اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

عضو جبهه عمل اسلامی اردن در گفتگو با فارس:

عبدالله دوم مسؤول اوضاع خطرناک اردن است

خبرگزاری فارس: «مراد العباینه» از اعضای دفتر اجرایی جبهه عمل اسلامی اردن مخالفت نظام حاکم را با اصلاحات و کوتاهی آن در مجازات فاسدان و برخی دلایل دیگر را عامل بروز انتفاضه مردمی و شدت درخواست‌های آنان تا سرنگونی نظام حاکم دانست.

عبدالله دوم مسؤول اوضاع خطرناک اردن است

«مراد العباینه» عضو دفتر اجرایی جبهه عمل اسلامی اردن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردن، افزود: خودداری نظام حاکم در اردن از اصلاحات موجب شد که مردم که پیش از این بهبود اوضاع اقتصادی و مبارزه با فساد را خواستار بودند اکنون سقف خواسته های خود را تا سرنگونی نظام افزایش دهند.

وی دولت را به مسؤولیت پذیری در قبال حوادث جاری این کشور فراخواند و افزود: بی‌توجهی آن به خواسته‌های مردم، اردن را به سمت وضعیت خطرناکی سوق داده است.

عضو دفتر اجرایی جبهه عمل اسلامی اردن درباره دلایل اعتراض‌های مردمی گفت: اعتراض‌های اردن با محوریت انتخابات و اصلاحات سیاسی شکل گرفت و درمقابل، نظام حاکم نیز از اجرای اصلاحات از جمله اصلاح قانون انتخابات خودداری کرد. در بحبوحه این مشکلات، دولت از تصمیم خود برای افزایش قیمت سوخت خبر داد. طبیعی است که این تصمیم برای جامعه اردن که قشر گسترده ای از مردم آن، فقیرو ازطبقه متوسط هستند چقدر می تواند موجب نارضایتی شده و اعتراض را بدنبال داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه جبهه عمل اسلامی برای جلوگیری از بروز بحران سیاسی در کشور چه اقدامی انجام داد، گفت: ما بارها در مورد خطر افزایش قیمت سوخت در شرایط دشوار سیاسی که هر روز شدت بیشتری می‌گرفت، هشدار دادیم به ویژه اینکه شرایط نابسامان سیاسی حاکی از انفجار جامعه در هر لحظه ممکن بود و در نهایت نیز درحالی که نظام حاکم این هشدارها را نادیده گرفت، اردن به صحنه اعتراضهای شدید مردمی تبدیل شد.

العباینه همچنین گفت : مسؤولیت وضعیت کنونی به طور کامل بر عهده عبدالله دوم است زیرا وی کابینه‌ها را یکی پس از دیگری تغییر داده و منحل کرد اما هیچ یک از آنان نتوانستند اوضاع نابسامان کشور را حل و فصل کنند درنتیجه روند اموربه جایی رسید که امروز شاهد هستیم.

این معارض اردنی تصریح کرد: کابینه‌های اردن نه تنها از اصلاح اوضاع کنونی ناتوان ماندند بلکه بحران‌ها یکی پس از دیگری بدون هیچ راه حلی باقی ماند و در نهایت جامعه به سمت انفجار پیش رفت تا جایی که مردم احساس کردند که اختیارات ملک عبدالله، امکان هرگونه ظلم درحق ملت را فراهم کرده است.

العباینه افزود: اخوان المسلمین تکاپوی خود را درجامعه افزایش دادند اما تصمیم نهایی در دست مردم اردن و نیروهای اسلامی است که بخشی ازجامعه اردن بوده و از آن تاثیر پذیرفته و برآن تاثیرگذارهستند.

به گفته وی، اسلامگراها خواستار اصلاحات سیاسی بوده و در پی اعتراض‌های چند روز اخیر به دلیل افزایش قیمت سوخت، سرنگونی نظام حاکم را خواستار شدند.

وی در مورد اخبار مربوط به دخالت قطر در اعتراض‌های اردن و پیشبرد آن به سمت سرنگونی نظام ملک عبدالله گفت: این اخبار صحت ندارد، زیرا قطر توان به حرکت در آوردن هیچ شهروند اردنی وطن دوست را ندارد و اظهارات نظام حاکم اردن مبنی بر توطئه قطر دراعتراضهای مردمی، بیانگر ناتوانی این نظام در اداره کشور است .

العباینه تصریح کرد: پیش از این نیز شاهد بودیم که چگونه در بسیاری از کشورهای عربی نظام‌های حاکم به دست داشتن توطئه‌های خارجی در اعتراض‌های مردمی اشاره کردند تا به این ترتیب ناکامی خود را توجیه کرده و دلیلی برای سرکوب معترضان داشته باشند.

وی تاکید کرد که نظام سیاسی حاکم باید مسؤولیت پذیر بوده و تمام تلاش خود را برای نجات کشور از بحران خطرناک کنونی به کار گیرد به عبارت دیگر دولت باید تلاش‌های خود را در 2 گام خلاصه کند؛ نخست: تشکیل دولت وحدت ملی که بتواند بحران کشور راحل کرده و پاسخگوی خواسته های مردم مبتنی برآزادی و دمکراسی باشد و دوم لغو تصمیم افزایش قیمت سوخت و جستجوی راهی که کشور را از این پرتگاه خطرناک نجات دهد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول