اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

15 هزار تراکتور و کمباین فرسوده از رده خارج می‌شوند

خبرگزاری فارس: رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: امسال 15هزار تراکتور وکمباین فرسوده از رده خارج خواهد شد که تاکنون در استان یک‌هزار و 400 متقاضی تعویض تراکتور و 333 متقاضی تعویض کمباین ثبت‌نام کرده‌اند.

15 هزار تراکتور و کمباین فرسوده از رده خارج می‌شوند

 به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان، مسعود محمدیان صبح امروز در حاشیه کارگروه ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی شهرستان ملکان، با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های آسیب‌پذیر در زمینه بلایای طبیعی است و سالانه میلیاردها ریال در اثر سرمازدگی و خشکسالی و سایر بلایای طبیعی به مزارع و باغ‌های استان خسارت وارد می‌شود، اظهار کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای به همراه افزایش سطوح بیمه‌ای، می‌تواند بخشی از خسارت را جبران کند.

وی با بیان این موضوع که دامپروری و مکانیزه کردن بخش کشاورزی، از اولویت‌های کاری این سازمان در سال‌جاری به شمار می‌آید، افزود: امسال 15هزار تراکتور و کمباین فرسوده از رده خارج خواهد شد که تاکنون در آذربایجان‌شرقی، یک‌هزار و 400 متقاضی تعویض تراکتور و 333 متقاضی تعویض کمباین در سامانه ثبت اطلاعات بهره‌برداران سازمان ثبت‌نام کرده‌اند.

محمدیان با اشاره به اینکه مجتمع گلخانه‌ای شهرستان ملکان با وسعت 42 هکتار با ظرفیت 53 واحد تولیدی برای محصولات گلخانه‌ای گفت: با آغاز به کار این مجتمع، برای 216 نفر اشتغال دایم ایجاد می‌شود و در صورت تداوم عدم رغبت فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و سایر افراد بومی شهرستان، برای ایجاد اشتغال و تولید در این مجتمع، با تمهیدات لازم سایر متقاضیان استانی در اولویت واگذاری قطعات مجتمع گلخانه‌ای قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت تولید محصولات گلخانه‌ای در بخش کشاورزی به دلیل امکان کنترل تولید و مدیریت بهینه در استفاده از منابع اصلی تولید محصول افزود: با توجه به تغییرات آب و هوایی استان طی ماه‌های مختلف سال، بهره‌گیری از روش تولید گلخانه‌ای با توجه به امکان اعمال مدیریت صحیح بر شیوه‌های تولید و عمل‌آوری محصولات، می‌تواند در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، بهره‌برداران را بخوبی عملی سازد.

وی همچنین از مجتمع‌های گلخانه‌ای واقع در شهرستان‌های تبریز، عجب‌شیر، ملکان، کلیبر و جلفا به عنوان مراکز عمده تولید محصولات گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی یاد کرد و افزود: این مجتمع‌ها به زودی در فاز تولیدی قرار خواهند گرفت و تاکنون برای ساخت و تکمیل این طرح‌ها، بالغ بر 100 و 39 میلیارد و 461 میلیون ریال هزینه شده است.

محمدیان در ادامه از افزایش 11 درصدی صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی در سال گذشته خبر داد و افزود: در این مدت بیش از 51 هزار و 400 تن انواع محصولات باغی و زراعی به خارج از کشور صادر شده است که 12 درصد صادرات استان را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اعتبارات تخصیص یافته به مجتمع گلخانه‌ای عجب‌شیر را تاکنون 22 هزار و 909 میلیون ریال، مجتمع گلخانه‌ای ملکان 22 هزار و 758 میلیون ریال و مجتمع گلخانه‌ای کلیبر 14 هزار و 100 و 40 میلیون ریال و همچنین مجتمع‌های گلخانه‌ای جلفا و تبریز را به ترتیب 37 هزار و 242 میلیون ریال و 42 هزار و 413 میلیون ریال اعلام کرد.

وی افزود: تلاش بر این است با ایجاد امکان برای استفاده از اعتبارات سال‌جاری از محل اعتبارات ملی، تکمیل و راه‌اندازی این مجتمع‌های گلخانه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملی و در روند توسعه بخش کشاورزی استان، به میزان تولید محصولات گلخانه‌ای به نحو قابل توجهی افزوده شود.

مصطفی قاسمی، فرماندار شهرستان ملکان نیز از مسئولان جهادکشاورزی خواست در حداقل زمان ممکن، نسبت به تعیین تکلیف مجتمع گلخانه‌ای این شهرستان توجه کرده تا با آغاز بکار آن، تحول مثبتی در روند تولید محصولات کشاورزی این شهرستان انجام پذیرد.

توسعه فضاهای گلخانه‌ای، توسعه آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت، از مهمترین سیاست‌های اجرایی سازمان جهادکشاورزی استان در سال‌جاری محسوب می‌شود.

انتهای پیام/خ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول