اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یادداشت/

اهداف قرون وسطایی صهیونیست‌ها در حمله به غزه

خبرگزاری فارس: «ایلی یشای» وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی در جدی‌ترین موضعگیری یک مقام این رژیم درباره جنگ علیه غزه اعلام کرد که «هدف عملیات نظامی اسرائیل بازگرداندن غزه به قرون وسطی است. تنها در این صورت است که اسرائیل برای 40 سال روی آرامش را خواهد دید.»

اهداف قرون وسطایی صهیونیست‌ها در حمله به غزه

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی با این اظهارات خود پشت پرده دلایلی رسمی درباره آغاز تهاجم گسترده علیه مردم بی دفاع غزه را فاش کرد که همواره به احیای "توانایی‌های بازدارندگی" اسرائیل و نابودی موشک‌اندازهای حماس اشاره داشته اند.

موضعگیری یشای در عین حال به خوبی روشن کننده دیدگاه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در قبال صلح و زخمهای ناشی از شکست فضاحت بار اسرائیل در جنگ 22 روزه در برابر غیورمردان حماس بوده است؛ دیدگاهی که با بهره‌گیری از قوه قهریه و ابزار نظامی در برابر فلسطینیان به منظور تقویت وجهه نتانیاهو در داخل به عنوان یک رهبر مقتدر و نظامی در زمان منتهی به انتخاب مجدد احتمالی وی در ژانویه 2013 به نخست وزیری، همسو است.

اشاره یشای به سرگردانی 40 ساله امر تصادفی نیست. بر طبق روایات و اسناد تاریخی و دینی بنی‌اسرائیل سال‌ها درآرزوی بازگشت به سرزمین کنعان بودند. هنگامی که آنان در پی خروج از مصر از نیرومندی و جنگاوری ساکنان کنعان آگاه شدند، فرمان الهی را زیر پا نهاده و از موسی(ع) خواستند تا با خدای خویش به جنگ آن قوم روند. بنی‌اسرائیل به سبب این نافرمانی به مدت چهل سال از ورود به سرزمین موعود محروم شدند. آنان در این مدت، همواره به صورت قومی سرگردان در بیابان‌های اطراف زیسته و در تلاش برای ورود به آن سرزمین با اقوام گوناگون درگیر بودند.

حال اشاره یشای به آرزوی اسرائیلی‌ها مبنی بر بازگرداندن غزه به قرون وسطی و سرگردانی 40 ساله مردم غزه ریشه در دیدگاه‌های تند مذهبی حزب سیاسی وی - شاس- است که شاخه مذهبی دولت نتانیاهو محسوب می شود. ایده‌الی که یشای برای اسرائیل در دوره معاصر تصور می کند با دیدگاه‌های قرون وسطایی همخوانی دارد که طی آن تفکیک جنسیتی در وسایط حمل و نقل عمومی به یک اصل خدشه ناپدیر و آزادی مذهبی به یک خیال و تصور دست نیافتنی تبدیل شود. به کلامی ساده تر سیاستهای داخلی و خارجی حزب یشای بر آمیزه‌ای از ضدیت با مدرنیسم، تعصبات مذهبی افراطی، ایجاد محدودیت برای آزادی‌های دینی و بی احترامی به حقوق بشر مبتنی است.

از این منظر باید گفت که اظهارات این مقام صهیونیستی افراطی مبنی بر "بازگرداندن غزه به قرون وسطی" با توجه به اوضاع اسفبار کنونی در این بخش از فلسطین و در آستانه تهاجم احتمالی زمینی صهیونیستها به نوار غزه، اشاره ای است به تهدید هولناک نابودی اساسی ساختارهای زیربنایی غزه، ویرانی منازل غیرنظامیان، قحطی و شیوع بیمارهای مختلف.

ایدئولوژی ایلی یشای مبنی بر نابودی کامل غزه به طرز قابل باوری با به کارگیری انواع و اقسام تسلیحات مدرن علیه مردم بی دفاع غزه همخوانی دارد که همواره در بحبوحه سکوت دولتهای غربی و برخی رژیم‌های منفعل عربی، قربانی گلوله‌ها و موشکهای صهیونیستها شده اند؛ در شرایطی که کنوانسیونهای ژنو درباره تامین امنیت غیرنظامیان به طرز دردناکی نادیده گرفته شده و تصویب کنندگان این کنوانسیونها در اتاقهای امن خود شاهد آلام و خونهای ریخته شده کودکان بی گناه غزه هستند.

از سویی اظهارات وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی را می توان اینگونه تعبیر کرد که مقامات صهیونیستی با زمینگیر کردن اقتصادی و سیاسی غزه در این جنگ به دنبال ایجاد وضعیتی هستند که غزه و ساکنانش تا سالهای سال قدرت قدعلم کردن را نداشته باشند. تاکتیک فلج کردن دشمن که در ذهن نتانیاهو و حلقه مذهبی افراطی دور وی مطرح است همچنان در دستور کار قرار و سخنان یشای از این امر حکایت دارد که اسرائیل در عین حال که به دنبال تثبیت و گسترده کردن ریشه‌های خود در جغرافیای غزه و مناطق مرتبط با آن است-مثلا از طریق تداوم ساخت شهرکهای صهیونیست نشین و اشغال اراضی بیشتر -فلج کردن اقتصادی غزه حتی به طور موقت را نیز در دستور کار خود دارد.

در حالی که اسرائیل از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های روز برخوردار است مردم غزه از ساختارهای زیربنایی ابتدایی که برای زندگی روزه مره مورد نیاز است، محروم هستند. از منظر صهیونیستها محاصره بی رحمانه غزه برای تشدید دردها و رنجهای مردم غزه که در زندان بزرگی قرار دارند، کفایت نمی کند و از این رو ضروری است که هر اقدام مقتضی صورت گیرد که 1.7 میلیون جمعیت غزه حتی به ادامه زندگی نیز نیندیشند و زندگی امری تجملی برایشان بدل شود. از این جنبه است که سیاست رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن غزه و مردمش به دوران تاریک قرون وسطی، محروم شدن از ابتدایی‌ترین و در عین حال ارزشمند‌ترین حق خود یعنی حق بقا معنا می یابد.

اظهارات ایلی یشای در زمانی صورت می گیرد که قرار است تشکیلات خودگردان فلسطین کمتر از دوهفته دیگر به طور رسمی برای کسب وضعیت دولت غیر عضو ناظر در سازمان ملل تلاش کند. در حالی که حق تشکیل دولت یکی از به رسمیت شناخته شده ‌ترین نمادهای مدرنیته سیاسی است، تلاشهای کنونی صهیونیستها برای جلوگیری از تشکیل دولت مستقل فلسطین همسو با ایدئولوژی مقامات اسرائیلی برای بازگرداندن مردم غزه به قرون وسطی است. جنگ صهیونیستها برای تبدیل شدن فلسطین به یک حکومت مدرن در تمام جبهه‌ها ادامه دارد. بمبهای نظامی در حال نابودی ساختارهای زیربنایی اقتصادی و زندگی مردم غزه است؛ بمبهای دیپلماتیک-نامه ها و تماسهای تلفنی که از سوی نتانیاهو با رهبران جهان صورت می گیرد و آنها را نسبت به عواقب رای دادن به حق فلسطین در سازمان ملل تهدید می کند، با هدف تضعیف  تشکیل ساختار سیاسی برای یک دولت محق صورت می گیرد.

در سکوت مجامع غربی و مدعیان حمایت از حقوق بشر، جنایات صهیونیستها در غزه ادامه دارد، سالهاست که خوابی آرام به چشمان کودکان غزه حرام شده است، اما غزه و مردمان غیورش ایستاده اند. در اینجا ترس معنایی ندارد. زندگی زیر بمباران و گلوله جاری است. اینجا غزه است. نماد مقاومت و ایستادگی. اینبار نیز غزه و مردمش سربلندتر از گذشته فاتح جنگ نابرابر با نیروهای تاریکی خواهند شد. اینجا غزه است....

 

****حامد شهبازی 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول