبحث شوم، چرا که مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد.

به نظر شما در حال حاضر زمینه برای ظهور استعدادهای شعری فراهم است؟ به طور کلی در حوزه‌های مختلف به شاعران بهای لازم داده می‌شود؟

برای حمایت از شاعران یکی از راه‌ها، استفاده از آنان در فعالیت‌های ادبی و فرهنگی ادارات است و باید در نهادها و ادارات مختلف از همین شاعران و اصحاب فرهنگ در مسئولیت‌های فرهنگی استفاده کرد که متأسفانه در بسیاری موارد این چنین نیست.

شما می‌بینید که برخی کارشناسان ادبی در ارگان‌های مختلف، خودشان از شعر و ادب بی‌بهره‌اند. چنین کسانی چطور می‌توانند مسائل فرهنگی را دنبال و در باب حل آنها چاره‌اندیشی کنند؟

همچنین باید حمایت‌های گوناگون اجتماعی مانند بیمه را شامل حال گروه شاعران و استفاده آنان از این خدمات را تسهیل کرد.

باید امکان استفاده از منابع و مآخذ فرهنگی و ادبی و هنری مانند مجلات ادبی کشوری و کتاب‌های منتشر شده در این حوزه را برای آنان به ویژه شاعران جوان و مستعد فراهم کرد و امکان انتشار سروده‌های آنان در مجلات ادبی و یا در قالب مجموعه شعر را فراهم ساخت.

مایه شرمندگی است که با این همه ارگان‌های داعیه‌دار فعالیت فرهنگی در استان یزد، حتی یک نشریه مستمر و هر چند ضعیف ادبی نداریم که به انتشار تراوشات ذوقی و ذهنی شاعران بپردازد.

آیا مراوده شاعران استان یزد با دیگر مناطق کشور امکان‌پذیر است؟

یکی از مسائلی که کمتر مورد توجه است همین مورد است و برای رشد و شکوفایی استعدادها به ویژه در قشر جوان باید شرایط حضور شاعران استان در استان‌های دیگر را به منظور آشنایی با فعالیت‌های ادبی دیگران و معرفی شعر و شاعران استان یزد فراهم کرد.

همچنین باید امکان استفاده از دوره‌های مستمر، منظم و برنامه‌محور ادبی به منظور آموزش معیارها و مبانی شعر را به ویژه برای شاعران نوجوان و جوان فراهم کرد.

یکی از عوامل پیشرفت در هر فعالیتی تشویق است. شما که بر مسائل شعری استان اشراف دارید در حال حاضر شاعران استان با وجود مقام‌هایی که کسب می‌کنند از سوی مسئولان مرتبط مورد توجه قرار می‌گیرند؟

باید از شاعران مطرح استان که در سطح کشور حائز رتبه و مقام شعری می‌شوند حمایت کرد اما متأسفانه از سوی مقامات ادبی و فرهنگی استان حتی یک تبریک خشک و خالی که هیچ‌گونه بار مالی نیز ندارد به دوستان شاعر گفته نمی‌شود.

این دوستان حتی گاهی موفق به حضور در جشنواره‌ها نمی‌شوند چراکه گاهی نتایج جشنواره‌های کشوری دیر به شاعران برگزیده اعلام می‌شود و آنان نمی‌توانند بلیت رفت و برگشت تهیه کنند و گاهی از حضور و دریافت جوایز خود باز می‌مانند چرا که برخی جشنواره‌ها شرط حضور را برای اعطای جوایز در نظر می‌گیرند.

هیچ ارگان یا مسئولی متولی اعزام شاعران به کنگره‌های سراسری نیست؟

ارگان‌های فرهنگی باید زمینه اعزام شاعران استان یزد به جشنواره‌ها را با توجه به اینکه آنان سفیران شعر استان محسوب می‌شوند و حضورشان در جشنواره‌های کشوری مایه مباهات استان است به هر صورت ممکن مهیا کنند اما آنچه تاکنون دیده شده است، این است که برای مسئولان این مسائل حائز اهمیت و قابل پیگیری نیست.

نمی‌دانم مسئولان فرهنگی چرا در حوزه شعر این اندازه کم مایه گذاشته‌اند؟ به عنوان مسئول شورای شعر شهرستان یزد حرف‌های دیگری هم دارم که در این مجال نمی‌توان بیان کرد و در مجموع به سهم خودم و نه به عنوان مسئول، گوشه‌ای از فعالیت‌های شعری، از فضای فعلی شعر استان راضی نیستم.

شنیده می‌شود برخی فعالیت‌ها در این زمینه آغاز شده به نظر شما همین اندازه نیز می‌تواند ثمربخش باشد؟

البته حرکت‌هایی از جمله تشکیل شورای شعر شهرستان یزد به ابتکار رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد و شروع به کار شورای سیاست‌گذاری شعر حوزه هنری کارهایی ارزشمند است که از جانب این عزیزان صورت گرفته است.

البته به نظر من این اقدامات کافی نیست و تمام متولیان فرهنگی باید در این عرصه یاری رسان باشند تا در کنار تلاش‌های شاعران استان، شاهد بهبود اوضاع شعر و شاعران استان یزد باشیم.

به نظر شما نفس حضور در جشنواره‌های کشوری می‌تواند باعث پیشرفت شاعران شود؟ برخی‌ها اظهار می‌کنند که باید شعر را برای دل گفت شما با این سخن موافقید؟

درمورد اصل حضور یا عدم حضور در جشنواره‌های شعر، بین شاعران اتفاق نظر نیست. برخی شاعران با جشنواره‌ها میانه خوبی ندارند، شعر را برای دل خودشان می‌گویند و حتی در جمع‌های ادبی شهرستان و استان حضور پیدا نمی‌کنند و معتقدم باید این گروه را هم دریافت. به سراغشان رفت و از گوشه‌نشینی بیرونشان آورد.

من شخصا توصیه می‌کنم شاعران مستعد در جشنواره‌های کشوری شرکت کنند. جشنواره، میدان زورآزمایی ادبی است و کسب مقام، جایگاه ادبی شخص و زادگاه او را در میان شاعران کشور مشخص می‌کند. حضور در فضاهای ادبی و آشنایی با شاعران کشوری از مزایای این جشنواره‌هاست و ارتباط های ادبی را برقرار و مستحکم می‌کند و در بالا بردن انگیزه‌های ادبی شاعران و پیوستگی آنان با شعر و ادبیات مؤثر است.

جشنواره‌ها موجب می‌شود که شاعران استان با جریان‌ها و چهره‌های ادبی معاصر کشور از نزدیک آشنا شوند و باعث می‌شود که جامعه ادبی کشور، شاعران استان را نه تنها بشناسد که به رسمیت هم بشناسد.

موضوع بعدی این است که حضور در جشنواره‌های کشوری اختصاص به من ندارد و شاعران بسیار خوبی در سطح شهرستان ابرکوه و در استان یزد داریم که سابقه درخشانی در کسب مقام‌های کشوری شعر دارند که باید از آنان تقدیر و تجلیل کرد.

انتهای پیام/2464/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول