اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

مشروح/صالحی در نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران عنوان کرد

ایران با طیف‌های مختلف سوریه تماس دارد/تماس تلفنی با وزیر خارجه مصر برای سفر به غزه

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد دخالت در سوریه را ندارد و به دنبال راه حل مسالمت آمیز سوری-سوری برای این بحران است از گفت‌وگوی تلفنی‌اش با همتای مصری و اعلام آمادگی برای سفر به غزه خبر داد.

ایران با طیف‌های مختلف سوریه تماس دارد/تماس تلفنی با وزیر خارجه مصر برای سفر به غزه

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه کشورمان امشب پس از پایان نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در کنفرانس مطبوعاتی به تشریح توافقات حاصله پرداخت و سپس به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با بیان اینکه 40 حزب سیاسی فعال در صحنه سوریه در این نشست شرکت داشتند، عنوان کرد: رؤسای قبائل و عشایر، شخصیت‌های مستقل و برخی رهبران مذهبی سوریه اعم از مسیحی و مسلمان در این نشست حضور داشتند که 130 شخصیت از داخل سوریه و نزدیک به 40 شخصیت سوری و غیر سوری از خارج از این کشور در نشست تهران شرکت کردند که مجموعا 170 شرکت کننده در این نشست حضور داشت.

وی خاطرنشان کرد: این افراد نمایندگی بخش‌های مهم و تاثیرگذار جامعه سوریه را بر عهده دارند و حامی نگاه مبتنی بر حل مسالمت آمیز بحران سوریه می‌باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اشاره کرد و افزود: ما همواره اعلام کرده‌ایم که بر حکومت سوریه فرض است که به خواسته‌های مشروع مردمش پاسخ دهد و ملت سوریه همچون هر ملت دیگری مستحق آزادی، تعدد احزاب،‌انتخابات آزاد و زندگی شرافتمندانه هستند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به حضور نمایندگانی از دولت سوریه از جمله علی حیدر وزیر آشتی ملی و قدری جمیل معاون نخست وزیر سوریه در نشست تهران عنوان کرد:‌همه شرکت کنندگان بر حل مسالمت آمیز موضوع سوریه آن هم به صورت سوری- سوری تاکید داشتند و حتی آنهایی که مخالف جدی حکومت هستند معتقدند که نباید هیچ نسخه‌ای از خارج برای سوریه پیچیده شود و هر نسخه‌ای در این زمینه باید بر اساس مقررات بین‌المللی، آراء مردم سوریه و تفاهم معارضه و حکومت تجویز شود.

صالحی تفاوت نشست امروز در تهران را با نشست‌های دیگر درباره سوریه این دانست که جمهوری اسلامی ایران تسهیل کننده گرد هم آمدن معارضه و حکومت بوده و تصریح کرد: ما قصد دخالت نداریم و اداره جلسه نیز توسط من بنا به درخواست حاضران بود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم به پیشبرد اهدافی که در جهت مصلحت و منفعت ملت سوریه است، کمک کنیم و بارها تاکید کرده‌ایم که به دنبال راه حل مسالمت آمیز سوری- سوری بدون دخالت بیگانگان می‌باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ملت سوریه را ملتی رشید با تاریخی ریشه‌دار و عمیق خواند که بهتر از دیگران می‌داند که مصلحت و منافع‌شان چیست.

وی گفت: احترام به حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی این کشور و خواسته‌های مشروع ملت سوریه باید در هر گفتمان و نشستی مورد تاکید قرار بگیرد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه به توافقات انجام شده در نشست امروز پرداخت و افزود: توافق شد که کمیته پیگیری با اجماع طرفین تشکیل و این کمیته موضوع گفتمان ملی و توسعه این گفتمان به گروه‌های دیگر را پیگیری کند.

صالحی ادامه داد: آینده نشان خواهد داد که نیت جمهوری اسلامی صادقانه و خالصانه و بدون هیچ چشمداشتی برای یافتن راه حلی به منظور برون رفت از بحران سوریه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضرورت احترام به استقلال و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را از جمله مواردی خواند که در نشست تهران بر آن تاکید شد و افزود: شرکت کنندگان تاکید کردند که با خشونت نمی‌توان خواسته‌های مردم را تامین کرد و علاوه بر آن ضمن تاکید بر برقراری دموکراسی و صلح پیشنهاد شد تا به آوارگان سوری در خارج از مرزهای این کشور کمک شود. علاوه بر آن ضمن محکومیت تسلیح گروه‌های مسلح بر ضرورت کنترل مرزها نیز تاکید شد.

صالحی گفت: در این نشست همچنین حمله رژیم صهیونیستی به غزه محکوم و با مردم فلسطین اعلام همبستگی شد.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره سفرش به غزه اظهار داشت: امروز با وزیر خارجه مصر تلفنی گفت‌وگو کردم و آمادگی خود را به همراه هلال احمر و چند تن از نمایندگان مجلس برای سفر به غزه اعلام کردم تا ضمن ابراز همدردی با خواهران و برادران فلسطینی و دیدار با خانواده شهدای غزه تا جایی که میسر باشد نیازهای دارویی، پزشکی و غذایی را از طریق هلال احمر برای آنها ارسال کنیم که وزیر خارجه مصر گفت موضوع را بررسی خواهد کرد و نتیجه را اطلاع می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره پیشنهاد 6 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه این پیشنهاد را پیشنهادی مکتوب برگرفته از مواضع جمهوری اسلامی، پیشنهاد کوفی عنان، پیشنهادات اتحادیه عرب و نتایج حاصله در نشست ژنو عنوان کرد و افزود: ما یک کار کارشناسی انجام دادیم و پیشنهاد سه صفحه‌ای جامع و کاملی را در این زمینه به اخضر ابراهیمی و وزرای خارجه روسیه، عربستان، ترکیه، مصر و سوریه ارائه دادیم و سوری‌ها نظرات خود را به ما منعکس کردند.

وی ادامه داد: کشورهای دریافت کننده این پیشنهاد آن را جامع و کامل خواندند و منتظریم با رایزنی‌ها و نشست‌هایی که برگزار می‌شود و احتمالا اصلاحاتی در طرح صورت خواهد گرفت آن را مبنای حرکت به سمت برون رفت سوریه از بحران قرار دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نشست وزرای خارجه ایران، مصر و ترکیه که قرار است چهارشنبه در حاشیه نشست سران D8 در پاکستان برگزار شود، گفت: در این نشست به تفصیل درباره پیشنهاد ایران بحث خواهیم کرد.

خبرنگاری از صالحی پرسید آیا ایران آمادگی دارد با معارضه خارج نشین سوریه وارد گفت‌وگو شود که وی در پاسخ عنوان کرد: 170 نفری که در اجلاس تهران حضور داشتند از معارضان هستند اما معارضه سوریه طیف وسیعی را در بر می‌گیرد که ما با آنها در تماس هستیم و به تماس‌مان ادامه خواهیم داد و امیدواریم در نشست‌های بعدی شاهد حضور طیف وسیع‌تری از آنها باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره و درباره غزه با بیان اینکه با توجه به حادثه ناگوار غزه طبیعی است وزرای خارجه اتحادیه عرب دور هم جمع شوند و رایزنی کنند، اظهار داشت: ما از برگزاری این نشست اضطراری قدردانی می‌کنیم ولی مردم انتظار اقدامات عملی و میدانی دارند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به واکنش‌های مردمی در سراسر جهان در مخالفت با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه افزود: انتظار داریم امت اسلامی و کشورهای عربی در خصوص مسئله فلسطین گام‌های موثر و جدی بردارند.

وی در پاسخ به سؤالی با اشاره به کشتار مردم بی‌گناه در سوریه و آمادگی حکومت سوریه برای گفت‌وگو با معارضه پرسید: چرا معارضه این گفت‌وگو را رد می‌کند؟

وی گفت: تا دیر نشده و بیش از این سوریه تخریب نشده و خون بی‌گناهان ریخته نشده و منطقه از بحران سوریه متاثر نشده، معارضه با دولت نشستی را برگزار تا هر چه سریع‌تر جلوی این بحران خانمانسوز گرفته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی اولین گام برای حل بحران سوریه را توقف خشونت خواند و در خصوص تشویق معارضه به گفت‌وگو عنوان کرد: ما به تماس‌هایمان با معارضه ادامه می‌دهیم و این تماس‌ها را قطع نمی‌کنیم.

وی در پایان گفت: گام اولی که در تهران برداشته شد می‌تواند گام مبارکی در جهت توجیه این مسئله باشد که معارضه با گفت‌وگو با دولت بحران سوریه را مدیریت کرده و دیگر شاهد آثار مخرب آن بر سوریه نباشیم.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول