اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

دومین روز نشست گفت‌وگوی ملی سوریه

خبرگزاری فارس: دومین روز نشست گفت‌وگوی ملی سوریه با حضور گروه‌های سوری و نمایندگان دولت این کشور در تهران آغاز شد.

دومین روز نشست گفت‌وگوی ملی سوریه

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، اولین نشست گفت‌وگوی ملی سوریه دیروز (یکشنبه) با شعار «خشونت نه: مردمسالاری آری» با حضور نمایندگان احزاب، گروه‌ها، اقوام، منتقدین، احزاب سیاسی مخالف و همچنین، «قدری جمیل» معاون نخست‌وزیر و «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه به عنوان نماینده‌ حکومت این کشور و با سخنرانی علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هتل استقلال تهران آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه علاوه بر علی‌اکبر صالحی برخی از شرکت کنندگان به ایراد سخنرانی پرداختند و بعد از اقامه نماز و صرف ناهار جلسه پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران ادامه یافت.

در ابتدا قرار بود این نشست یک روزه باشد ولی به دلیل اینکه برخی از سخنرانان موفق به ارائه سخنرانی خود نشدند، این اجلاس به امروز (دوشنبه) نیز موکول شد؛ البته پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران.

دومین روز نشست ساعت 10:30 صبح امروز (دوشنبه) آغاز به کار کرد.

علی‌اکبر صالحی در پایان روز نخست در نشستی خبری به تشریح توافقات حاصله پرداخت و عنوان کرد: ‌همه شرکت کنندگان بر حل مسالمت آمیز موضوع سوریه آن هم به صورت سوری - سوری تاکید داشتند و حتی آنهایی که مخالف جدی حکومت هستند معتقدند که نباید هیچ نسخه‌ای از خارج برای سوریه پیچیده شود و هر نسخه‌ای در این زمینه باید بر اساس مقررات بین‌المللی، آراء مردم سوریه و تفاهم معارضه و حکومت تجویز شود. 

وزیر خارجه کشورمان افزود: توافق شد که کمیته پیگیری با اجماع طرفین تشکیل و این کمیته موضوع گفتمان ملی و توسعه این گفتمان به گروه‌های دیگر را پیگیری کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضرورت احترام به استقلال و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را از جمله مواردی خواند که در نشست تهران بر آن تاکید شد و افزود: شرکت کنندگان تاکید کردند که با خشونت نمی‌توان خواسته‌های مردم را تامین کرد و علاوه بر آن ضمن تاکید بر برقراری دموکراسی و صلح پیشنهاد شد تا به آوارگان سوری در خارج از مرزهای این کشور کمک شود. علاوه بر آن ضمن محکومیت تسلیح گروه‌های مسلح بر ضرورت کنترل مرزها نیز تاکید شد.

40 حزب سیاسی فعال در صحنه سوریه و جمعی از رؤسای قبائل و عشایر، شخصیت‌های مستقل و برخی رهبران مذهبی سوریه اعم از مسیحی و مسلمان در این نشست حضور داشتند که 130 شخصیت از داخل سوریه و نزدیک به 40 شخصیت سوری و غیر سوری از خارج از این کشور در نشست تهران شرکت کردند که مجموعا 170 شرکت کننده در نشست تهران حضور داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول