اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

علت غایی شعر استکمال نفس است/ الهی قمشه‌ای شاعری برجسته بود

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه غایت شعر التذاذ نفسانی نیست گفت: مرحوم الهی قمشه‌ای شاعری برجسته بود.

علت غایی شعر استکمال نفس است/ الهی قمشه‌ای شاعری برجسته بود

به گزارش خبرگزاری فارس در قم حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد ظهر امروز در همایش علمی «محی‌الدین الهی قمشه‌ای، حکیم معرفت و محبت» که در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد ضمن گرامیداشت روز جهانی فلسفه و چهلمین سال درگذشت حکیم الهی قمشه‌ای به تبیین بعد ادبی و شعری آن مرحوم پرداخت و اظهار کرد: از مقالات رسیده به همایش اینگونه استنباط می‌شود که وجه شعری آن مرحوم مورد غفلت واقع شده است.

وی با بی‌نظیر خواندن نقش علما و حکما در پاسداری از فرهنگ و ادب گفت: تمام حکمای ما به نوعی شاعر بودند و نوع اشعار فاخر و ماندگاری که در آثار ادبی ما و در حوزه فرهنگ ملی ما مانده است متعلق به حکماست.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اذعان کرد: حکیم الهی قمشه‌ای نیز از جمله شعرای حکمی برجسته است.

وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم اظهار داشت: بیان صرفا عبارت از اصواتی که تولید می‌شود نیست بلکه می‌توان برای بیان هم وجه ملکی مرکب از اصوات و هم وجه ملکوتی و متافیزیکی لحاظ کرد و شعر بالاترین بیان‌هاست هر چند بیان در قرآن کریم گویی حقیقی است.

رشاد با اشاره به آیات گوناگون قرآن کریم در موضوع اختلاف السنه و الوان گفت: قرآن کریم به اختلاف بیان و زبان همانطور که به اختلاف الوان توجه دارد، نگاه می‌کند و در سوره علق از تعلیم به قلم که شکلی از بیان است، سخن به میان آورده است.

وی با اشاره به سوره شعرا گفت: در آیاتی از این سوره شعرا به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته نخست کسانی هستند که ثبات ندارند و به آنچه می‌گویند عامل نیستند و تخیل در آنها غلبه دارد در مقابل دسته دوم هستند که ایمان داشته و عمل صالح انجام می‌دهند و ضمن ذکر کثیر برابر ظلم ایستاده و اگر ظلمی به آنها رفت نه تنها سکوت نمی‌کنند بلکه از پیامبر اکرم(ص) دفاع می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شعر در واقع کمال برای ناقص است هر چند برای پیامبر(ص) کمال نیست اما دیوان‌هایی منتسب به ائمه وجود دارد که قابل اثبات است.

وی ادامه داد: اما شعر از پیامبر به این دلیل نفی شده است که ایشان در معرض اتهام شاعری بودند و دشمنان می‌توانستند شأن ایشان را تنزل بدهند.

رشاد ادامه داد: با این وجود جاذبه‌های ادبی شعر را در قرآن و کلمات پیامبر اکرم(ص) می‌توان دید و قطعا قرآن در اوج فصاحت است و پیامبر فصیح الفصحا بود.

وی در ادامه شعر را به دو دسته حکمی و ضد حکمی تقسیم کرد و گفت: تعریف شعر بیان علل اربعه آن است.

وی اضافه کرد: آدمی چیزی جز آنچه که خصایل و خصایص درونی او تلقی می‌شود نیست و ظرفیت‌ها و صفاتی که در شاعر حاصل است در قالب شعر بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه علت غایی شعر همان علت استکمال نفس است گفت: در شعر نفسانی و شعر ضد حکمی غایت رشد نیست بلکه ‌نوعی توهم‌انگیزی و لذت و التذاذ نفسانی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: هرگز نمی‌توان شعر غیرحکمی یا ضد حکمی داشت بلکه شعر یا غیر حکمت و یا ضد حکمت است.

وی با بیان اینکه حکیم الهی قمشه‌ای از جمله شعرای حکمی بسیار برجسته است گفت: جنس شعر حکیم الهی قافیه‌اندیشی نبود و حتی یک قطعه شعر نفسانی نداشت بلکه تمام اشعار وی قدسی بود و کم شعری دیدم از این استاد که خالی از عشق و محبت باشد.

انتهای پیام/78001/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول